ghostrider final ride

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Matin skrev:
hm...ladda ner får man väl göra?? Är väl att dela ut som är olagligt?

Där går åsikterna isär. Somliga påstår att all kopiering och spridning är olaglig, men även att inneha piratkopierad programvara eller andra upphovsrättsskyddade verk. Den svenska lagstiftningen är lite småluddig på detta område, varför inga klara besked kan ges.

En parentes dock: ingen har ännu blivit dömd i Sverige för att ha innehaft kopior av upphovsrättsskyddade verk om de inte har varit för försäljning eller ytterligare spridning.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
McB skrev:
Där går åsikterna isär. Somliga påstår att all kopiering och spridning är olaglig, men även att inneha piratkopierad programvara eller andra upphovsrättsskyddade verk. Den svenska lagstiftningen är lite småluddig på detta område, varför inga klara besked kan ges.

En parentes dock: ingen har ännu blivit dömd i Sverige för att ha innehaft kopior av upphovsrättsskyddade verk om de inte har varit för försäljning eller ytterligare spridning.
Kan vi hålla oss till ämnet tack? Inläggen börjar ju sina.... :D

Jag tycker att alla som kör för fort är IDIOTER! Nån som inte håller med? :crash
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
McB skrev:
Där går åsikterna isär. Somliga påstår att all kopiering och spridning är olaglig, men även att inneha piratkopierad programvara eller andra upphovsrättsskyddade verk.
Lagen säger klart och tydligt att det är tillåtet att kopiera mjukvara och musik till familj och nära vänner så länge man inte tar betalt för det.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det vet jag inte, vet du? Ville bara understryka att all kopiering inte alls är olaglig. :fakta
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Harkel.....

Thundercat skrev:
vaffan din jäla iddioot, vad har du din sporthoj till? :rolleyes:

Tänk på att han har en 250 ...... :p
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Estremo skrev:
Det vet jag inte, vet du? Ville bara understryka att all kopiering inte alls är olaglig. :fakta

Och så vitt jag kan minnas så skrev jag: Somliga påstår att all kopiering och spridning är olaglig.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Estremo skrev:
Lagen säger klart och tydligt att det är tillåtet att kopiera mjukvara och musik till familj och nära vänner så länge man inte tar betalt för det.

Lagen är väll långt ifrån klar och tydlig.
Däremot finns det domstols prejudikat som pekar på samma sak som du skriver.

Edit: missade att det stod mjukvara också.
Det jag skrev gäller alltså musik i övrigt håller jag med McB
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Estremo skrev:
Lagen säger klart och tydligt att det är tillåtet att kopiera mjukvara och musik till familj och nära vänner så länge man inte tar betalt för det.

Fel. Lagen säger att man får kopiera film och musik för eget bruk, men det är olagligt att kopiera program och spel.

Edit: Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film.
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
McB skrev:
Där går åsikterna isär. Somliga påstår att all kopiering och spridning är olaglig, men även att inneha piratkopierad programvara eller andra upphovsrättsskyddade verk. Den svenska lagstiftningen är lite småluddig på detta område, varför inga klara besked kan ges.

En parentes dock: ingen har ännu blivit dömd i Sverige för att ha innehaft kopior av upphovsrättsskyddade verk om de inte har varit för försäljning eller ytterligare spridning.


Man får ju gärna göra säkkerhetskopior till sig själv...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kawadanne skrev:
Man får ju gärna göra säkkerhetskopior till sig själv...

Säkerhetskopia av ett datorprogram får man göra om det är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet. "Nödvändigt för den avsedda användningen" betyder att man riskerar att förlora information eller funktion i datorn om en diskkrasch eller liknande inträffar och man inte har en säkerhetskopia.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
McB skrev:
Och så vitt jag kan minnas så skrev jag: Somliga påstår att all kopiering och spridning är olaglig.
Jag minns också att du skrev det, jag ville bara påpeka att enligt vad jag erfar så har de som påstår att så är fallet fel.

Fel. Lagen säger att man får kopiera film och musik för eget bruk, men det är olagligt att kopiera program och spel.

Så har jag inte uppfattat lagen och inte heller hade den jurist jag pratade med om saken uppfattat det så. Om det är du eller jag som har fel får någon annan svara på
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Estremo skrev:
Så har jag inte uppfattat lagen och inte heller hade den jurist jag pratade med om saken uppfattat det så. Om det är du eller jag som har fel får någon annan svara på

Läs min förra post.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
frågan borde nog formuleras så här: "hur många här inne har inte filmen på dator eller dvd"... jag tror svaret blir nästan 0. :D
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Estremo skrev:




Så har jag inte uppfattat lagen och inte heller hade den jurist jag pratade med om saken uppfattat det så. Om det är du eller jag som har fel får någon annan svara på

Din jurist är full. Eller har iallfall fel. McB har rätt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top