Generator Honda CBF1000

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har planer på att åka till alperna i mitten på juni med min Honda 1000CBF. Inget får lämnas åt slumpen. Följande är bytt på hojen nya hjullager bak och fram, nytt drivpaket, ny gaswire= ett helvete att byta enligt mekanikern. Finns en svag del på hojen och det ska vara generatorn. Hos Boonstraparts finns ny generator för 950kr. Är det bökigt att byta generatorn?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Själva statorn på en CBF 1000 är inte så bökig.
Den var väl inte helt klanderfri från fabrik, men vad får dig att tro att den är dålig?
Har du förresten kollat så den inte blev bytt på recall tidigare?

Lycka till och trevlig resa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har planer på att åka till alperna i mitten på juni med min Honda 1000CBF. Inget får lämnas åt slumpen. Följande är bytt på hojen nya hjullager bak och fram, nytt drivpaket, ny gaswire= ett helvete att byta enligt mekanikern. Finns en svag del på hojen och det ska vara generatorn. Hos Boonstraparts finns ny generator för 950kr. Är det bökigt att byta generatorn?
Det är större risk om du byter ut fullt fungerande delar som har fungerat under många år till helt nya.

Har du upplevt något problem med gaswire eller stator?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Det är större risk om du byter ut fullt fungerande delar som har fungerat under många år till helt nya.

Har du upplevt något problem med gaswire eller stator?
Inget problem alls, har bara läst att enda svaga delen på en Honda 1000CBF ska vara generatorn.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inget problem alls, har bara läst att enda svaga delen på en Honda 1000CBF ska vara generatorn.
Då hade jag låtit den vara. Du utsätter dig för en stor risk om du byter fullt fungerande och beprövade delar mot nya bara för att. Om du märker att till exempel gaswire börjat kärva så ska du såklart byta, inte annars.

Viktigast är att ha hojen servad och rejält testkörd innan du drar iväg. Däck, kedja, vätskor, bromsbelägg bör kontrolleras innan du far iväg.

Men noja inte i onödan. Det är en Honda. Kommer gå kanon.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har bokat färjan Trelleborg-Rostock 11 juni och betalat frukost och hytt. Kör mot Livigno,Bormio sen mot selviopasset.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du nojjar.
Det är okay.

Testa Talisman-teorin.
Köp en ny generator. Packa ner den i packningen. Du kommer må så bra av ha den med, och den kommer inte att behöva monteras.
För att den finns med?
Endast gudarna vet, men det funkar.


Stelvio? Kul att ha sett, men häng inte upp hela resan på just detta passet.
Det ä r spektakulärt, och kul att sitta och kika på alla andra motorcyklister.

Men, bäst är det på kvällen, när alla andra idioter är väck.

DSCN1489.JPG

...och när man kan köra hela vägen upp till Rifugio Garibaldi
utan att någon gnäller.

DSCN1490.JPG

Se till att njuta av alla pass på vägen till Stelvio. Just Stelvio är något att bocka av från listan - men den riktigt förtrollande MC-körningen hittar du på annat håll.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Stelvio är målet sen vägen mot Grosslockner. Ny generator från Boonstraparts 950kr kanske får ligga i toppboxen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En allmän kommentar.
Om det sägs att generatorn är den svaga punkten kan det troligen betyda att allt på hojen håller 100000 mil men generatorn pajar efter 98000 mil.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stelvio är målet sen vägen mot Grosslockner. Ny generator från Boonstraparts 950kr kanske får ligga i toppboxen.

You sure know how to pick them.

De två mest hypade passen i Alperna.
Absolut - kör och se dem.
Dom skall bockas av.

Men mycket till körning blir det inte, speciellt inte dagtid.

Ta fasta på "vägen mot Grossglockner".
Det är där du har chans att få dina kickar, om du ruttar rätt.

Trevlig resa!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du med extra däck, batteri, kylarslangar, oljeplugg, lampor, kylare eller bränsleslangar?

Sannolikheten att generatorn brinner upp mitt i ingenstans är låg, knappt mätbar, och du kommer förvånansvärt långt utan generator. Får du laddningsvarning, stanna utan att slå av motorn, fimpa all belysning och kör försiktigt. Då kommer du många mil. Det är ju inte ovanligt att folk som tävlar kör utan generator, 4-6 mil racetempo.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har du med extra däck, batteri, kylarslangar, oljeplugg, lampor, kylare eller bränsleslangar?

Sannolikheten att generatorn brinner upp mitt i ingenstans är låg, knappt mätbar, och du kommer förvånansvärt långt utan generator. Får du laddningsvarning, stanna utan att slå av motorn, fimpa all belysning och kör försiktigt. Då kommer du många mil. Det är ju inte ovanligt att folk som tävlar kör utan generator, 4-6 mil racetempo.
Har garderat mig funderar om denna får plats i stället för en passagerare bak? Platsen för oljepluggen har jag löst, den får ligga i snusdosan.
 
Last edited:

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Vart ingen alpresa men fick delvis rätt. generatorn hade nog dött om jag åkt till alperna. Nu dog den under mälaren runt 2023. Monterade ny generator och laddningsregulator. Pratat med flera mekaniker som berättar att Generatorn till Honda CBF 1000 är kass.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det verkligen generatorn som är kass ? Är det inte hela lösningen med att kortsluta generatorn med hjälp av laddningsregulatorn vid ca 14,3 Volt batterispänning som knäcker generatorn ? Så att all energi generatorn ger ska förvandlas till värme i generatorn och laddningsregulatorn ?
Gillar man inte det så blir det Regulator/Likriktare av Serie/Open typ som gäller.
Nackdel höga farliga spänningar (för dig som stoppar in fingrarna i generatorsladdarna när du kör eller mäter på elen i garaget) .
Exempel:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vart ingen alpresa men fick delvis rätt. generatorn hade nog dött om jag åkt till alperna. Nu dog den under mälaren runt 2023. Monterade ny generator och laddningsregulator. Pratat med flera mekaniker som berättar att Generatorn till Honda CBF 1000 är kass.
Och vad blev det för generator då, en exakt likadan, fast ny?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Vart en ny från Baboon kostade 1000kr. Har för mig att den var tillverkad i Tjeckien. På generatorn sitter det 18st spolar med koppartråd, två av spolarna var kolsvarta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vart en ny från Baboon kostade 1000kr. Har för mig att den var tillverkad i Tjeckien. På generatorn sitter det 18st spolar med koppartråd, två av spolarna var kolsvarta.
Om du kallar EN av de SVARTA spolarna för 1,
vilket nummer får då den andra SVARTA spolen ? Se figuren
1729452472340.png
SVARTA Spolen med nummer 1,
satt den högt ?
eller högt vänster ?
eller vänster ?
eller lågt vänster
eller lågt ?
eller lågt höger ?
eller åt höger ?
eller högt åt höger ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om du kallar EN av de SVARTA spolarna för 1,
vilket nummer får då den andra SVARTA spolen ? Se figuren
View attachment 505524
SVARTA Spolen med nummer 1,
satt den högt ?
eller högt vänster ?
eller vänster ?
eller lågt vänster
eller lågt ?
eller lågt höger ?
eller åt höger ?
eller högt åt höger ?
Statorn är svaga punkten på många Hondor. Här kan du få en bild på min döda stator från en cbr1000rr -05. Två svarta spolar. Gav upp efter 2700mil vill jag minnas.D34D051F-234D-4DD6-90BB-4EB44938089B.jpeg
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Om du kallar EN av de SVARTA spolarna för 1,
vilket nummer får då den andra SVARTA spolen ? Se figuren
View attachment 505524
SVARTA Spolen med nummer 1,
satt den högt ?
eller högt vänster ?
eller vänster ?
eller lågt vänster
eller lågt ?
eller lågt höger ?
eller åt höger ?
eller högt åt höger ?
Ingen aning slängde den förra året.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Statorn är svaga punkten på många Hondor. Här kan du få en bild på min döda stator från en cbr1000rr -05. Två svarta spolar. Gav upp efter 2700mil vill jag minnas.View attachment 505526
Min generator såg likadan ut med två kolsvarta spolar som nån hällt tjära på dom. Min höll i 4000mil. En bekant har en Honda ST1000 PAN Europa den generatorn har fungerat i 230000 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top