Gissa vem/vad på bilden

Endurance är ju lite svårt utan att fusk-googla, kan ju vara en av flera förare och de har inte alltid samma märke på hjälm och skinnställ säsong efter säsong...
 
Två bilder och hela sex frågor:

1. Vad är detta för hoj...? Pass
2. Vad är detta för motor...? Rotax tandemtwin
3. Vad är speciellt med ramen...? Kolfiber
4. Vad är speciellt med stötdämparen...? Den är "tvärtom". En tryckfjäder som man drar i, typ...
5. Vem gjorde GP-debut med denna hoj (och var)...? Pass
6. Vilken betydligt mer namnkunnig förare åkte GP med denna hoj...? Pass

Är ju för kass på att komma ihåg namn för att kunna vara med här :död

edit, ångrar mig om motorn... var förresten nog en större motor en rotax. Iaf en kolfiberram så ett rätt måste jag ha!
 
Last edited:
Två bilder och hela sex frågor:

1. Vad är detta för hoj...? Armstrong
2. Vad är detta för motor...? Rotax tandemtwin 250 (eller 350)
3. Vad är speciellt med ramen...? Kolbaserad
4. Vad är speciellt med stötdämparen...? Jag tror att den var bakvänd så att fjädern dras, kolvstången går rakt igenom dämpenheten
5. Vem gjorde GP-debut med denna hoj (och var)...? Vet ej
6. Vilken betydligt mer namnkunnig förare åkte GP med denna hoj...?
Niall McKenzie kanske.
 
Grandell är nära med rätt svar på fråga 1, 3 och 6. Fråga 2 är en liten luring och på fråga 4 är det bara stötdämparen - inte fjädern - som dras isär då bakfjädringen trycks ihop. Fråga 5 vet jag överhuvudtaget inte om någon utanför de närmast sörjande ens känner till.
 
Fråga 2
Rotax 256 250cc engines were used initially but in 1981 an improved designed was developed in house by Armstrong Technical Director, Barry Hart
 
Helt riktigt. Man rejsade med Rotax tandemtwin före såväl som efter introduktionen av kolfiberramen, men de tecknade bilderna som postats ovan (de kommer från en gammal patentansökan) föreställer faktiskt Armstrongs egen tandemtwin monterad i kolfiberramen.

Debuten med kolfiberram skedde på en av träningarna till Englands GP 1983, av schweizaren Roland Freymond. Detta sägs vara första gången en ram tillverkad av kolfiber användes inom GP-racing. Niall Mackenzie blev sedan deras mest framgångsrike och kände förare.

Stötdämparen är motorcykelhistoria i sig och som redan nämnts så dras den isär då bakfjädringen trycks ihop. Jag har sett bilder på en dåtida Öhlins-stötdämpare som konverterats med en utgående kolvstång (vilket således ger en genomgående kolvstång precis som på en styrdämpare eller nutidens MotoGP-prylar), helt enkelt för att kunna trycka ihop fjädern samtidigt som man drar isär stötdämparen. Allt skapat av Armstrongs egna ingenjörer samt de gamla Öhlins-ingenjörerna Mike Mills och Lars Östh.
 
4070536.jpg

Läskig vänstersväng med blind ingång på en bana det tidigare kördes GP på. Fick sin nuvarande sträckning 1979.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top