Ge bort Whiskey

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Lyssna inte på vad "findrickarna" säger, det är inga fel att ge honom en finare whiskey bara för att han gillar Tullamore som för övrigt är en jävligt god whiskey.
Han kommer inte gilla det fundamentalisterna rekommenderar tror jag, men väl en Blue label om han gillar den sortens smak som han verkar göra.
Jag brukar köpa mina flaskor i utlandet men jag tippar på att man kan få en pava Blue label för runt 1500:- på bolaget, eller däromkring åtminstone.

Hur kommer det sig att Islay-drickarna/ju rökigare desto bättre-drickarna är lika galna som Ducati-folket :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hm... Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här... Men du låter nästan lite negativ nu.. :va

Jag fick bara lite huvudvärk och flashbacks från tiden när jag bodde i Budapest. Klubben hade en 2 for 1 special deal på whiskyhelrör. Köp ett och få det andra på köpet. Lite småfull som man var lät det som en bra idé så det nickades åt servitrisen och in kom 2 flaskor Johny Walker och några Cola/RedBull att blanda med....

Jag mådde suboptimalt i flera dagar efteråt och är sedan dess starkt skeptisk till whisky i större doser än i avsmakningsyfte....
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
En whisky blir inte finare för att den är dyr. Det är inte säkert ens att man märker nån skillnad, och gör man det så kan man inte alltid säga vilken som är dyrast.

Kör en egen "provning". Köp tre olika flaskor med bra grejjer, då kan han ju testa vad som faller han i smaken! Dessutom blir det lite volym så att det räcker ett tag, men han får även flaskor som han kanske inte skulle köpt själv annars.

En rökig ardbeg
en allround highland park
en mild aberlour.

Vilken lagring av respektive är upp till dig och din budget, men dessa tre är mycket bra och du får de för under 1500 om jag inte minns helt fel.

Edit: Släng med sex schyssta whiskyprovarglas och packa ned alltsammans i nån najs trälåda. Släng med några bra korvar från nån najs charkuterist som tilltugg. Säkert uppskattat! Blir lite mer genomarbetat och personligt om du meckar till det lite. Kanske nån enkel litteratur om whisky sär sorterna förekommer, ex Steffo Törnqvists bok "Sprit".
 
Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Men vafan vilka rekommendationer ni ger till en som ska köpa present till en 60 åring.
Han kan inte i mitt tycke komma med en flaska Lord Kulvert till en dylik tillställning.

Det finns en del bra råd i tråden men bästa idén har du nog själv än så länge dvs gå till
bolaget på regeringsgatan och prata med dom. Mitt lilla tips är att kolla om dom har en
icke kylfiltrerad Glen livet vilket är en snäll whisky som faktiskt är riktigt god om man får
tag i en som inte är förstörd med kylfiltrering.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gillar han tullamore så ge han tullamore. Är han 60 bast så vet han nog vad han vill ha o inte.
Jag fick en 3liters tullamore när jag fyllde 30 och den blev väldigt uppskattad av både mig och alla som kom o ville hjälpa mig att dricka upp den.

Själv funderar jag på att köpa mig en tunna whisky åt mig själv för om 16år fyller jag 50 då blir jag nog vääldigt glad om en tunna från scotland dyker upp:banana
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Uppar den här tråden lite istället för att göra en ny.

Ska ge en flaska till farsan i julklapp och tänkte hålla mig någonstans runt 3-700kr. Han är en en kräsen jävel och har snöat in sig på japansk whiskey. Vad kan jag köpa? Jag själv dricker inte sån här osmakande skit utan håller mig till Bob's blandsaft istället.

Jag har alltså noll koll :)
 

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none
241318.jpg

Denna tycker jag är helt ok.
Ganska snäll i mitt tycke!

http://www.systembolaget.se/Sok-dry...earchquery%2cvarugrupp%2cprodukttyp%2cland%2c

Ok Pris också!
/
Jim G™
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Part nan angelen om du får tag på nån är i den prisklassen och en fantastiskt bra whisky.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Tack för alla svar! Ska kolla upp dessa idag efter tentan. Industriell ekonomi - youve gotta love it.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Japansk whisky är ganska lik irländsk whiskey i mitt tycke. DU kanske skulle kolla om de har någon trevlig irländsk sort i beställningssortimentet. Eftersom han gillar japansk gissar jag att han har svårt för rökig whisky. Jag har inte lyckats hitta någon irländsk som jag inte tyckt om. Fast jag är iofs uppvuxen på hembränt. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Lyssna inte på vad "findrickarna" säger, det är inga fel att ge honom en finare whiskey bara för att han gillar Tullamore som för övrigt är en jävligt god whiskey.
Han kommer inte gilla det fundamentalisterna rekommenderar tror jag, men väl en Blue label om han gillar den sortens smak som han verkar göra.
Jag brukar köpa mina flaskor i utlandet men jag tippar på att man kan få en pava Blue label för runt 1500:- på bolaget, eller däromkring åtminstone.

Hur kommer det sig att Islay-drickarna/ju rökigare desto bättre-drickarna är lika galna som Ducati-folket :va

Är man på det spåret finns ju även johnnie walker king the fifth edition. Lite bättre än den blå, men lika lite prisvärd som den blå.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top