Gixxer 750 -00

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Styrdämpare Gixxer 750 -00

Tjena.

Har en liten fundering när det gäller styrdämparen på min gixxer 750 -00
Har ingen erfarenhet av styrdämpare innan men min fråga är,
ska hojen var tungstyrd med styrdämpare??

MVH
Johan

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Ja den blir nog lite seg, orginaldämparen (som jag antar att du menar) är rätt trög tror jag, på min, iofs 1000 -02 så sitter det en aluminiumklump i toppkåpan som dom kallar styrdämpare, den känns bra seg och trög.. Funderar på att byta.. Funderar på om den är proggresiv (heter det så?) En sån som tar i mot hårdare ju hårdare slag den får.. men men det kanske skall funka så? eller är det skillnad på olika styrdämpare?

Mitt svar till dig blev lite frågor med :)

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Den ska inte utgöra något obehag, kör sakta med hojen då brukar man känna
om det är något fel, eller hissa den så du får framhjulet fritt & prova..

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Det ska inte vara TRÖGT. Är du osäker, ta bort styrdämparen, hissa upp framändan och kolla så att styret rör sig utan motstånd, dvs en koll på att styrlagren inte är för hårt åtdragna eller kärvar. Om allt är ok där, du monterar tillbaka dämparen och du ändå känner att det går för trögt kan du byta oljan i styrdämparen mot en tunnare, då går det lättare. Förslagsvis Öhlins styrdämparolja. Det går åt ca 2 cl. Min gamla gsxr750 -00 gick stabilt nog ändå med Öhlinsolja i styrdämparen, detta trots att jag höjt upp bakdelen 5mm vid bakstötdämparen.

/Stefan M

Hultan skrev:
2051707 Ja den blir nog lite seg, orginaldämparen (som jag antar att du menar) är rätt trög tror jag, på min, iofs 1000 -02 så sitter det en aluminiumklump i toppkåpan som dom kallar styrdämpare, den känns bra seg och trög.. Funderar på att byta.. Funderar på om den är proggresiv (heter det så?) En sån som tar i mot hårdare ju hårdare slag den får.. men men det kanske skall funka så? eller är det skillnad på olika styrdämpare?

Mitt svar till dig blev lite frågor med :)

Ja, det heter progressiv.

Originaldämparen är INTE progressiv, inte en vanlig Öhlinare heller. Den enda som jag känner till med progressivitet är HyperPro RSC (säljs ibland som Wilbers, men det är samma dämpare).

/Stefan M

Last edited:

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Stefan M skrev:
2051737 Det ska inte vara TRÖGT. Är du osäker, ta bort styrdämparen, hissa upp framändan och kolla så att styret rör sig utan motstånd, dvs en koll på att styrlagren inte är för hårt åtdragna eller kärvar. Om allt är ok där, du monterar tillbaka dämparen och du ändå känner att det går för trögt kan du byta oljan i styrdämparen mot en tunnare, då går det lättare. Förslagsvis Öhlins styrdämparolja. Det går åt ca 2 cl. Min gamla gsxr750 -00 gick stabilt nog ändå med Öhlinsolja i styrdämparen, detta trots att jag höjt upp bakdelen 5mm vid bakstötdämparen.

/Stefan M

Ja, det heter progressiv.

Originaldämparen är INTE progressiv, inte en vanlig Öhlinare heller. Den enda som jag känner till med progressivitet är HyperPro RSC (säljs ibland som Wilbers, men det är samma dämpare).

/Stefan M
Ahhh okay...
Du jag kollade in på din hemsida, o döm om min förvånong vad tror du att jag ser???

jo någon cool snubbe som kör runt på min gixxer som jag hämtade i onsdags :-D

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
SirBarret skrev:
2051780 Ahhh okay...
Du jag kollade in på din hemsida, o döm om min förvånong vad tror du att jag ser???

jo någon cool snubbe som kör runt på min gixxer som jag hämtade i onsdags :-D

Jag var inne och tittade på din profil, jo, visst är det "min" gamla hoj som jag sålde i somras. Den är riktigt schysst, enda skälet till att jag sålde den var att jag sprang på min nuvarande Kawa och var tvungen att handla. Hoppas du fick med all dokumentation också (då ser du att styrdämparen är renoverad och har Öhlins tunnaste olja i). Jag vet såklart inte vad som hänt sedan augusti, men om inget har hänt sedan dess så ska allt vara riktigt bra i ordning. Har du frågor kring hojen får du höra av dig, jag kan nog svara på det mesta som är utöver dokumentationen.

/Stefan M

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...