Gillar du att "STUNTA"?

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Publik är roligt och visa att man kan är oxå kul....Framförallt gillar publiken oftast lite spänning...

Jag vill nu inte vara allt förmkt MORAL-tant...

...MEN en sak som jag tycker ALLA som kör "stunts" bland folk ska tänka på, är att hojen faktiskt glider en bit när/om man dimper i backen, för hur duktig man än är så kan vi alla göra misstag (det gör även proffsen) eller så är underlaget inte vad vi väntat oss.

SÅ för att ANDRA inte ska få lida för att man vill tänja SINA gränser och bli en bättre "stunt" åkare skulle det uppskattas om du visar lite ANSVAR och RESPEKT och inte "stuntar" allt för nära publik och parkerade hojar, o andra omkringåkande, håll säkerhetsavstånd, särkilt till depåområde....publiken ser ändå!

Alltså för att ta ett exempel, Tierp IGÅR 31/7.

Där gjordes MÅNGA stoppies och bakhjulsåkningar i hög fart i "depån" dvs bakom startlinjen, ofta mkt nära människorna som stod och pratade eller tittade på ifrån "depån"!

ATT ha i åtanke:

  • 1. Dimper du i backen kan du orsaka blodvite och allvarliga skador på de som gärna tittar på, (men som inte vill bli överkörda)
    2. Du kan göra dig illa när du ramlar och inte har fritt framför, tex dundra in i en parkerad hoj eller bil, istället för att bara glida på asfalten eller gräset.
    3. Bilen eller hojen som kanske blir inblandad i Olyckan blir inblandad utan att ägaren så önskat.

Till ovan punkter, Ibland är det även barn med som lätt skulle bli offer för punkt 1 skulle du vilja ha det på ditt samvete? Eller skadorna på bilen/hojen som din hoj ränner in i vid en ev olycka är det något du kommer tycka kännas juste då?

Snälla tänk efter vad orden ANSVAR, RESPEKT och SÄKERHET verkligen står för, och vart jag vill komma med detta.

De orden väl använda skulle göra att vi kunde se på stunt utan att vara rädda och oroliga och därmed höjer vi kvaliteten på Nöjet som i sin tur drar mer publik (ingen vill ju komma o kika o känna sig otrygg!?) Väl använt kommer det även gynna vårat RR Rykte som verkligen behöver vårdas ömt!

Hoppas verkligen att detta når fram för jag är INTE ute efter att ni ska SLUTA stunta!!!!

/Carola
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bra skrivet :tummenupp

Personligen så tycker jag att det är dumt att hålla på och köra som en galning bland folk. Jag kör som en galning en bit längre bort i stället. :rodnar. Då är det bara jag själv och mina prylar som blir förstörda vid en vurpa.

Inte så populärt om man kvaddar, skadar folk och andras egendom :mad:

Förr eller senare vurpar man. Så är det bara! Sen kan det vara olika allvarligt.

Sen är ett tips för dom som vill stå och kolla 3m i från nån som kommer på bakhjulet i 200 att kanske tänka om lite. Står du på Tierpsrakan, ställ hojen en bit i från asfalten. Ställ dig bakom hojen och inte framför den. Din risk att överleva ökar rätt mkt då.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Vi var fler...

... som tyckte att det kändes lite osäkert när några av stuntisarna kom farandes förbi lite väl nära både på fram och bakhjulet.

Jag håller med, stunta gärna mycket och fränt, :tummenupp, det är roligt att titta på, men håll lite avstånd från folk och fä är ni snälla. Vill publiken kolla på nära håll, låt dem då komma till er, så vi som står vid kanten slipper skita i skinnbrallan :skrämd när ni dundrar förbi.

//D
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nu var ju inte jag där så jag har rent samvete :D , men asfalten på den där rakan är extremt knölig så det är näst intill omöjligt att göra en stoppie en bit ut. Dessutom vill man inte ha en hoj i arslet heller. Jag har gjort stoppiesar i änden jag antar att du pratar om, fast då brukar jag åka lungt förbi klungan med folk och bromsa upp strax efter eller precis bredvid. Att en hoj åker snett bakåt vid en stoppie är inte så vanligt tror jag... hehe.


Men helt rätt, man ska göra allt för att undvika onödiga olyckor!!

Om man släpper ner från en bakhjulsåkning, vik direkt åt höger! Kolla 354 ggr innan du vänder, blinka gärna. Sen om man ligger sakta bakom en annan som vill vända, gå till höger för att markera att du inte tänker ge på. Det kan vara läskigt stökigt ibland.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Man har ju stått o blundat mer än en gång...
ibland har de ju hänt saker åxå, tack o lov utan allvarligare konsekvenser... men som det ser ut nu, så är det bara en tidsfråga innan det blir riktigt allvarligt.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Så sant så

tyckte själv att det fanns tillräckligt med marginaler för att jag skulle kunna dimpa i backen och glida utan att riskera att köra på någon i Tierp men det är ju inte omöjligt att de som stod på sidan tyckte annorlunda....så det blir större marginaler nästa gång.
Eftersom det bara var jag somåkte på framhjulet så tar jag till mig av den delen. Däremot körde jag inte på bakhjulet i hög fart nära publiken.

Senare på natten däremot så klanta jag till det, så jag vet hur det kan gå...ska ta det lugnare när det är folk i närheten i fortsättningen.

Sånna som jag behöver nån som säger sånna här saker med jämna mellanrum, annars tenderar gränserna att flyttas fram hela tiden. Jag tycker inte att du är gnällig, det är snarare uppskattat att du talar om här istället för att gå och grymta i smyg.

/petter
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Om man helt enkelt flyttar upp slutet på leken från slutet på banan till ungefär startstrecket (racestrarten) så kommer man inte få en hoj i rumpan för då kommer ju alla att bromsa in tidigare alltså ingen skillnad i det avseendet.

Är asfalten väldigt knölig kan jag förstå att man gärna gör den senare i det avseendet. RESPEKT och ANSVAR vore ju då att be om att få utrymme och säkerhetsavstånd för att kunna hålla till där man önskar.

En tanke var ju om man nu ska ta just Tierp som ett ex. att man kört vänstertrafik istf högertrafik Då hade vi som stått i Depå sluppit ha stoppis mindre än 3m från oss. Hastigheten genom depån var inte heller särskilt trevlig!

En annan variant om Asfaltens kvalite är problemet (vilket jag vet inte var enda orsaken till vart Stoppisarna gjordes) Är ju att man inte har parkering och depå på slutet av rakan utan istället har den mot "Hangaren"........Men innan det sker (att någon organiserar det) så får ni som stuntar finna er i att ta ANSVAR och visa RESPEKT och vidta åtgärder för ALLAS Säkerhet!
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
KREUGER: Tack Petter för att du tar åt dig på ett bra sätt!! Känns superbra!

(Det är RESPEKT ;) )
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
De där väl valda orden går säkert fram till stuntarna NU.
Men när de står framför publiken med adrenalinet pumpande i ådrorna.. så är det nog inte så mkt som når fram mer. :eek:

Bra skrivet..
Du såg väl inte alla fotografer som låg på backen och tog kort på Kreugers börnisar på TomK festen? :rodnar
Tänkte ungefär det du skrev då åxå...
"måtte han inte tappa den så den glider åt h-vete på asfalten nu bara, för då är det kört för oss".

Är nog till att både stuntare och publik tar sig i kragen, skulle jag tro.. :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Bluegreengrey skrev:
Är ju att man inte har parkering och depå på slutet av rakan utan istället har den mot "Hangaren"........

Jaha, stog ni inte där?? Så brukar det oftast vara. Det är ju det bästa.
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
När det är RACE så brukar det bli att man står längst ner och sen är ju stegen en bit innan startstrecket......och det brukar inte vara problem eftersom de som racear inte utnyttjar den nedre delen för "bus" utan där kör man sakta.

Men nu när det är lite stuntkörning efteråt så blir det annorlunda....det krockar väl lite i rutinerna. (vilket fortfarande inte är en anledning till att inte använda huvudet och ta HÄNSYN till hur det var för den aktuella kvällen)

Men självklart är det väl synd för stuntåkarna, att hojarna stå där om asfalten är bäst där....omorganisering är ju inte omöjlig inte :) Löses ju enklast om vi pratar med varandra på flygrakan när alla är där, om vilka önskemål som finns.

(Jag vet jag låter lite hård nu, men jag tycker detta är en viktig sak och det är ju bara den som tycker sig behöva ta åt sig, som ska göra det naturligtvis!!)

NU ÄR DET FREDAG OCH PARTY!!! :öl
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Bluegreengrey skrev:

NU ÄR DET FREDAG OCH PARTY!!! :öl


Att bero på party så är du och även Rigge och andra från Fuelmedia välkommna ner till mig imorn på fest!

/Petter
 

SteffoXL

Uppsala Roadrunners
Gick med
1 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Crescent
Bra att du har råg i ryggen Carola. :tummenupp

Det är bra att flytta stunten längre bort från depån! Jag kommer att flytta mig för att se stunten bättre. Det är något jag gärna gör för att slippa åka taxi om hojjen har blivit kraschad!!

Och jag bara säger STUNTA på!!! För jag är ruskigt impad av känslan som ni har för era hojjar. :bow
Mycket underhållande.

/En liten kille som har tyngdlagen emot sig!(får inte upp varken bak eller framhjul, ja lite kanske. Vi pratar centimetrar) :D
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
At inte stunta precis bredvid hojarna och folket låter bra :)
Jag försöker alltid vandra iväg så långt jag orkar då jag ska knäppa kort..
Vi kanske kan försöka parkera alla hojar vid infartsvägen till hangaren nästa gång?

SteffoXL skrev:
/En liten kille som har tyngdlagen emot sig!(får inte upp varken bak eller framhjul, ja lite kanske. Vi pratar centimetrar) :D

Men lägga ner hojen går ju bra iaf ;)
 

Bifogat

  • steffo.jpg
    steffo.jpg
    92.9 KB · Visningar: 194

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag kan träna med dig efter att vi druckit några bärs sen, du kan få åka bakpå så du får in rätta känslan!! *erbjuder vänligt*
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Hmm.. Så det är bärsen som får en att "få den rätta känslan" när man stuntar?! :D
Då är jag i form redan nu! :crash *ironi* :öl i morgon! :tummenupp
 

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
Det är rätt Bluegreengrey, vi ska nog ha lite regler så inget tokigt händer.

:tummenupp
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Bluegreengrey skrev:

... ANSVAR, RESPEKT och SÄKERHET ... Hoppas verkligen att detta når fram för jag är INTE ute efter att ni ska SLUTA stunta!!!!

/Carola

Bra skrivet Carola, jag står bakom dig till 100%!

/Simba
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top