Generalknas! :s

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fick just ett brev hem från Bil Sport o MC...
Krashade min hoj för 2v sen och lämna in den på en verkstad som skickat in en kalkyl på de hela...

18.000 kr hamnade skadorna på, mer än dom tycker att den är värd så dom kommer lösa in hojen :(

MEN här är the BAAAAAD NEWS! :mad:
Verkstan hade fått en förfrågan om den va strypt (vilket JAG trodde den va när jag köpte den från ett FÖRETAG) och dom hade svarat NEJ!
Så den har alltså inte varit strypt, och jag har haft mellanklassförsäkring.

Nu är frågan, vad tror NI kommer hända nu? Ingen ersättning eller hur gör dom? :S

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nr 1 är väl om du TRODDE den var strypt, eller att företaget du köpte den av på ngt sett skriftligen visade att den var strypt.

Du får ingen ersättning + FB anmäler dig för försäkringsbedrägeri. Allt annat är plus.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Nr 1 är väl om du TRODDE den var strypt, eller att företaget du köpte den av på ngt sett skriftligen visade att den var strypt.

Du får ingen ersättning + FB anmäler dig för försäkringsbedrägeri. Allt annat är plus.

Jag TRODDE den va strypt för att besiktningspapprena dagen innan intygar att den va 25KW och på kontraktet står det 25KW!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag TRODDE den va strypt för att besiktningspapprena dagen innan intygar att den va 25KW och på kontraktet står det 25KW!

Ja då kanske du kan berätta för företaget du köpte hojen av att du riskerar rättsligt efterspel pga detta..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

isåfall bör det väl inte vara något problem? jag menar, hur skulle du kunna veta att hojen var ostrypt?:va jag skulle tro att de bedömer att du har handlat i god tro och tar hänsyn till det.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Ja då kanske du kan berätta för företaget du köpte hojen av att du riskerar rättsligt efterspel pga detta..

Ja det får jag verkligen hoppas...
Men alltså vadå ingen ersättning för hojen alltså? :S
Är det bara SÅ simpelt?

FUCK that jag ska fan inte låta han som drev det LILLA företaget få fortsätta sin verksamhet!
Kan han bara sälja saker hejvilt?

isåfall bör det väl inte vara något problem? jag menar, hur skulle du kunna veta att hojen var ostrypt?:va jag skulle tro att de bedömer att du har handlat i god tro och tar hänsyn till det.

Ja man tycker ju det!?

Jag sa precis samma sak, hur ska jag veta det?
Springer jag in på YamahaCenter och köper en R1a med 170 hästar, ska jag behöva åka o bänka den för att verkligen va säker på saken?

Står det 25Kw i papprena OCH i Besitkingsprotokollet, VARFÖR ska jag då hålla på att infrågasätta det?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
God tro finns väl inte längre? :va Möjligen skulle firman som sålde hojen kunna torska på att dom sålde något med fel uppgifter, men å andra sidan, då måste ju du bevisa att du inte har tagit bort strypningen! Det är ju trots allt upp till den som framför fordonet att kolla att det är i ok skick.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja man tycker ju det!?

Jag sa precis samma sak, hur ska jag veta det?
Springer jag in på YamahaCenter och köper en R1a med 170 hästar, ska jag behöva åka o bänka den för att verkligen va säker på saken?

Står det 25Kw i papprena OCH i Besitkingsprotokollet, VARFÖR ska jag då hålla på att infrågasätta det?

japps.

jo, precis. och står det dessutpom i kontrakten att du har köpt en 25kw mc så ska du ju också ha fått en 25kw mc. försäljarna och deras företag som gjort fel, inte du.

God tro finns väl inte längre? :va Möjligen skulle firman som sålde hojen kunna torska på att dom sålde något med fel uppgifter, men å andra sidan, då måste ju du bevisa att du inte har tagit bort strypningen! Det är ju trots allt upp till den som framför fordonet att kolla att det är i ok skick.

de kan ju å andra sidan inte bevisa att han har tagit bort den så det borde ju gå på ett ut. jo, men skick och effekt är väl ändå inte samma sak? jag menar, det är ju liiite lättare att kolla att bromsarna funkar än det är att kolla om hojen har 25kw istället för de ursprungliga 34 exempelvis... jag menar, det första märks liksom så fort man applicerar bromsen, men det senare krävs det bromsbänk (något som inte många har fri tillgång till) för att kolla...

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Var handlaren medveten om att du skulle köra den på ditt mellankort eller diskuterade ni inte detta alls? Några pengar från försäkringsbolaget lär du inte få oavsett, utan då lär du få gå på handlaren istället.

När jag köpte mellanhoj så var den reggad som mellan men inte strypt. Eftersom jag skulle köra den på A begränsat så ströp de den åt mig innan leverans, vilket jag tycker är en självklarhet om man köper en mellanreggad hoj hos en handlare.

Har man däremot köpt den utan att bry sig om vilket eftersom man ändå inte vill köra strypt, ja då tycker jag det är ganska lågt att spela dum och försöka lägga all skuld på handlaren.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Var handlaren medveten om att du skulle köra den på ditt mellankort eller diskuterade ni inte detta alls? Några pengar från försäkringsbolaget lär du inte få oavsett, utan då lär du få gå på handlaren istället.

När jag köpte mellanhoj så var den reggad som mellan men inte strypt. Eftersom jag skulle köra den på A begränsat så ströp de den åt mig innan leverans, vilket jag tycker är en självklarhet om man köper en mellanreggad hoj hos en handlare.

Har man däremot köpt den utan att bry sig om vilket eftersom man ändå inte vill köra strypt, ja då tycker jag det är ganska lågt att spela dum och försöka lägga all skuld på handlaren.

Oh ja jag sa att jag är 19 och inte får göra uppkörning med "tung MC"
Vi snacka om att den MÅSTE va strypt och det såt rför fan tillochmed på papprena... Vad mer ska man liksom göra? Köpa från ett företag och FORTFARANDE behöva kolla så allt är lagligt, Han har ju sålt mig en produkt som är felaktig!

Först o främst ska jag kika med en Konsumentombudsman, och sen ska jag fan Polisanmäla skiten! Tänker INTE låta han fortsätta sälja hojar!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
de kan ju å andra sidan inte bevisa att han har tagit bort den så det borde ju gå på ett ut. jo, men skick och effekt är väl ändå inte samma sak? jag menar, det är ju liiite lättare att kolla att bromsarna funkar än det är att kolla om hojen har 25kw istället för de ursprungliga 34 exempelvis... jag menar, det första märks liksom så fort man applicerar bromsen, men det senare krävs det bromsbänk (något som inte många har fri tillgång till) för att kolla...
Javisst, men å andra sidan så är det ju bolagen som skriver reglerna, och anser att det är upp till försäkringstagaren att uppfylla deras krav :huvet

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Javisst, men å andra sidan så är det ju bolagen som skriver reglerna, och anser att det är upp till försäkringstagaren att uppfylla deras krav :huvet

Jo egentligen är det ju det, blir svårt för mig att bevisa att han plockat bort dom, men det är ju helt sjukt! Min STÖRSTA mardröm har gått i uppfyllelse, betalat HELförsäkring mer än 1 år HELT i onödan!

Alltså NÅTT måste man kunna göra ju!
eller? :(

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Jo egentligen är det ju det, blir svårt för mig att bevisa att han plockat bort dom, men det är ju helt sjukt! Min STÖRSTA mardröm har gått i uppfyllelse, betalat HELförsäkring mer än 1 år HELT i onödan!

Alltså NÅTT måste man kunna göra ju!
eller? :(

finns anledningar till varför så få bolag erbjuder 25kw försäkring och istället beräknar enbart på ursprunglig effekt.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
finns anledningar till varför så få bolag erbjuder 25kw försäkring och istället beräknar enbart på ursprunglig effekt.

Så JÄVLA ruttet för jag hade ju deras Basförsäkring innan och bytte när jag såg att dom hade en 25kw försäkring, men då hade jag kanske torskat på att JAG inte får köra en ostrypt hoj, pratade nyss med verkstan och dom kunde sätta dit en strypning men dom har redan upplyst Bil Sport o MC om att den inte är strypt nåndag innan :S

VAD ska jag göra? :S:S:S

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Oh ja jag sa att jag är 19 och inte får göra uppkörning med "tung MC"
Vi snacka om att den MÅSTE va strypt och det såt rför fan tillochmed på papprena... Vad mer ska man liksom göra? Köpa från ett företag och FORTFARANDE behöva kolla så allt är lagligt, Han har ju sålt mig en produkt som är felaktig!

Först o främst ska jag kika med en Konsumentombudsman, och sen ska jag fan Polisanmäla skiten! Tänker INTE låta han fortsätta sälja hojar!
Då låter det som att det är handlaren du måste åt. Med försäkringsbolaget tror jag som sagt att det är kört.

På tiden man körde lätt mc så provkörde jag en kompis hoj. Cykeln var kajko och jag råkade ut för en olycka som slutade med att både jag och hojen blev skrot. Eftersom den var halvförsäkrad köpte jag den av kompisen för samma summa han gett året innan så han kan köpa en ny istället. När jag får regbeviset i handen ser jag att cykeln är reggad med 1 kW för mycket och därmed mellanklassad.

Polaren hade köpt den enbart för att övningsköra för lätt mc på vilket han gjort väldigt klart hos handlaren. Själv förstod han inte att det inte var en lätt mc, det stod ju 125cc.

Då hade jag redan varit inblandad i en olycka med en hoj jag inte hade behörighet för att köra. Jag var glad över att ens få behålla körkortet, samtidigt som jag aldrig skulle köpa något hos handlaren som sålt min kompis något han inte förstod vad det var.

b0b

Med lem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Supermono
Det är Din uppgift att ta reda på att det fordon du framför överensstämmer med försäkringen. Visst kan du skylla på handlaren men det bryr sig inte fb om.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Ring och prata med dom på Bil-sport och mc. Hittills har jag upplevt dom som ett väldigt seriöst och bra försäkringsbolag. När min mc vart stulen fick jag väldigt bra ersättning för den som ett exempel.

Så ring istället för att spekulera i vad som kommer hända. En helt "okvalificerad" gissning från min sida är att du kommer få ersättning, dock med förhöjd självrisk. :tummenupp

Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Så JÄVLA ruttet för jag hade ju deras Basförsäkring innan och bytte när jag såg att dom hade en 25kw försäkring, men då hade jag kanske torskat på att JAG inte får köra en ostrypt hoj, pratade nyss med verkstan och dom kunde sätta dit en strypning men dom har redan upplyst Bil Sport o MC om att den inte är strypt nåndag innan :S

VAD ska jag göra? :S:S:S

kan du inte dra den där om fotpinnarna för dom:D
Säg att du trodde att strypningen satt i passagerarfotpinnarna och att du lovar att aldrig fälla upp dom igen så går det säkert bra:D

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...