Gick som en påse skit!!

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Alicia skrev:
Tack =)
Hehe ja det var det enda jag hade råd med efter vad uppkörningen kostade så.. bara tur att jag inte kugga
Vi ska väl försöka göra det... vågar jag visa mig där nere, kör fortfarande i snigelfart :3freak
Klart du törs, hos oss är alla välkomna :banana
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Varför säger alla att man inte skall använda bakbromsen vid maximal inbromsning? Visst, den har liten effektivitet (10% av totala bromssträckan på en sporthoj, har jag hört) men ändå, den ger en kortare bromssträcka.
Tex, säg att man stannar på 50 meter från 100 , om man då skulle använt bakbromsen stannar man på 45 meter. Det är en ganska stor skillnad i en situation där man verkligen behöver stanna fort...

Jaja, grattis Alicia! :tummenupp
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
GRATTIS ALICIA! :tummenupp :yoparty

Sen tycker jag att folk har lite taskig inställning, typ"köp en lott" osv.

Det folk inte vill inse när det gäller uppkörningar är att som
förättare är det helheten som skall stämma. Mindre misstag är helt ok
att göra på en uppkörning OM man märker det och rättar till det.

Låt säga att du kör lite för fort förbi en korsning där det är höger-
regeln, kan du vara säker på att han ber dig köra förbi 4-5 till där
högerregeln gäller, bara för att se om det var en engångsgrej eller om du
generellt sett har för hög hastighet.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
KUL - Grattis - och du har fått lappen för att du kan köra, inte för att Förrätteren var trevllig - så är det :tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
en maximal inbromsning emd en sporthoj borde ju va att broma så hårt att bakhjulet är på väg att lyfta. vid en sådan inbromsning så är det ju ingen vikt på bakhjulet så det borde inte göra ngn skillnad....

Att bromssträckan blir kortare med en guldvinge är ju en sak, där lyfter du ju knappast bakhjulet och har mer vikt bak att bromsa med..

maximal bromsträcka borde ju inte va så svårt att räkna ut om man vet hojens vikt och hur lång hävarm som blir från navet i framhjulet

men jag kan ha fel.. bara mina funderingar på saken...


edit: oj glömde nästan.. GRATTIS!



KalleNorton skrev:
Varför säger alla att man inte skall använda bakbromsen vid maximal inbromsning? Visst, den har liten effektivitet (10% av totala bromssträckan på en sporthoj, har jag hört) men ändå, den ger en kortare bromssträcka.
Tex, säg att man stannar på 50 meter från 100 , om man då skulle använt bakbromsen stannar man på 45 meter. Det är en ganska stor skillnad i en situation där man verkligen behöver stanna fort...

Jaja, grattis Alicia! :tummenupp
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Hur tog du dig till körskolan på morronen? :va
Tänkte när du drog på dig skinnstället...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Strongliquid skrev:
Hur tog du dig till körskolan på morronen? :va
Tänkte när du drog på dig skinnstället...
Kan jag svara på. Tog min bil :tungan. Och japp, hon körde bil med skinnstället på.. lol
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Strongliquid skrev:
hah, hjälmen också då eller? och rejsinghandskar! :yoparty

Haha ne... hade jag inte tagit bilen så hade jag fått cykla med hela kompotten, ansåg att det skulle vara rätt så jobbigt faktiskt.
Swedie var för lat för att gå upp och köra mig dit
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Alicia skrev:
Vaknade klockan fem idag på morgonen, vred på mig fram till klockan sex, drog på mig skinnställer och begav mig mot körskolan.

Kom ut till banan där manöverproven skulle göras, vi hade nästan en timma på oss att öva innan själva provet.
Gick igenom alla proven, bromsningarna och säkerhetskontrollen, allting funkade skit bra.

Körförättaren el vad det heter rullade ut på banan, kanske tur att han var tidig så att han såg mig sätta krypkörning galant.

Vi var fyra stycken, tre killar och jag.
(Endast 3 stycken fick kortet)
Jag fick starta 3:a, nervös som bara den rullar jag bort, säkerthetskontrollen går bra, ska köra igång och köra krypbanan.
Allting blir bara kaos, hojen dör när jag ska köra iväg, sätter ner foten två-tre gånger under banans gång, vid varje stopp dör hojen, bara urk allstå.
Sa till honom att de gick kanon förut och jag fick pröva en gång till, då satt det :)
Högfartsdelen gick jätte bra, sen var det 70 bromsning, lyckas låsa bakhjulet som jag aldrig någonsin har gjort förut, varför just nu??
Bara å testa en gång till, gick bättre men fortfarande en lite pytte låsning men fick fortsätta med 90 bromsningen som gick bra.
Dock så tyckte han att de var konstigt att jag bromsade så effektivt men att hojen bara fortsätter att rulla, bromsbeläggen lika med slut nästan, så det var ajabaja för att trafikskolan inte bytt bromsbeläggen.

Ut i trafik.

Går bra till en början tills jag ska igenom två rondeller, uppfattar inte vad han sa så jag fortsatte runt i genom andra rondellen, fel. Tillbaka till första rondellen och då var han mer tydlig så då hamna jag rätt.
Krokig 70 väg, jag trodde att det var 50, hopp..
In i stan igen, vägarbetsområde 30 km, i mitten kommer en raksträcka, inget arbete där, trodde att det var 50, nehopp, fortfarande 30, köra 50 på 30 väg kan ju aldrig vara bra särskilt inte när han dirigerar en tillbaka dit man starta direkt efter.
Tänkte "Nu är det kört, f*n"

Tar av mig hjälmen lite motigt och gubben säger: Provet är GODKÄNT!!!!

Hela dagen har varit en riktig pina men slutade som sagt bra,
fick köra tillbaka hojen själv till körskolan eftersom min körskolelärare inte hade tid att vänta, har fortfarande inte gått in att jag nu har mitt efterlängtade körkort, fick blackout och hittade knappt tillbaka till körskolan :kocko

/ Liten story från en mycke glad Alicia :yoparty


Får man köra upp på en 400 cc?
Trodde det var 750? Lr ere jag som är ute å cyklar? :)
Vart vare ngnstans?
Ska själv ta kort!

//jonthe
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag körde upp skolans 750..
Körde upp i eskilstuna på lasses trafikskola...
Definitivt att rekomendera

fortsomfan skrev:
Får man köra upp på en 400 cc?
Trodde det var 750? Lr ere jag som är ute å cyklar? :)
Vart vare ngnstans?
Ska själv ta kort!

//jonthe
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tog premiärturen igår.. känns fortfarande lite konstigt, inte riktigt smält in än
Ska försöka köra så mycket som möjligt nu för att lära känna hojen och kunna utnyttja den till fullo..nu går det mest i snigelfart
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nybörjarmisstag

Jaha, klantig är man oxå
Tänkte att man skulle ta första turen med hojen själv eftersom Swedie var i Karlskoga och körde.
Började bli sent, tänkte att det självklart finns bensin kvar i tanken sen förra gången eftersom jag inte trodde att vi körde så långt då.
Jag har ingen bensinmätare på hojen och kör glatt iväg =)
Hmm, efter en stunds åkande börjar hojen sacka, var är de för fel?
Tänker en gång till att de finns ju bensin, måste vara något annat fel.
Kommer nästan ut till Swedies bror då hojen stendör, inte ens då tänker jag på bensinen... förren efter jag har ringt och sagt att något är fel kollar jag först i tanken... inte en droppe...
Ringer fort som bara den å fixar några liter bensin så man kan tuffa hem igen

Reservtank, visst troligt att lilla jag tänkte på den..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top