Gips till badrum?

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Vilken typ av gipsplatta ska man ha till ett badrum som ska kaklas?
Dubbla 13mm ska jag ha men det får ju inte vara papp på dem numera!

Mitt tips är nog att du kör med en plyfaskiva och en 13mm gips, mycket bättre om du ska fästa upp saker på väggen.

Har du reglade väggar så ska det vara dubbel gips, om du ska ha kakel. Du kan köra med enkel gips om du reglar 300 c/c. Det där med papp har jag inte hört talas om. Bara prima och gumma väl!

//spenk

Har du reglade väggar så ska det vara dubbel gips, om du ska ha kakel. Du kan köra med enkel gips om du reglar 300 c/c. Det där med papp har jag inte hört talas om. Bara prima och gumma väl!

//spenk

Ny regel från 1/7 -08 att man inte får ha pappbekläddgips.

Har 60cc så det ska bli dubbel 13mm gips... Ska åka iväg och titta vad det finns för gips nu! Återkommer!

Får bygga med vanlig gipsskiva tom 1/1/09. Se till att ta våtrumsgips då pappen på denna skiva är impregnerad. Den nya standarden är minerit-skivor och dom är ungefär dubbelt så tunga och tre gånger dyrare (cementbundna). Grejen är att det inte finns tätskikt som kan hålla helt tätt så pappen på dom vanliga gips-skivorna blir fuktiga och börjar mögla.

Får bygga med vanlig gipsskiva tom 1/1/09. Se till att ta våtrumsgips då pappen på denna skiva är impregnerad. Den nya standarden är minerit-skivor och dom är ungefär dubbelt så tunga och tre gånger dyrare (cementbundna). Grejen är att det inte finns tätskikt som kan hålla helt tätt så pappen på dom vanliga gips-skivorna blir fuktiga och börjar mögla.

Det finns en ny skiva som ska fungera som kakelbärare i våtrum, kommer för mitt liv inte på vad den heter just nu bara, jag fick info om den precis innan jag gick på semester. Den är betydligt behändigare än minerit iaf.

Regla 60cc. 1 lager plyfa, för upphängning av handfat osv. 1 lager 12.5mm gips. Vi kör med papp fortfarande i Norge. Hört det där om att inte andvända med papp. Men själva mögglandet kommer när du väl har gjort hål vid tex upphängning av spegel. Då bryter fukten in, och då är primern helt "onödig" Men fogar du runt skruvarna, ska det inte va något som helst problem. Dessutom kostar en "badrumsgipsskiva" rätt mycket mer än vanlig 12.5mm.

De testade ju gipsskivorna och våtrumsgipsen var ju tom sämre än vissa vanliga gipsskivor.

Till trådstartaren: http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf

Har nu köpt och monterat upp dubbel 13mm badrumsgips! Finns ingen gips ute på marknaden ännu som inte har pappskikt enligt både Bauhaus, K-rauta och Beijer!

Men... pappen på gipsen får väl inte bli blöt. Då är det ju tjänstefel, det ska ju vara tätt utanför gipsen, gipsen ska ju inte vara det lager som "håller tätt"?!

Jag kanske inte fattar vad nu menar, då får ni väl förklara.

Fil. kand. rörmok.//spenk

Men... pappen på gipsen får väl inte bli blöt. Då är det ju tjänstefel, det ska ju vara tätt utanför gipsen, gipsen ska ju inte vara det lager som "håller tätt"?!

Exakt. Då är det plattsättarens fel. Men dom försöker hela tiden få ryggen fri osv osv. Ett bra underlagsarbete ska tåla allt. Men som sagt. Har man borrat upp nått. Så måste det fogas. Annars är tätskicktet förstört.

Våtrumsgips är bara kommersiell dynga, vanlig hederlig gips ska det vara, dubbelt vid cc 600 som alla redan har påpekat.
Fuktspärrar man ordentligt med "spärrtejp" uppe längs med tak och nertill vid golv så kommer det ej igenom fukt.
Vid upphängning av saker så borrar man först (gärna i fogen), silikonar, trycker i pluggen och silikonar igen, då är man säker. Vid nertagning av grejjer och med kvarblivande hål så fogar man igen dem efter man har silikonat alternativt kör med endast silikonen.
Nya branschregler hela tiden, dock påverkas inte den privata pysslaren alltid på samma sätt.
Våtrumsgips är som sagt bara dyrt och tungt och du har papp även där.

Nya branschregler hela tiden, dock påverkas inte den privata pysslaren alltid på samma sätt.

Det beror ju på vad ditt försäkringsbolag säger. De brukar kräva att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört.

Använder man gipsskivor trots att det står i "Byggkeramikrådets branschregler för våtrum" så tror jag inte att försäkringsbolaget tycker att det är fackmannamässigt utfört. Kan nog bli svårt att få ut några pengar vid en eventuell skada isåfall.

Bifogat

• regler1.jpg
    regler1.jpg
    59.6 KB · Visningar: 149
Gör hur ni vill, jag inser att jag inte hänger med de nya reglerna. Har väl varit ifrån för länge...

//spenk

Problemet är uppstår när folk börjar montera saker i badrumen,dom borrar och skiter i att använda silicone i hålen och vips så har du förstört tätskitet och vattnet kan smita in och lösa upp gipsen.

3077581 Problemet är uppstår när folk börjar montera saker i badrumen,dom borrar och skiter i att använda silicone i hålen och vips så har du förstört tätskitet och vattnet kan smita in och lösa upp gipsen.
Men om de har borrat hål i gipsen, så kvittar det väl om det är papp eller något annat material? Är det hål så är det!

Och sedan hänger du upp sådan där modern granitkeramik, blir skitsnyggt. Det roliga börjar när alla hål ska borras.

/Precis klar

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back