Givarfel avseende bensin/tank? Kawasaki ER6N 2013

sga

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2015
Ort
Uppsala
Hoj
2013, Kawasaki ER6N
Halloj! Jag postade detta inlägg i ER6 tråden, men insåg att denna plats är mer ämnad för min fråga. Utan att krångla så kopierar jag bara mitt förra inlägg hit, och håller tummarna:

"
Hej alla ER6 ägare!

Jag är helt färsk på forumet, och färsk ER6 förare sedan i somras. 2013 - ER6N, ABS. Hitintills så jag är fruktansvärt nöjd över hojen, fantastisk maskin.

Men, jag har fått ett fel. Vet inte om detta är något som kanske är modellspecifikt och någon har en idé. Eller om det bara är allmänt hoj-fel som jag kanske skulle postat i en annan tråd. Men jag börjar här!

Jag har, vad jag tror är ett givarfel. På instrumentpanelen så har vi tankmätaren längst till vänster. Denna fungerar som den ska. Vid full tank så visar den en full mätare, och vid halv tank, en halv mätare osv. Men, vid sista "blocket" på mätaren så ska lampan för "lite bensin" kvar börja lysa, den som ser ut som en pumptank. Mitt fel är att denna "lampa", eller symbol kanske är mer korrekt, visar sig hela tiden, oavsett full tank eller tom tank, den är alltid på. Jag är personligen jävligt kass på att mecka, och har ofantligt lite kunskap om dessa saker.

Ringde till en Kawasaki verkstad och ställde frågan, känner inte att jag fick något bra svar. Han frågade om varningssymbolen hade någon mer funktion än att bara visa att det är lite bensin kvar, vilket jag efter idogt läsande av manualen inte hade kunnat komma fram till att symbolen har. Den verkar endast existera för att påtala behov av tankning, inget annat fel. Svaret jag fick då var att jag alltid kan prova beställa hem en ny givare, eller "så är de bara ut och köra då det inte är fel på något viktigt".

Spontant. Finns det några idéer på vad detta kan vara? Igen. Själva mätaren är korrekt, den visar bensinen som det ska vara. Men "varningssymbolen" för lite bensin kvar visas alltid. Följdfråga, jag kan inte komma fram till att symbolen ska visa nåt annat, inget står i manualen eller på nätet. Finns det någon annan funktion än just "lite bensin", jag är 99% säker på att symbolen inte har någon annan betydelse. Äldre ER6 modellerna har "FUEL" på displayen om jag inte missminner mig? Ska väl vara motsvarigheten till det.

Symbolen i den röda cirkeln här nedan:

tank.jpg

Hoppas på det bästa!
"

Mvh

Richard
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Den visar ju att mätaren i fråga är bensinmätaren...
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Fattar jag manulen rätt så ska symbolen och nedersta "blocket" blinka tillsammans om det är mindre än 4lit kvar. Om det gör det så borde allt vara i sin ordning. På min Suzuki jag hade tidigare lös alltid symbolen (för att visa att "denna stapeln betyder soppa-nivå"). När det började bli tomt blinkade först symbolen och när det var jättetomt blinkade både symbol och sista blocket i stapeln....eller något sånt. Kommer inte ihåg helt.

Jag tror inte att något är fel på din hoj om block-stapeln beter sig som den ska, trots texten i manualen. :)

er6-tank.jpg
 

sga

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2015
Ort
Uppsala
Hoj
2013, Kawasaki ER6N
Den visar ju att mätaren i fråga är bensinmätaren...

Om det är så här enkelt så idiotförklarar jag mig för evigt. Jag som kunde svära på denna symbol inte var "på" i början av min ägo, utan en vacker dag fanns där trots full tank. Den bilden som timm länkade ovanför var den i manualen som förbryllade mig, att stapeln inte har den symbolen + meningen: "Refuel at the earliest opportunity if the fuel warning symbol is displayed in the multifunction meter." Den meningen har jag alltid tolkat som att denna symbol endast träder fram när det är lite bensin kvar och jag måste in och tanka, men den är ju där, alltid.

Har inte tänkt på detta tidigare, men kan ju leta reda på ett youtube klipp som visar displayen under färd. Det kan ju svara på detta.

Jag uppskattar båda era svar. Men fan vad dum jag känner mig om det nu är så här enkelt.
Vilken jävla storstilad pinsam entré till forumet man gör. Herrejävlar. :)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Om det är så här enkelt så idiotförklarar jag mig för evigt. Jag som kunde svära på denna symbol inte var "på" i början av min ägo, utan en vacker dag fanns där trots full tank. Den bilden som timm länkade ovanför var den i manualen som förbryllade mig, att stapeln inte har den symbolen + meningen: "Refuel at the earliest opportunity if the fuel warning symbol is displayed in the multifunction meter." Den meningen har jag alltid tolkat som att denna symbol endast träder fram när det är lite bensin kvar och jag måste in och tanka, men den är ju där, alltid.

Har inte tänkt på detta tidigare, men kan ju leta reda på ett youtube klipp som visar displayen under färd. Det kan ju svara på detta.

Jag uppskattar båda era svar. Men fan vad dum jag känner mig om det nu är så här enkelt.
Vilken jävla storstilad pinsam entré till forumet man gör. Herrejävlar. :)

Manualer på engelska från japanska tillverkare är svåra. Ibland kan man undra om de har använt Google Translate.

Haha, det är rätt underhållande att göra sådana här tabbar. Iaf för oss :D
Men man är ju bara människa trots allt.
 

sga

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2015
Ort
Uppsala
Hoj
2013, Kawasaki ER6N
Manualer på engelska från japanska tillverkare är svåra. Ibland kan man undra om de har använt Google Translate.

Haha, det är rätt underhållande att göra sådana här tabbar. Iaf för oss :D
Men man är ju bara människa trots allt.

Det är man, och man måste börja nånstans, innan man lär sig.. :)

Skönt att man trots allt lyckades sprida lite underhållning!

Tack igen för hjälpen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det är så här enkelt så idiotförklarar jag mig för evigt. Jag som kunde svära på denna symbol inte var "på" i början av min ägo, utan en vacker dag fanns där trots full tank. Den bilden som timm länkade ovanför var den i manualen som förbryllade mig, att stapeln inte har den symbolen + meningen: "Refuel at the earliest opportunity if the fuel warning symbol is displayed in the multifunction meter." Den meningen har jag alltid tolkat som att denna symbol endast träder fram när det är lite bensin kvar och jag måste in och tanka, men den är ju där, alltid.

Har inte tänkt på detta tidigare, men kan ju leta reda på ett youtube klipp som visar displayen under färd. Det kan ju svara på detta.

Jag uppskattar båda era svar. Men fan vad dum jag känner mig om det nu är så här enkelt.
Vilken jävla storstilad pinsam entré till forumet man gör. Herrejävlar. :)

Hah, du är ganska timid på göra-bort-sig-arenan här på forumet ändå. :D
http://www.sporthoj.com/forum/showt...Gl%F6m-aldrig-den-h%E4r-tr%E5den-quot-tr%E5de

Läs lite där så blir du genast glad. :hihi
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top