Video Giftig reklam från Indian till Harley.

Smagatusk

Guest
Trodde inte att man i sina reklamfilmer fick smutskasta andra trademark. Men jag hade tydligen fel. Igen. :(

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Trodde inte att man i sina reklamfilmer fick smutskasta andra trademark. Men jag hade tydligen fel. Igen. :(

I USA får man smutskasta vem man vill, även politiskt inför valen brukar de göra smutskastningsfilmer av varandra, och det är på en hög nivå av smutskastning.

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Jag har ju aldrig köpt en ny hoj av HD, aldrig köpt en ny hoj öht, jag tycker bara det är trist att ett nytt märke inordnar sig i en loser-attityd redan från start.
Jag tror att om man är loser själv, så ser man inte det här.

Du för ett märkligt bakvänt resonemang om du anser att Indian förmedlar en loserattityd men den filmen. Och den åsikten verkar du vara rätt ensam om här. Jag tycker den är härligt kaxig, charmig och har en smart twist. Själv jobbar jag med marknadsföring och rent allmänt hyllas filmen.

Smagtusk> Apropå smutkasta, kom igen... det där var ju fullständigt harmlöst och väldigt snällt. Du måste ha missat att på hemmaplan jävlas teleoperatörerna rätt friskt med varandra i marknadsföringen.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nu smutskastas inte HD direkt...det är ju bara en underfundig humor!

Lite som denna! :)
För er som inte kan tyska, "även en Mercedes kan bringa körglädje"

Merc_BMW.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du för ett märkligt bakvänt resonemang om du anser att Indian förmedlar en loserattityd men den filmen. Och den åsikten verkar du vara rätt ensam om här. Jag tycker den är härligt kaxig, charmig och har en smart twist. Själv jobbar jag med marknadsföring och rent allmänt hyllas filmen.

Smagtusk> Apropå smutkasta, kom igen... det där var ju fullständigt harmlöst och väldigt snällt. Du måste ha missat att på hemmaplan jävlas teleoperatörerna rätt friskt med varandra i marknadsföringen.

Ja kanske har du rätt, att konsumenter av idag tilltalas av sånt här. Det är ju samma i alla amerikanska biker buid off-program, 1 % hojbygge resten kasta bajs på andra.
För mig säger sånt mer om avsändaren än mottagaren.

Ett exempel.
Om ngn hojkille undrar om det finns plats i vårt hojgarage och berättar att han måste byta garage för att alla är idioter i hans nuvarande garage. Då brukar jag säga att det nog inte är ngn idé att bli med hos oss, det kommer sannolikt visa sig vara mest är idioter i vårt garage också.

Det är en tacksam sits för HD när det blir så här tror jag, konkurrenterna sitter i opposition och hackar på HD, medan HD kan göra reklam för sina motorcyklar. "livstil", "frihet" och andra helt fantastiska kopplingar som tilltalar medelålderskrisande män med pubertala behov. Resultatet blir att samtlig marknadsföring kommer att handla om HD. Vem vinner på det...

Last edited:

Smagatusk

Guest

Klart det är en typ av smutskastning, men i avsaknad av bättre ord föll valet på tidigare nämnda.

Jag har inte sett att svensk reklam nämner namnet på konkurrenten de avser. Brukar väl oftast bara heta "konkurrenterna" eller nåt annat övergripande.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror inte du förstår vad jag menar. Jag tycker att nya Indian blottar sig genom upplägget.
Nya Indian har tex satsat mycket på en ny trekams motor (första "egna" motorn vad jag vet, tidigare modeller hade inte Nya Indian ngn egen motor utan använde just S&S-motorer (Harley-pattern), nya motorn påminner mycket om tex S&S X-wedge-motor men är utvecklad av Polaris åt Indian.

Det där rebelldravlet är ju bara sövande. Bara smart marknadföring från främst nissan micra.

Jag tycker att det är tramsigt.
"Köp en Indian, så får du nästan en HD."
Triumphs glidarmodeller tycker jag har ett berättigande, eftersom de har en egen stil.
Indian borde ha satsat på ny Indian Four istället.
Tycker jag.
Indian_1928_401_5.jpg

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Hoj
SV1000s -04
Det är väl bra att bra om Indian ger sig in i konkurrensen. Men det är både trist och konstigt att alla amerikanska hojtillverkare försöker bygga exakt samma hoj. Inget nytänkande öht.

Trist, ja, men det säljer huuur bra som helst.
Varför skulle HD/Indian/andra jänketillverkare lägga pengar på utveckling när deras kunder inte kräver det? så länge det låter högt, har en v-twin och är dränkta i krom verkar dom ju nöjda.
HD i synnerhet är ju självsäljande, och det är ju en hel livsstil dom säljer.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Det är en tacksam sits för HD när det blir så här tror jag, konkurrenterna sitter i opposition och hackar på HD, medan HD kan göra reklam för sina motorcyklar. "livstil", "frihet" och andra helt fantastiska kopplingar som tilltalar medelålderskrisande män med pubertala behov. Resultatet blir att samtlig marknadsföring kommer att handla om HD. Vem vinner på det...

Har själv köpt en HD ganska nyligen (en Fat Bob 2013) och jag är ingen medelålderskrisande man med pubertala behov då jag köpte den då jag var 29 år. Inte heller var det för att köpa mig frihet eller en livstil utan helt enkelt för att jag tyckte det var en bra motorcykel. Bra bottenvrid, bekväm, trevlig att köra och går at pressa ganska bra på landsvägarna utan att det börjar skrapa i. Givetvis inte som en sporthoj men så det räcker åt mig. Sen så gillar jag ljudkaraktären och tycker den ser bra ut men bara de två faktorerna hade inte räckt åt mig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har själv köpt en HD ganska nyligen (en Fat Bob 2013) och jag är ingen medelålderskrisande man med pubertala behov då jag köpte den då jag var 29 år. Inte heller var det för att köpa mig frihet eller en livstil utan helt enkelt för att jag tyckte det var en bra motorcykel. Bra bottenvrid, bekväm, trevlig att köra och går at pressa ganska bra på landsvägarna utan att det börjar skrapa i. Givetvis inte som en sporthoj men så det räcker åt mig. Sen så gillar jag ljudkaraktären och tycker den ser bra ut men bara de två faktorerna hade inte räckt åt mig.

Jag tycker också Fat Bob är balla. Kolla in Farnells 80-talsbygge på samma tema, kallad "Fast Bob". Grym tycker jag. Själv har jag en Sportster 1200 XLH 1993 som jag köpte för 10 år sedan. Din sista strof passar bra in på mig med. "Givetvis inte som en sporthoj men så det räcker åt mig. Sen så gillar jag ljudkaraktären och tycker den ser bra ut men bara de två faktorerna hade inte räckt åt mig."

Last edited:

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Själv skulle jag sparkat den som gjort den filmen om jag var VD på Indian, att slösa bort så många dyra reklamfilmsminutrar på att exponera konkurrentens produkt, visar ju på dåligt självförtroende.

För det andra tror jag inte det nya Indian (finns inget ingenjörsmässigt arv från gamla Indian, endast varumärket) konkurrerar så mycket med HD även om de vill få folk att tro det. Det är nog snarare den andra amerikanska och också nya glidarfabrikanten Victory man i praktiken hoppas stjäla kunder från.

Jag tror inte att Indian siktar på att ta kunder av Victory då bägge märkena ägs av Polaris.

Sedan att det inte finns ett "ingenjörsmässigt arv" tror jag inte har någon betydelse för den stora delen av ev. köpare. De flesta skulle jag tro är nöjda att den påminner om och heter just Indian.

Att sedan ett visst märke återanvänder sina ritningar och deras anhängare kallar det "ingenjörsmässigt arv" det må så vara men det leder inte direkt utveklingen framåt. Undrar om HD hade funnits kvar om inte dom tuffa pojkarna med ryggmärken hade valt det märket och gett märket en "bad boy" stämpel.

Ps. Jag har inget imot HD bara lite svårt för märkes fanatiker :rolleyes:

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Med denna videon skapar de ju en liten rivalitet mellan märkena, som alltid funnits men inte så mycket idag kanske. De slår sig in på marknaden med machete, utmanar den största av de alla med en spydig reklamfilm. De dammar av den gamla rivaliteten, tar ställning och visar att de tänker inte snåla med något. Filmen i sig känns retro på ett bra sätt, och jag är övertygad om att Indians framgång kommer ligga i en trogen men ganska liten grupp av människor, och inte som i HDs extrema försäljning. Ser fram emot att se deras nya hoj(ar?) och reaktionen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag tror inte heller att Polaris planerar att låta Indian ta kunder från Victory, men jag tror att det är så det kommer att bli. Nya Indian är ju (liksom Victory) helt nytt. Har ännu mindre koppling till gamla Indian, än de nya vattenkylda, framhjulsdriva VW-beetle har till klassiska bubblan.

Vad gäller märkesfanatiker är jag likadan, det finns så mycket med HD jag ogillar. Det som är bra på en motor försvinner på nästa modell, på bekostnad av att HD istället inför ngt annat som i bästa fall är en förbättring.

Ta bara sportster 86-90 4-speed med sin hel suveräna och påkostade kambox, med offset-lyftare i lösa lyftarhus med storhjuliga lyftare och splines på pinion gear. När sen 91-2003 (five speed) kom, ja då fick den 5-växlar (bra) men åas pinion gear med kil (klent) och lyftare lagrade direkt i blockhalvar, och härav mindre lyftarruller (för att kunna demontera lyftarna ur sina hål). Så här håller det på. Ständiga produktionskostnadsoptimeringar.

Det är därför jag gillar S&S, de har implementerat det bästa från alla sporstermodeller i sina sportstermotorer. Plus egna bra saker som tex reeds i vevhuset för vevhusventilationen. All russinen kvar i kakan.

Så om jag ska åka harley pattern-motor, ja då blir det solklart S&S. Av samma orsak har jag också haft S&S-motor i sportstern sedan 2006. :tummenupp. Oerhört mycket kraftigare bottendelar, riktiga städ. Plus stora möjligheter till custombyggda varianter. S&S levererade också (Harley pattern) motorer till nya Indians första tre modeller.

För växellåda till sportster föredrar jag Baker, sex växlar och 1" tjock trap door. På kopplingssidan gillar jag Bandit Machineworks bäst. Inga genvägar är oftast den bästa vägen.

Märkesfanatiker ser sällan sånt här. De accepterar produktionskostnads"optimeringar" och sitter sedan på märkesforum och hittar på en massa krystade positiva anledningar till varför tex HD tog bort den fina kassettväxellådan på sportster 04 och upp. Så det jag gillar med HD är den stora eftermarknaden. Eftersom jag gillar luftkylda större stötstångstwins kan man härav bygga hur balla grejer som helst, bara man inte köper HD-grejer.

Jag tror inte att Indian siktar på att ta kunder av Victory då bägge märkena ägs av Polaris.

Sedan att det inte finns ett "ingenjörsmässigt arv" tror jag inte har någon betydelse för den stora delen av ev. köpare. De flesta skulle jag tro är nöjda att den påminner om och heter just Indian.

Att sedan ett visst märke återanvänder sina ritningar och deras anhängare kallar det "ingenjörsmässigt arv" det må så vara men det leder inte direkt utveklingen framåt. Undrar om HD hade funnits kvar om inte dom tuffa pojkarna med ryggmärken hade valt det märket och gett märket en "bad boy" stämpel.

Ps. Jag har inget imot HD bara lite svårt för märkes fanatiker :rolleyes:

Last edited:

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Hoj
XR1200X

En annan reklam för Indian, kanske det som efterfrågas av vissa efter att ha läst igenom tråden.
Min synpunkt på det hela är att folk är som dom är, rivalitet och ni mot oss andan finns vare sig det kommer till märken av olika slag, hudfärg eller fotbollslag.
(Det eldar iof Jörgens underdog trippar, så något gott tillför det.)

Mitt HD val var självklart då jag är uppväxt med en HD gubbe samt hans vänner, men inte har man något emot andra tvåhjulingar för det. Historisk sett var Indian det lite finare och det lite bättre, det blev ju också deras fall då vanligt folk enbart hade råd med HD.

Jag lägger vikten i användandet, även om det är i verkstaden eller på gatan:krama.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy