Generator ger för lite ström?

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Hoj
Honda cm 125 T
Hej, jag har en gammal honda cm 125 från 1979.
Jag vill kolla generatorn på den eftersom jag inte får någon gnista. Har bytt tändspole till en helt ny, samt tändstift och brytarspets.
Generator ger 3,12 volt när jag mäter, samtidigt som startmotorn går runt. Men jag kan inte detta alls. Det är en 6volt hoj. 3 volt måste vara för lite?
Tack för hjälp.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du kan inte mäta utspänning från generatorn genom att köra motorn på startmotorn. Dels drar startmotorn stora mängder ström som sänker spänningen i systemet, och dels går det alldeles för långsamt för att generatorn ska kunna ladda något.

Mät lindningarna på generatorn istället. Är det oändlig resistans mellan några kablar så är generatorn kass.

Vad har du för polspänning på batteriet när det är obelastat? Är det polspänningen du mäter till 3V när du kör startmotorn så kan det ju vara batteriet som är sopslut. Går det att springa igång den?

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Hoj
Honda cm 125 T
Du kan inte mäta utspänning från generatorn genom att köra motorn på startmotorn. Dels drar startmotorn stora mängder ström som sänker spänningen i systemet, och dels går det alldeles för långsamt för att generatorn ska kunna ladda något.

Mät lindningarna på generatorn istället. Är det oändlig resistans mellan några kablar så är generatorn kass.

Vad har du för polspänning på batteriet när det är obelastat? Är det polspänningen du mäter till 3V när du kör startmotorn så kan det ju vara batteriet som är sopslut. Går det att springa igång den?

När jag mäter mellan polerna på batteriet så får jag 6,5 volt ungefär. Batteriet är nytt och jag underhållsladdar det. Jag trodde man kunde se vad generatorn leverera för ström när startmotorn gick runt? Så kan man ha för svag ström för en gnista. Men jag ska mäta när jag kommer hem. Men då är det bäst att skruva ut generatorn ur motorcykeln?
Tack för svar!

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det är för tidigt att bekymra dig om generatorn. Det är först när motorn går som det är intressant om generatorn laddar batteriet.
Så du har åtminstone ett annat fel.
Om hojen har kickstart, kolla om du får gnista när du kickar. Har du inte det, så ligger felet i tändsystemet.

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Hoj
Honda cm 125 T
Det är för tidigt att bekymra dig om generatorn. Det är först när motorn går som det är intressant om generatorn laddar batteriet.
Så du har åtminstone ett annat fel.
Om hojen har kickstart, kolla om du får gnista när du kickar. Har du inte det, så ligger felet i tändsystemet.

Okej, det va ju tråkiga nyheter. Har kollat hela tändsystemet. Men det blir la att lämna in hojen på felsökning på verkstad snart då

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad har du kollat i tändsystemet?
Elektrodavstånd på stift?
Har du pillat med tändinställningen sedan den gick senast?
Är du helt säker på att du fått till brytarn rätt, avstånd och ansluten?

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Hoj
Honda cm 125 T
Vad har du kollat i tändsystemet?
Elektrodavstånd på stift?
Har du pillat med tändinställningen sedan den gick senast?
Är du helt säker på att du fått till brytarn rätt, avstånd och ansluten?

Jag har ställt in brytaren med avstånd 0,3-0,4 mm som det står i handboken. Jag har bytt till ny tändspole, jag har bytt kondensator (till en gammal Peugeot bil) har bytt bägge tändstift. Har bara statorn kvar att kolla. Alla jordpunkter med. Kan inte se att de skulle vara dåliga. Får ingen gnista.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ett litet trick som jag brukade göra när jag mekade brytartändning på mina bilar när jag var ung var att slå på tändningen och sedan öppna brytarna manuellt med en skruvmejsel för att se om jag fick gnista då.

En sak som är lätt att missa är att tändningslåset är en del av tändningen så det kan vara så att att ingen eller låg spänning går fram till brytarna. När brytarna är öppna ska du ha batterispänning där.

En annan grej som jag varit med om är att vissa tillverkare av brytarspetsar skyddslackar kontakterna för att de inte ska rosta/ärga på hyllan. Om det är så då behöver man putsa av lacken med fint sandpapper, en brytarfil eller något liknande som inte repar kontakterna för mycket. Om det är så då har du batterispänning på brytarspetsarna även när de är stängda.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Attans, den rackarn har CDI-tändning. Då förstår jag varför du är bekymrad över generatorn. Då innehåller statorn dels en generatordel för att ladda batteriet och en del som ger ström till tändningen. Till dom flesta hojar brukar det gå att hitta en workshop manual att ladda ner från nätet. Förhoppningsvis innehåller den felsökning av tändsystem.

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Hoj
Honda cm 125 T
Ett litet trick som jag brukade göra när jag mekade brytartändning på mina bilar när jag var ung var att slå på tändningen och sedan öppna brytarna manuellt med en skruvmejsel för att se om jag fick gnista då.

En sak som är lätt att missa är att tändningslåset är en del av tändningen så det kan vara så att att ingen eller låg spänning går fram till brytarna. När brytarna är öppna ska du ha batterispänning där.

En annan grej som jag varit med om är att vissa tillverkare av brytarspetsar skyddslackar kontakterna för att de inte ska rosta/ärga på hyllan. Om det är så då behöver man putsa av lacken med fint sandpapper, en brytarfil eller något liknande som inte repar kontakterna för mycket. Om det är så då har du batterispänning på brytarspetsarna även när de är stängda.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Det va som du sa! Jag filade på brytaren. Fick tändning direkt då! Så jävla dumt fel! Men tack för hjälpen. Nu har jag gnista!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring