Video Giftig reklam från Indian till Harley.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Själv skulle jag sparkat den som gjort den filmen om jag var VD på Indian, att slösa bort så många dyra reklamfilmsminutrar på att exponera konkurrentens produkt, visar ju på dåligt självförtroende.

För det andra tror jag inte det nya Indian (finns inget ingenjörsmässigt arv från gamla Indian, endast varumärket) konkurrerar så mycket med HD även om de vill få folk att tro det. Det är nog snarare den andra amerikanska och också nya glidarfabrikanten Victory man i praktiken hoppas stjäla kunder från.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Indian och Harley Davidson va ju bland dom första som byggde och tävlade med hojjar. Tycker det e jäkligt coolt att dom finns kvar.
Indian finns inte kvar. De har återuppväckts från de döda för sjuttonde gången i ordningen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Själv skulle jag sparkat den som gjort den filmen om jag var VD på Indian, att slösa bort så många dyra reklamfilmsminutrar på att exponera konkurrentens produkt, visar ju på dåligt självförtroende.

För det andra tror jag inte det nya Indian (finns inget ingenjörsmässigt arv från gamla Indian, endast varumärket) konkurrerar så mycket med HD även om de vill få folk att tro det. Det är nog snarare den andra amerikanska och också nya glidarfabrikanten Victory man i praktiken hoppas stjäla kunder från.

Ett effektivt sätt för Indian att håna sina rivaler är genom bla reklamfilm där man talar om för eventuella nya köpare och även tidigare Harley åkare att man färdas på fel hoj.Indian må ha återuppstått ett antal gånger genom mc historien men har fortfarande förvånansvärt djupa rötter kvar i den Amerikanska folkmyllan där avsaknaden av denna Indian bara vuxit sig större och större rent legendariskt ju längre den varit borta.Att slåss mot ett spöke som denna Indian varit många gånger under mc historien är inte lätt för konkurrenter som fått svara och fightas med fysiska mc istället där spöket Indian nu återigen återuppstått och samlat nytt mod som den legend den nu fortfarande är hos många både äldre och nyare mc åkare.

Att då helt kallt gå ut med en liten kort och iskall reklamfilm som förkunnar för dessa köpare att om man t ex färdas på en Harley så är man fel på det där denna reklamfilm är både enkel men smart utstuderad samt genomtänkt i frågan om man färdas på rätt hoj.Marknadsföring bland detta customfolk bygger allt för många gånger på historia och rykten där den som har mest legendarisk historia många gånger är en vinnare även om den inte ens finns som fysisk mc.Med detta i bagaget gör man nu sig fysisk åter en gång på Indian vis och jag önskar själv Indian lycka till som de rebeller de fortfarande är i mina ögon där jag för övrigt tycker att USA rymmer betydligt fler mc märken än bara Harley när Victory enligt många bedömare fortfarande är och förblir en modern juppy version av Harley.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett effektivt sätt för Indian att håna sina rivaler är genom bla reklamfilm där man talar om för eventuella nya köpare och även tidigare Harley åkare att man färdas på fel hoj.Indian må ha återuppstått ett antal gånger genom mc historien men har fortfarande förvånansvärt djupa rötter kvar i den Amerikanska folkmyllan där avsaknaden av denna Indian bara vuxit sig större och större rent legendariskt ju längre den varit borta.Att slåss mot ett spöke som denna Indian varit många gånger under mc historien är inte lätt för konkurrenter som fått svara och fightas med fysiska mc istället där spöket Indian nu återigen återuppstått och samlat nytt mod som den legend den nu fortfarande är hos många både äldre och nyare mc åkare.

Att då helt kallt gå ut med en liten kort och iskall reklamfilm som förkunnar för dessa köpare att om man t ex färdas på en Harley så är man fel på det där denna reklamfilm är både enkel men smart utstuderad samt genomtänkt i frågan om man färdas på rätt hoj.Marknadsföring bland detta customfolk bygger allt för många gånger på historia och rykten där den som har mest legendarisk historia många gånger är en vinnare även om den inte ens finns som fysisk mc.Med detta i bagaget gör man nu sig fysisk åter en gång på Indian vis och jag önskar själv Indian lycka till som de rebeller de fortfarande är i mina ögon där jag för övrigt tycker att USA rymmer betydligt fler mc märken än bara Harley när Victory enligt många bedömare fortfarande är och förblir en modern juppy version av Harley.

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Jag tycker att nya Indian blottar sig genom upplägget.
Nya Indian har tex satsat mycket på en ny trekams motor (första "egna" motorn vad jag vet, tidigare modeller hade inte Nya Indian ngn egen motor utan använde just S&S-motorer (Harley-pattern), nya motorn påminner mycket om tex S&S X-wedge-motor men är utvecklad av Polaris åt Indian. Det är ju sånt iaf jag vill se i en reklamfilm om jag skulle bli lockad. Att de visar allt ingenjörsarbete, prestanda och utseende på tex nya motorn.

Den här filmen tyder ju bara på fixering vid vad man ser som rivalen, att man outtalat inordnar sig som tvåa. De första tre modellerna hade ju tom motor av HD-typ (S&S)
Det är mer ur en marknadsföringsteknisk synvinkel jag skrev mitt inlägg.
(Nästan) "all publicitet är god publicitet" är ett måtto i marknadsföringskretsar, här gick hela filmen åt till att visa en HD i detalj, det är sånt som bränner fast på näthinnan på en disträ tittare. Härav min kommentar om avskedande.

Jag känner väl till gamla Indian, har vänner med Scout och Chief.

Det där rebelldravlet är ju bara sövande. Bara smart marknadföring från främst HD, som med framgång lockar generationer av kränkta män med tanken att kunna köpa sig hår på bröstet. Åka hoj är ju det fjolligaste som finns, gränsle och androgynt susar man fram som en värnlös sylfid, om det smäller är man tom underlägsen en nissan micra.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Känsligt? :7peta:lol

Själv skulle jag sparkat den som gjort den filmen om jag var VD på Indian, att slösa bort så många dyra reklamfilmsminutrar på att exponera konkurrentens produkt, visar ju på dåligt självförtroende.

För det andra tror jag inte det nya Indian (finns inget ingenjörsmässigt arv från gamla Indian, endast varumärket) konkurrerar så mycket med HD även om de vill få folk att tro det. Det är nog snarare den andra amerikanska och också nya glidarfabrikanten Victory man i praktiken hoppas stjäla kunder från.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
PÅ samma sätt som CBR Jimmy i filmen nedan. Du nämner HD på ett forum, och låter HD få cred för min hoj
http://www.youtube.com/watch?v=dN0GR6bRjRg

Det spelar ingen roll om det inte fanns några HD-delar alls kvar i den, det är för evigt en HD. Det kan jag iofs tycka om utan att gilla företaget HD, jag kan alltid åtnjuta underdogstatus om det blir ngt litet rejs. Förlorar jag så är det ju förståeligt eftersom jag åker "en HD", vinner jag är det ju asballt eftersom det var "en HD".

Tom helt egentillverkade supertwin dragbikes är en "Nitro-HD" i dagligt tal.
HD får kred för saker de inte byggt. Mycket tack vare den helt enorma high performance eftermarknaden till HD, en eftermarknad vari HD har en mycket liten del.
En stor del av reklamen runt märket sköter sig själv. Precis som när Indian riktar in en hel reklamfilm på att visa en HD som blir ömt tvättad.
Finns ju tom folk som gaddar in märket på kroppen, det är ju ännu sjukare
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag har ju aldrig köpt en ny hoj av HD, aldrig köpt en ny hoj öht, jag tycker bara det är trist att ett nytt märke inordnar sig i en loser-attityd redan från start.
Jag tror att om man är loser själv, så ser man inte det här.
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det är väl bra att bra om Indian ger sig in i konkurrensen. Men det är både trist och konstigt att alla amerikanska hojtillverkare försöker bygga exakt samma hoj. Inget nytänkande öht.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top