Gitarrspelare här på SH?

Fitte

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
SV1000N
Lirar också gura...har gjort det sen jag var 11år ungefär! Är snart 24, så visst kan man en del! =) Intresset tryter dock när man inte har nån å spela med! Tror inte jag tagit en ton på ett halvår.... :(
Sålde tom min stärkare nyligen....en Marshall Valvestate 80W! GRYM hemma-stärkare, för er som är intresserade! =) Funkar även kanon "ute" eller i lokal! Vet dock inte om dom tillverkas längre? Nån som vet!?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
Okey.
Du har ingen demo utlagd att tanka ner så man får höra lite ?

Hårdrock a`la den äldre skolan är musik som inte går av för hackor.
Man kan ju fråga sig varför det inte görs musik idag som håller i längden, musikbranschen ser väl antagligen helt annorlunda ut idag, men varför ska det behöva vara så ?

/N. Yfiken :)

Nope, vi har massor av demos men inga som vi vill att någon ska höra....än:) Möjligtvis närmast sörjande släktingar.

Men om inte alltför lång tid så....

Jonathan

Guest
Chris Ash skrev:
Nope, vi har massor av demos men inga som vi vill att någon ska höra....än:) Möjligtvis närmast sörjande släktingar.

Men om inte alltför lång tid så....

Så dåliga kan de väl ändå inte vara? :tungan
Om du skulle jämföra ditt band med ett annat, vilket ligger närmast ?

Måste veta :4skrika

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
Så dåliga kan de väl ändå inte vara? :tungan
Om du skulle jämföra ditt band med ett annat, vilket ligger närmast ?

Måste veta :4skrika

Nej det är de inte, men samtidigt så är de bara att betrakta som halvfärdiga, orgelslingorna är inte ens pålagda än, det är enbart slasksång och slaskbas på låtarna (den andre gitarristen har gjort bägge och han är varken speciellt bra sångare eller basist) och trummorna är programmerade, det är egentligen bara själva låtstrukturen och alla gitarrer som är bra och färdigt. Vi vill inte släppa ut något för lyssning som vi inte är nöjda med.

Jag lovar jag ska ge dig låtarna när de är klara...:) Förhoppningsvis inom ett par veckor, om vi orkar göra något, vi är nämligen "the slowest working band in the world".

Vet inte, vi har många olika influenser, men allt med hammondorgel tenderar att knippas ihop med Deep Purple så det är nog de som ligger närmast, även om jag själv inte anser att vi har så många likheter.

Jonathan

Guest
Chris Ash skrev:
Nej det är de inte, men samtidigt så är de bara att betrakta som halvfärdiga, orgelslingorna är inte ens pålagda än, det är enbart slasksång och slaskbas på låtarna (den andre gitarristen har gjort bägge och han är varken speciellt bra sångare eller basist) och trummorna är programmerade, det är egentligen bara själva låtstrukturen och alla gitarrer som är bra och färdigt. Vi vill inte släppa ut något för lyssning som vi inte är nöjda med.

Jag lovar jag ska ge dig låtarna när de är klara...:) Förhoppningsvis inom ett par veckor, om vi orkar göra något, vi är nämligen "the slowest working band in the world".

Vet inte, vi har många olika influenser, men allt med hammondorgel tenderar att knippas ihop med Deep Purple så det är nog de som ligger närmast, även om jag själv inte anser att vi har så många likheter.

Aha, fick uppfattningen om att de var färdiga men inte släppta till allmänheten för att ni/du ansåg att de var för "dåliga".

Man får inte hetsa sig när det gäller musik, se bara på all serieproducerad dyngmusik till pop som levereras dagligen.
Men o andra sidan behöver det inte ta ett halvår och få fram en låt :hihi

Väntar med spänning!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
Aha, fick uppfattningen om att de var färdiga men inte släppta till allmänheten för att ni/du ansåg att de var för "dåliga".

Hehe såna låtar finns också....i mängder....

De kommer förhoppningsvis aldrig att nå fler öron än vad de redan gjort dock...:)

Jonathan

Guest
Chris Ash skrev:
Hehe såna låtar finns också....i mängder....

De kommer förhoppningsvis aldrig att nå fler öron än vad de redan gjort dock...:)

De är säkert kanonbra, men bara ni som fått för er att de är kassa.
Seså, släng upp dom nu. Kanske blir rariteter i framtiden :hihi

Duccemannen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati multistrada1200 s
Tjena, tänkte att jag sulle fråga er som vet.
Jag har en snart 14 -årig grabb som spelat elgitarr i snart ett år och börjar tjata om att få en ny gitarr.
Han har kikat på en ibanez för ca 6500 kr, säger att det är en sådan han måste ha. Jag menar att den han har nu funkar bra, en J&D brothers nybörjargitarr.
Men han menar på att den låter kass, så jag säger till honom att lära sig spela ordentligt :) (han spelar nu ganska hyfsat, jag tycker inte att det stör någonting när han spelar). Han kör mest ac-dc metallica maiden sabbath m.m så grabben lirar ju farsans musik :yoparty .

Men han börjar snacka i gitarrtermer som jag inte riktigt hänger med på.
Typ han vill ha en gitarr som går att stämma ner, och jag menar på att det går väl att stämma ner alla gitarrer! Fast jag kan ju ha hur fel som helst, därav detta inlägg.
Sedan menar jag att han behöver väl inte hoppa upp så mycket, det finns väl vettiga alternativ lite billigare. Vill ju inte lägga mina hojpengar på sånt.

Så lite hjälp så jag kan argumentera med lite trovärdighet önskas. :)

Mvh/ Duccemannen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Duccemannen skrev:
Jag har en snart 14 -årig grabb som spelat elgitarr i snart ett år och börjar tjata om att få en ny gitarr.
Han har kikat på en ibanez för ca 6500 kr, säger att det är en sådan han måste ha. Jag menar att den han har nu funkar bra, en J&D brothers nybörjargitarr.
Men han menar på att den låter kass, så jag säger till honom att lära sig spela ordentligt :) (han spelar nu ganska hyfsat, jag tycker inte att det stör någonting när han spelar). Han kör mest ac-dc metallica maiden sabbath m.m så grabben lirar ju farsans musik :yoparty .

Typ han vill ha en gitarr som går att stämma ner, och jag menar på att det går väl att stämma ner alla gitarrer! Fast jag kan ju ha hur fel som helst, därav detta inlägg.
Sedan menar jag att han behöver väl inte hoppa upp så mycket, det finns väl vettiga alternativ lite billigare. Vill ju inte lägga mina hojpengar på sånt.

Mvh/ Duccemannen

Ja det går att stämma ner alla gitarrer, de bör dock justeras och intoneras på nytt efter att man gjort det. Ibanez skiljer sig inte från någon annan på den punkten.

Du har iofs rätt i att det mesta ljudet sitter i fingrarna men det är ju klart roligare och mer inspirerande att spela på en riktig gitarr. Dessutom finns det lika många uppfattningar om vad som låter kass som det finns gitarrister, jag var mycekt av en ljudbög förr och letade efter det perfekta ljudet, nu bryr jag mig inte så mycket längre, bara det låter....

Säg dock åt honom att Ibanez i den prisklassen har Floyd Rose-stall som är sända ur helvetet, rena skiten. Så om han inte måste svaja hela tiden så ska han köpa en annan gitarr.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Duccemannen skrev:
...massa text...
Kan han inte kolla på begagnat då? Det finns ju massor av schyssta guror begagnade som är betydligt billigare än en ny..

Edit: Jag vet ju iofs inte om Ibanezen han kollat på var ny eller begagnad :)

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Min ibanez kostade 7000kr beggad iaf och har floydstall. Har funkar hur bra som helst hittils, stämmer när jag byter strängar och så håller det sig så.

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
yamaha r6 2000
Duccemannen skrev:

Mvh/ Duccemannen

Om han vill stämma ner säg till han att köpa 0,13 strängar så skollrar det inte längre sen... :lol

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
jag måste bara stolt få säga att jag kläckt början på Master of puppets idag. fram till 1.10 :yoparty
Jäklar vad snabbt den går för övrigt, tur att det är enkla grepp :D

Duccemannen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati multistrada1200 s
Kan han inte kolla på begagnat då? Det finns ju massor av schyssta guror begagnade som är betydligt billigare än en ny..

Jodå det finns ju den möjligheten också.
Men när man är novis som jag så vet jag ju inte riktigt hur man kollar att allt är som det ska när man köper beggat (av privatperson då). Hos handlare får man väl förutsätta att det ska vara ok.

Tackar för svaren så här långt, ös på med mer om ni har ideer.
Gärna olika gitarralternativ i vettig prisklass.

/Duccemannen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Duccemannen skrev:
Jodå det finns ju den möjligheten också.
Men när man är novis som jag så vet jag ju inte riktigt hur man kollar att allt är som det ska när man köper beggat (av privatperson då). Hos handlare får man väl förutsätta att det ska vara ok.

Tackar för svaren så här långt, ös på med mer om ni har ideer.
Gärna olika gitarralternativ i vettig prisklass.

/Duccemannen

Enligt mig är den absolut mest prisvärda gitarren en begagnad japanstrata från tidigt-mitten av 90-talet. Alltså en Fender Stratocaster tillverkad i Japan.
Folk har börjat inse det nu och de är lite dyrare än förr men jag tror fortfarande det går att hitta såna för 4-5000 kr.

Men det beror ju på vad man är ute efter, en singlecoil-strata låter ju hur man än vrider och vänder på den inte som en metalyxa med high-output humbuckers.

Ibanez har högst varierande kvalitet, jag hade satsat på en billigare variant av Jackson istället då mina jacksons varit bättre gitarrer än mina Ibanezer, en Rhoads eller Dinky kanske....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
crashtestdummy skrev:
:va
Skriv om och exemplifiera samt förklara. :D

En singlecoil är en enkelspolig mick och en humbucker är en flerspolig.

Humbuckern brummar och surrar nästan ingenting medan en singlecoil låter riktigt ordentligt. Det är bland annat detta som gör att en Stratocaster med singlecoils inte är speciellt kul som metalyxa.

Tonmässigt skiljer det en hel del, singlecoils har ofta mycket mellanregister medan humbuckers låter fylligare, mer botten och topp. De brukar dessutom vara "hetare" dvs ha högre output vilket märks genom att de distar mycket tidigare, en riktigt het helvetesmick går det i princip inte att städa bort disten ur ens på de renaste förstärkarna om man slå med lite hårdare anslag.

En Stratocaster med singlecoils har skitmycket attack och kort sustain, tänk funkigt, bluesigt ljud. Med humbuckers (tex Iron Maidens strator) är den mer balanserad men fortfarande ganska kort sustain, vilket beror på själva gitarren och inte på mickarna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati