Generalknas! :s

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Risken är att du inte får någon, eller minskad, ersättning från försäkringsbolaget, i vilket fall du retroaktivt ska kräva företaget som sålde dig hojen på mellanskillnaden. Om du har möjlighet att styrka att hojen uttryckligen såldes (enligt uppgift av säljaren) strypt, måste de visa att du har tagit av strypningen, en bevisbörda som lär bli väldigt tung att bära.
Prata först med försäkringsbolaget dock och berätta hur landet ligger. Beroende på vilket svar du får bestämmer du sedan hur du går vidare.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
kan du inte dra den där om fotpinnarna för dom:D
Säg att du trodde att strypningen satt i passagerarfotpinnarna och att du lovar att aldrig fälla upp dom igen så går det säkert bra:D

Hahahhaaa, jag kommer bli jagad för den JÄMNT nu va? :D
Nä men seriöst känns inte så jävla kul det här :S :(

Risken är att du inte får någon, eller minskad, ersättning från försäkringsbolaget, i vilket fall du retroaktivt ska kräva företaget som sålde dig hojen på mellanskillnaden. Om du har möjlighet att styrka att hojen uttryckligen såldes (enligt uppgift av säljaren) strypt, måste de visa att du har tagit av strypningen, en bevisbörda som lär bli väldigt tung att bära.
Prata först med försäkringsbolaget dock och berätta hur landet ligger. Beroende på vilket svar du får bestämmer du sedan hur du går vidare.

Polarn som läser juridik sa PRECIS detsamma som DU säger!
Är du veteran när de gäller ämnet? :)

Tack som fan snubben ska nog gå på snubben som sålde mig hojen
(McTema.com is a NO NO!!!)
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
handlaren kan hävda att du har tagit bort strypningen i efterhand
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
handlaren kan hävda att du har tagit bort strypningen i efterhand

Jo men som Stig sa, tror HAN måste bevisa de på nått sätt och det blir VÄLDIGT svårt när han vet MED sig att jag kan gå till Bilprovningen och visa vilken bluff han är för han VET nog att han sålde mig en hoj som va ostrypt
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jo men som Stig sa, tror HAN måste bevisa de på nått sätt och det blir VÄLDIGT svårt när han vet MED sig att jag kan gå till Bilprovningen och visa vilken bluff han är för han VET nog att han sålde mig en hoj som va ostrypt


nja tror nog det kan bli lite tight för dig bevisa att handlaren bluffade, du godkände och skrev under papprerna, handlaren kan ju inte kontrollera vad du gör med hojen i efterhand så då kan du ju lika gärna avlägsnat strypningen själv
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
nja tror nog det kan bli lite tight för dig bevisa att handlaren bluffade, du godkände och skrev under papprerna, handlaren kan ju inte kontrollera vad du gör med hojen i efterhand så då kan du ju lika gärna avlägsnat strypningen själv

Jo men eftersom den HELT plötsligt är ostrypt och den senaste SKRIFTLIGA handligen är kontraktet och Besiktningen som gjordes dagen innan jag skrev på paprena var 25kW så tror jag nog mer på Herr Stigey och tror bevisbördan ligger på HONOM och inte mig!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jo men eftersom den HELT plötsligt är ostrypt och den senaste SKRIFTLIGA handligen är kontraktet och Besiktningen som gjordes dagen innan jag skrev på paprena var 25kW så tror jag nog mer på Herr Stigey och tror bevisbördan ligger på HONOM och inte mig![/QUOTE


sa du till handlaren att hojen måste strypas (alltså inte bara på papper) innan affär?
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jo men eftersom den HELT plötsligt är ostrypt och den senaste SKRIFTLIGA handligen är kontraktet och Besiktningen som gjordes dagen innan jag skrev på paprena var 25kW så tror jag nog mer på Herr Stigey och tror bevisbördan ligger på HONOM och inte mig![/QUOTE


sa du till handlaren att hojen måste strypas (alltså inte bara på papper) innan affär?

Oh ja han hade HELT klart för sig att den MÅSTE va strypt, han fråga mig dock om jag ville plocka ut den innan jag köpte den och då sa jag "nä behåll den på sålänge"

och på kontraktet står det 25kW så ska se hur jag steker han på bästa sätt!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Du har betalat för en helförsäkring 1år, glöm att du kan hävda att firman sålt en cykel utan strypning. Be på dina bara knän till fb och fråga om du kan suga av dom för pengar.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Good news AVA MC hittade en strypning trots allt!!!!! Yeeeeay! Ersättning nästa!!!! :)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Lite sent, men det kan aldrig vara någon annan än den registrerade ägaren som ansvarar för om hojen är strypt eller ej. Så fort handlaren sålt hojen till dig är det du som "garanterar" att den är strypt. Något annat kan inte funka rent juridiskt, då skulle alla köra ostrypta hojar och aldrig behöva ta något ansvar för det.

Vill du åt handlaren är det nog en stämning vi talar om, för att få ersättning. Tvivlar dock att du kommer långt i ett sånt fall. Eftersom det är du som anklagar är det du som har bevisbördan.

Men det verkar ju lösa sig för dig i alla fall, och handlaren verkar ju ha varit ärlig, så allt är frid och fröjd. :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top