Getingstick, huskurer?

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Blev precis stucken av den största getingen jag någonsin sett, svider som fan och dunkar lite i benet. Finns det någon med tips om huskurer som funkar?

När man var lite var det ju salubrin som hälldes på i generösa doser på allt från myggbett till avslitna lemmar men kommer inte ihåg att det funkade på annat sätt än att det sved ännu mer.

Så vad gäller idag?

Skäggot har rätt i xylocain, men skippa spriten tills du är säker på att du inte får någon allergisk reaktion.

En ytlligt bekant till mig blev getingstucken på halsen en midsommar, han fortsatte dock med alkoholintaget tills det blev för svårt att svälja/andas sedan blev det ambulans in, tydligen fanns det något dom brukade ge som inte lirade helt ok med alkohol (vet inte vad) så han fick lite skäll för att han hade fortsatt att dricka.

Hoppas det går över!

Krossa en ipren/Treo och lägg det på en bit papper som du sedan blöter ned lite grann. Håll det sen mot getingsticket så lindrar det.

Xylocainsalva (stavning?) kanske?

Eller bita ihop och ta det som en man, vilket brukar innebära alkoholhaltiga sörjor i mängder.

Verkar vara bra skit, blir att införskaffa till nästa gång, mycket getingar runt balkongen.

Har för mig att man kan lägga en isbit mot sticket, kyla ner det.
Tack, testar det.

Sjukt snabba svar, tack:Bugar

Beugelzaag_hout.jpg

Påminner mig om en nära döden upplevelse vid en grillning i somras, tog en klunk ur ölburken & kände ngt jävligt stort halvägs ner i halsen, lyckades hosta upp skiten...& det var den största geting jag sett....den var riktigt läskig...tanken på vad som hade hänt om den stuckit mig i strupen är lite otäck, hade inte slutat bra.

Påminner mig om en nära döden upplevelse vid en grillning i somras, tog en klunk ur ölburken & kände ngt jävligt stort halvägs ner i halsen, lyckades hosta upp skiten...& det var den största geting jag sett....den var riktigt läskig...tanken på vad som hade hänt om den stuckit mig i strupen är lite otäck, hade inte slutat bra.

Gjorde samma sak en gång i tiden, dom små liven har smak för öl tydligen. Numera kollar jag i burken om jag lämnat den obevakad en stund.

Krossa en ipren/Treo och lägg det på en bit papper som du sedan blöter ned lite grann. Håll det sen mot getingsticket så lindrar det.

Alltså, det där känns lite 2005. Det finns ju redan huvudvärkstabletter i form av salva, Zon, Eeze och allt det där krafset.
Jag brukar ha det som hårgelé i förebyggande syfte innan jag ska kröka. Annars har jag så jevvla ont i hårrötterna dagen efter.

Fick besök i hjälmen av en stor jävla geting härom dagen. Naturligtvis stack den mig i tinningen innan jag hann få ut den lille fan. :mad:
Jag kollade om gadden satt kvar, sedan slaskade jag på lite saliv och körde vidare. När jag kom hem var det bara lite rött på sticket. Saliv är skiten :tummenupp

Sila mellan tänderna på sommaren.

När vi ändå jämför wounds of war..

Ca 2 mil efter anfallet
31313331.jpg

Jefla meting (tror jag) anföll mig förra sommaren, undrar va "impact-hastigheten" var då jag höll väl iaf 100 knyck. Ont som f-n gjorde det åtminstone men som tur e verkar jag inte vara alltför allergisk utan kunde fortsätta till Knixkörningen den dagen :tummenupp Det läbbiga var att inte riktigt veta vad som inträffat.

När vi ändå jämför wounds of war..

Ca 2 mil efter anfallet
31313331.jpg

Jefla meting (tror jag) anföll mig förra sommaren, undrar va "impact-hastigheten" var då jag höll väl iaf 100 knyck. Ont som f-n gjorde det åtminstone men som tur e verkar jag inte vara alltför allergisk utan kunde fortsätta till Knixkörningen den dagen :tummenupp Det läbbiga var att inte riktigt veta vad som inträffat.

Backade du?

Kanske någon form av antihistamintabletter skulle funka? Jag tuggar det nu på sommaren för att undvika få jettebölder av mygg och Bromsbett. Funkar kalas.
Annars tror jag på det här med Ipren/Alvedon mot bettet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick