Gigantiskt ventilspel, R1

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
typ så dom sa. för att garantin skall gälla så skall service vara utförd 1 gång per år eller efter 1000 mils intervall. hojen är servad på 100 mila, 1000 mila och 2000 mila service. tyvärr så servade inte förra ägaren den sista servicen på Yamaha.

citerat från deras hemsida: "underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad"

att få det på garanti kan jag nog glömma. dessutom ser jag det som ett kul vinterprojekt.

Auktoriserad verkstad. behöver inte säga mer. Kolla upp din garanti.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har jag klantat mig nu?

då har man shimsat in allt så spelet är perfekt över allt så var det dags att montera toppen. ja ni hörde rätt, shimsade in spelet med toppen lös från blocket. när jag skulle kontrollmäta innan ventilkåpan skulle på så är alla spel åt helvete (kanske inte så farligt men ändå tillräckligt för att behöva göra om allt igen :huvet).

man kan alltså inte shimsa in med toppen lös, eller är det något annat som står fel till?

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
då har man shimsat in allt så spelet är perfekt över allt så var det dags att montera toppen. ja ni hörde rätt, shimsade in spelet med toppen lös från blocket. när jag skulle kontrollmäta innan ventilkåpan skulle på så är alla spel åt helvete (kanske inte så farligt men ändå tillräckligt för att behöva göra om allt igen :huvet).

man kan alltså inte shimsa in med toppen lös, eller är det något annat som står fel till?

Gör ett litet trådlyft, vill gärna ha svar :)

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Gör ett litet trådlyft, vill gärna ha svar :)

hojen går som en klocka nu;)

man kan alltså inte shimsa in ventiler på en topp med odragna topplocksbultar. toppen vrider sig / rör på sig när den dras och därmed påverkas ventilspelet.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal

man kan alltså inte shimsa in ventiler på en topp med odragna topplocksbultar. toppen vrider sig / rör på sig när den dras och därmed påverkas ventilspelet.
Det var ju en oerhört bra lärdom så slipper man själv gå på den niten, tack så mycket :tummenupp.

Problemet med dessa är som du nämnde tidigare att det är 0,05mm i steg mellan chimsen och väldigt snäva toleranser på injusteringsspelet, däremot är det 0,01mm i steg på originalschimsen...

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1

Perfekt! Denna tråd hjälper inför en kommande ventiljustering!

Men var införskaffar mig sig schims?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Perfekt! Denna tråd hjälper inför en kommande ventiljustering!

Men var införskaffar mig sig schims?

vilken hojverkstad som helst. detta var en annan sak jag lärde mig, man behöver inte "original" shims utan det är en standard som gäller för typ alla märken.

observera att jag hade loss hela toppen (bytte ventil), vid vanligt justering lossar man ju inte på topplocksbultarna och det är alltså inget problem.

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
vilken hojverkstad som helst.

Inte i stan där jag bor. Jag åkte till alla hojaffärer i stan (alla två) men ingen hade shims som passade min hoj. Jag beställde från Lelles, kostade bara 35kr stycket, vilket är väldigt billigt, innan har jag gett 90.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
vilken hojverkstad som helst. detta var en annan sak jag lärde mig, man behöver inte "original" shims utan det är en standard som gäller för typ alla märken.

observera att jag hade loss hela toppen (bytte ventil), vid vanligt justering lossar man ju inte på topplocksbultarna och det är alltså inget problem.

Precis....

95% av all moderna japancyklar har antingen 7,48mm eller 9,48mm shims så det är lätt att lagerhålla. Sen tillkommer 8,9/10mm för Harley och KTM samt div jätteshims för äldre 2v motorer....

Hotcams är en bra leverantör av shimskit för den som skruvar mycket...

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
BMW R1200GS
Jätte kul att läsa tråden. Skönt att det löste sig för dig. Modigt att göra det själv också.:tummenupp

//Diod

Precis....

95% av all moderna japancyklar har antingen 7,48mm eller 9,48mm shims så det är lätt att lagerhålla. Sen tillkommer 8,9/10mm för Harley och KTM samt div jätteshims för äldre 2v motorer....

Hotcams är en bra leverantör av shimskit för den som skruvar mycket...

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Då är det dags att väcka liv i denna tråden:).
Plockade ur motorn igår och planerar nu att kontrollera samtliga ventiler och annat som finns att pilla med. Och jag antar att jag kommer springa huvudstupa rätt in i en massa gedigna problem.
Att plocka ur motorn kanske är överkurs, men nu behöver jag ju inte slåss om utrymmet med en massa ram och annat skrot.

Men första fråga går till TS :Bugar, har du utrustning för att mäta ventilerna eller utnyttjade du Ricco´s kunskaper? Slipade du den nya ventilen själv eller lämnade du bort den?

747

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
R1
Då är det dags att väcka liv i denna tråden:).
Plockade ur motorn igår och planerar nu att kontrollera samtliga ventiler och annat som finns att pilla med. Och jag antar att jag kommer springa huvudstupa rätt in i en massa gedigna problem.
Att plocka ur motorn kanske är överkurs, men nu behöver jag ju inte slåss om utrymmet med en massa ram och annat skrot.

Men första fråga går till TS :Bugar, har du utrustning för att mäta ventilerna eller utnyttjade du Ricco´s kunskaper? Slipade du den nya ventilen själv eller lämnade du bort den?

Mäta ventilerna?
Menar du mäta ventilspelet eller vill du mäta längden på ventilerna.

747

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
R1
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati