steffo skrev:döööööhhh
Kan ju vara bra att tänka på om man ska byta filter och köper ett ovalt ist för ett konsikt om där satt konsikt innan.
steffo skrev:döööööhhh
Padde skrev:Konsikt och Ovalt öppet luftfilter har inte samma luftflöde. Men ja principen är ju den samma.
Anton_Ljunghusen skrev:Allvarligt talat så tror jag inte det spelar någon roll
Killawife skrev:Att byta till öppet filter ger mest en massa jobb. Effektmässigt märks ingen skillnad. Brölandet från insuget kanske vissa gillar men man tröttnar rätt fort på det.
Om man köper ett KN-filter eller ett skumgummiliknande filter typ pipercross spelar ingen större roll, båda gör samma jobb, dom släpper in mer luft än originalburken. Problemet är att om man inte bestyckar om förgasaren rätt kommer motorn att gå varmare med slitage som följd. Och att bestycka rätt är inte det lättaste.
Sen är det också så att om motorn inte har kapaciteten att förbränna den ökade mängden bränsle så kommer inte effekten att öka, bara ljudvolymen. Ett tips om du bara vill ha mer ljud är att borra ett gång 12 mm hål i luftburken innan själva filtret(alltså inte på förgasarsidan). Då får du lite mer bröl men inte så mycket att det blir irriterrande och du behöver inte bestycka om så mycket.
Ja, då låter den mer.Tzr91 skrev:Åter till topic, ger giannellidämp bättre ljud än orgdämp?
shoik skrev:Blir inget brölande på en 2T och det blir inte så högt att man får huvudvärk av det heller... inte med hjälmen på iaf...
Det låter däremot som en arg geting som surrar.... lite halft mysigt ljud, men iofs inget emot vad en rak fyra fyrtaktsmotor med öppet filter låter uppemot 15000rpm
shoik skrev:Blir inget brölande på en 2T och det blir inte så högt att man får huvudvärk av det heller... inte med hjälmen på iaf...
Det låter däremot som en arg geting som surrar.... lite halft mysigt ljud, men iofs inget emot vad en rak fyra fyrtaktsmotor med öppet filter låter uppemot 15000rpm
Tzr91 skrev:Värt att lägga 1000kr på en giannelliljuddämp i kolfiber?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |