Gelinlägg eller på annat sätt göra sadeln bekvämare

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar på mer ont i knäna än i röven....
Samma här :gnissla Kanske någon axel ibland, men det beror mer på konstruktionsfel i dom.

Cykelbyxor funkar väl bara på smala sadlar där man sitter upprätt, inte på en bred sporthojssadel? :va Nog för att jag aldrig har testat mina cykelbrallor på hojen, men spontant känns det som att den och trampcykeln trycker på olika ställen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
@Thorped
Ibland känns det bättre att ge än att bara ta emot..


@bosse-l jag kollade en snabbis och hittade tryckavlastande specialsitsar för funktionshindrade och de har ofta gelsits med håligheter som bikakamönster tex. https://svancare.se/produkter/geldyna-inlagg/
Finns en risk att vissa är för sliddriga eller så är det superbra:

Som du skrev är det nog Ebay, Amazon som gäller.
Ebay:
https://ebay.us/ZZA9ou

MC: https://ebay.us/ee5fpC


Exempel på gel i sadel: http://www.topntrim.nu/mc_seat/mc_seat.php

Just det där med bikakemönster är lite samma princip som på en bekants Honda Cb450 -71. Där är sadelskummet urborrat med hål underifrån, även om ovanytan är heltäckande. Tänkte nog använda den principen när jag bygger sadel. Blir ju lite lättare också :p

Ang form så kan den sadel jag bygger inte heller göras så bred som Ducati-sadeln jag visade bild på, men jag tänker att en liknande princip men inte så utpräglad nog kan funka?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på hur bikakemönstret blir under klädseln? Tror man måste ha ett ganska tjock, hårt skum på den för att det inte ska trycka rutor i vinylen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Just det där med bikakemönster är lite samma princip som på en bekants Honda Cb450 -71. Där är sadelskummet urborrat med hål underifrån, även om ovanytan är heltäckande. Tänkte nog använda den principen när jag bygger sadel. Blir ju lite lättare också :p

Ang form så kan den sadel jag bygger inte heller göras så bred som Ducati-sadeln jag visade bild på, men jag tänker att en liknande princip men inte så utpräglad nog kan funka?
Aha, kanske därför min gamla Hondasadel från -79 känns så härligt mjuk. Det låter som en bra idé, hoppas du får till det.
Själv kör jag nog bara på kallskum 44 195 N till att börja med men jag är heller inte ute efter långturer. En skumplastbutik rekommenderade mig det och så här beskrivs den:
44 kg/m³, med 195 N som hårdhetsindex.
Används bland annat till offentliga inredningar eller där man vill ha en produkt med väldigt hög bärighet. Passar utmärkt till kyrkbänkar där man med en tunn tjocklek vill undvika träsmak.
Kallskum (kallas även Högelastiskt skum) har högrekvalitet, bättre känsla och längre livslängd än polyeter. Den klarar brandkraven enligt Cal 117 sektion A och D.

Annars är det väl en sådan där solid gel på Ebay/Amazon som gäller för bra komfort?
Måste läsa vad folk säger om gel i sadeln först men den bör man också kunna göra hål i om det skulle behövas.

@bosse-l Jag tror inte man behöver jättetjock skum mellan gel och sadelöverdraget. Man kan också quilta sadeln som jag gör på bilden. Köp annars gel för mc utan bikakemönster.
 

Bifogat

  • IMG_2313.jpg
    IMG_2313.jpg
    434 KB · Visningar: 12
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tanken är att behålla originalklädseln på sadeln och bara byta ut stoppningen. Tror nog att jag handlar gel från Hanngrens i Sundsvall då vet man att det ska vara bra kvalité.

Tror inte heller att man behöver tjockt material för att dölja skarvarna som kommer att bli mellan original stoppningen och den inlaggda geldynan.

Detta får nog bli ett vinterprojekt men är innan på att lossa klädseln redan nu för att kolla tjockleken på stoppningen.
 
Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

Top