Gixxer 600 vs 750

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag har ingen hoj. Sålde den häromdagen. Detta oaktat tycker jag att du borde höja nivån på dina inlägg. Jävla sandlåda här ju.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Jag har inte kört en 750, men äger en 600 vilken jag är helnöjd med. Det finns ju nästan alltid något värre, och en 600:a är ju inte kass på något vis. För mig finns det ännu gott om pulver i maskinen, jag tycker den rör på sig tillräckligt. Men tiden kommer väl när man vill ha mer drag och byter till 1-liters.
Så allting beror på vad du kört innan, min gamla sura Kawa 500:a är ju inte i närheten av denna, därför behöver jag inte mer krut i hojjen (ännu).
 

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Gävle
Hoj
non
Haha. Ge på honom bara. Ska sanningen fram så är det inte så lätt att förstå detta med skenförsäkring om man är ny inom sporthojslivet och här på SH. Man lär sig dock mycket av att följa diskussioner här på SH. Gör som mig, kör oförsäkrat istället...:D
 
Last edited:

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
scud skrev:
2415853 Jag har inte kört en 750, men äger en 600 vilken jag är helnöjd med. Det finns ju nästan alltid något värre, och en 600:a är ju inte kass på något vis. För mig finns det ännu gott om pulver i maskinen, jag tycker den rör på sig tillräckligt. Men tiden kommer väl när man vill ha mer drag och byter till 1-liters.
Så allting beror på vad du kört innan, min gamla sura Kawa 500:a är ju inte i närheten av denna, därför behöver jag inte mer krut i hojjen (ännu).

Kör en Firestorm idag, och det lär väl vara som natt å dag, om man ser till motorkaraktär.
Men ligga på öga varv är väl inga problem, där hamnar man ju förr eller senare iaf :)
 

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
ystad
Hoj
z750 08
jian skrev:
2415237 ...Om du nu funderar på att köpa en ny GSX-R 750....
Mitt tips är att du istället köper en GSX-R 1000.
Tusen kubikarna har mycket bättre andrahandsvärde samt
lättare att sälja och varför köpa precis ny...
Kolla tex följande.....
Claessons MC i Bromölla säljer följande...
Suzuki GSX-R 1000 (svart, 2006, 200 mil) för 114.900:-
Den tusen kubikaren är mycket bättre på alla områden jämfört med en 750...
Sedan vad gäller försäkringar...tänk på att undvika Trygghansa och IF
om du tänker köra bankörningar..eftersom dom har någon paragraf att allt
skydd gäller ej då...
Mitt förslag är att ta Folksam...då kan du antingen ta en special försäkring om du gått en Broms och kurvkurs genom SMC (www.motorcyklisterna.org).
Eller också kan du ta en vanlig basförsäkring och ställa på hojen när du använder den och sedan ställa av den när du inte använder hojen.....

REG NUMMER:
GSX R 1000 (2006)= XHN 057
GSX R 750 (2006)= Har för mig att Din MC (www.dinmc.se) i Sollentuna har en demohoj..ring och fråga om reg numret

Lycka till....

måste säga ett par saker bara, en 750 är inte mer svår såld än en 1000, efterfrågan är inte lika stor men det finns inte lika många heller så där har du nog fel, på nordbecks mc i tomelilla kan du köpa en helt ny gsxr 1000 06 för 115,900 så du lägger jag nog hellre en 1000 lapp till för en helt ny hoj och en gsxr 750 06 kostar 105 900kr.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Skit i moralmaffian! Tycker också du ska satsa på 1000modellen om du inte ska köra mycket på bana, det får du igen när du ska sälja den om inte annat.
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Hallå grabben. Jag hade en gsxr 600 -99 och nu 750 -00
Har provar tusen också -01 och -03 men tycker min nuvarande hoj är goast att köra. Skulle ej valt 600 och ej 1000. 750 är perfekt i mina ögon.

OCH!
Turbo, bakhjulsåkning, trimmning hyllas här på sporthoj vilket jag anser är mer skenförsäkring. Köra en hoj med exempel 50hk mer än man försäkrar för är just skenförsäkring.

Köp den hojjen du vill och försäkra den på din farmor i Kiruna om du vill.
Vill andra (samhällets gudar som de framstår hör på SH) betala dyrt så låt de göra de.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sandstream skrev:
2415151 R750 = 86,3 Nm / 10.800 varv
R1000 = 121 Nm / 9000 varv

Eftersom de är i princip identiska när det gäller vikt och mått tycker jag valet är självklart :)


Så var det det där med vad som betyder vad, vrid och effekt, fröken sandström.
Om vi istället mäter effekten och struntar i vridet (för det har vi lärt oss förut, eller hur?) så ser det ut såhär:
R750 = 143hp / 10,800 rpm
R1000= 153hp / 9,000 rpm


Ser inte riktigt lika självklart ut va ?
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Pejo skrev:
2417166 Så var det det där med vad som betyder vad, vrid och effekt, fröken sandström.
Om vi istället mäter effekten och struntar i vridet (för det har vi lärt oss förut, eller hur?) så ser det ut såhär:
R750 = 143hp / 10,800 rpm
R1000= 153hp / 9,000 rpm


Ser inte riktigt lika självklart ut va ?
ursäkta, skiljer det bara 10 hästar på en R-1000 och en R-750? då kanske du har tittat på första modellen av R-1000 och nyaste av R-750?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
R-1000 skrev:
2417401 ursäkta, skiljer det bara 10 hästar på en R-1000 och en R-750? då kanske du har tittat på första modellen av R-1000 och nyaste av R-750?


Det är ungefärlig effekt vid dom varvtalen sandström angav. Maxeffekten är säkert en annan (med annat vrid vid andra varvtal). Och det här illustrerar det onödiga med att prata vrid - det säger inte så mycket, egentligen.
 

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Tranås
Hoj
gixxer
Pejo skrev:
2417419 Det är ungefärlig effekt vid dom varvtalen sandström angav. Maxeffekten är säkert en annan (med annat vrid vid andra varvtal). Och det här illustrerar det onödiga med att prata vrid - det säger inte så mycket, egentligen.


1000 cc -06 testades i nya numret av bike va 0-200 på 7,5 sek om jag inte missminer mig så ska en 750 -00 (som jag kör) göra det på precis över 8 enligt ngn beg guide jag läste...om det nu stämmer så är det ju inga skillnader att tala om prestandamässigt...

750 räcker tycker jag o föräkringsmässigt så ska det väl inte va ngn större skillnad mellan 750 o 1000 pyntar 12 000 året/halv på folksam hel skulle kostat 39"..
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
2417166 Så var det det där med vad som betyder vad, vrid och effekt, fröken sandström.
Om vi istället mäter effekten och struntar i vridet (för det har vi lärt oss förut, eller hur?) så ser det ut såhär:
R750 = 143hp / 10,800 rpm
R1000= 153hp / 9,000 rpm

Ser inte riktigt lika självklart ut va ?
Ja, du fru Päjviränta, du kanske skulle läsa vad det var jag svarade på :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag kör 750 -04 nu och körde 600 -01 tidigare. Gixxrar båda. Vilken man väljer är en smaksak. Gillar man draget på låga varv i en tusenkubikare skall man naturligtvis köpa en sån. Gillar man varva väljer man en mindre motor. Jag gillar att varva och nästa hoj blir med större sannolikhet en 600 än en 1000.

Den genomsnittlige ägaren till en tusen gillar bottendraget och är fullständigt oförmögen att begripa att alla inte är skapta som han själv. Det är därför meningslöst att prata med honom.

:corn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
2423552 Den genomsnittlige ägaren till en tusen gillar bottendraget och är fullständigt oförmögen att begripa att alla inte är skapta som han själv. Det är därför meningslöst att prata med honom.
:corn
:rofl
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bikestreet skrev:
Vad är skillnaden mellan 600:eek:rna och 750:eek:rna sett till körkomfort vid stadskörning? Vilken av dem är mest utpräglad banracer? Man vill ju inte ha en hoj som bara går att köra på bana, utan den ska ju även klara några mil i stadstrafik och sen ut på motorvägen, utan att man sitter jätteobekvämt.

Tacksam för synpunkter
Hmmm, man skulle kanske svara på frågor också, och inte bara dryga sig :D

Skillnaden i körkomfort i stan är att de är lika hopplösa båda två. De är extremt obekväma i stan. Kan vara annorlunda på nyaste generationen. Motorvägskörning är aldrig särskilt kul men där funkar de. Min erfarenhet är dock att man behöver komma upp i minst 130 för att det skall funka. Vid den farten hjälper fartvinden till att hålla upp överkroppen. Marschfarten hamnar i praktiken mellan 170 och 200 km/h.

Chassiemässigt är de mycket lika. Generationen 04-05 är mig veterligen identiska. 600:an kan sägas vara mer banräcer av det enkla skälet at det finns en klass för den. 750:in får tävla mot 1000-kubikare på banorna. De är båda mer eller mindre perfekta på bana.

Slutligen, med tanke på dina frågor så låter det som att du bör titta på en sporttouringhoj istället. Gixxrarna är helt enkelt inte gjorda för stads- och motorvägskörning.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Bingo: tack för ditt svar. Synd att det inte finns några tuffa touringhojar. Det är ju racers jag gillar, utseendemässigt.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top