Gixxer 750 -91 med ventilsallad.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hejsan!

Köpte mig en GSXR 750 -91 av broder.

Se här

Har inte haft tid att kolla på eländet förrän i dag.
Konstaterade att minst en ventil på båda motorerna är av, en eller två vipparm är av på båda motorerna = toppen måste ju då monteras av.
Tänkte börja med att riva den lösa motorn jag har.
Enligt brorsan började den ryka vitt innan den klonkade till och stannade.
Idé på vad som kan ha hänt?

Men, hur som helst, för att få bort toppen måste ju kamkedjan öppnas.
Finns det kedjelås på den?
Kan inte se något kedjelås och kan inte snurra på veven så kedjan rör sig heller, verkar ligga rester av en ventil som gör att jag bara kan vrida ett halvvarv på veven.
Så, är det bara att kapa kedjan och köpa ny, för att få bort toppen?

Jag har en Clymer rephandbok för GSXR750 1988 - 1992 & GSX750F Katana 1989 - 1996 och det mesta står ju där men kan inte hitta något om just kamkedjan :rolleyes:
 
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha TZ 250
Hejsan! Det är väldigt enkelt utfört att ta bort toppen utan att demontera någon kamkedja.

*Skruva loss ventilkåpan
*lossa på Kedjehjulet som sitter mellan kamaxlarna, Skuva ev bort kamkedjesträckaren också.
*Skruva loss kamöverfallen
*Nu är kamaxlarna lösa och kan lyftas bort
*Skruva nu loss toppen, Glöm inte skruven som sitter i framkant undertill. Lyft nu av den! Den kan sitta fast lite, men använd en plastklubba eller något så lossnar den!

mvh
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Läs rep.handboken, och följ den. Demontera kamkedjesträckaren, kedjerullen och sedan kammarna så kan du lyfta på toppen.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det finns inget kedjelås på en kamkedja.

Du har ett stort men kul höstarbete framför dig, enkelt och billigt att få tag i delar med.
 
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha TZ 250
Ha i åtanke att 91:ans topp är anorlunda gjord än de som tillverkades tidigare med vipparmar, kammar och har för mig de har chimsjustering av ventilerna och inte skruvjustering.

mvh
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hejsan! Det är väldigt enkelt utfört att ta bort toppen utan att demontera någon kamkedja.

*Skruva loss ventilkåpan
*lossa på Kedjehjulet som sitter mellan kamaxlarna, Skuva ev bort kamkedjesträckaren också.
*Skruva loss kamöverfallen
*Nu är kamaxlarna lösa och kan lyftas bort
*Skruva nu loss toppen, Glöm inte skruven som sitter i framkant undertill. Lyft nu av den! Den kan sitta fast lite, men använd en plastklubba eller något så lossnar den!

mvh

Tog en koll till och det stämde ju :Bugar
Det sitter en plåt över hålet i toppen, bara att ta bort den så är det ju inga problem att lyfta toppen :tummenupp
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ha i åtanke att 91:ans topp är anorlunda gjord än de som tillverkades tidigare med vipparmar, kammar och har för mig de har chimsjustering av ventilerna och inte skruvjustering.

mvh

Det stämmer, ventilspelet justeras med chims!
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det finns inget kedjelås på en kamkedja.

Du har ett stort men kul höstarbete framför dig, enkelt och billigt att få tag i delar med.

Vart handlar man reservdelar smidigast och till bra pris?
Det första jag kommer på är ju en packningssats inklusive topplockspackning.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Behöver du köpa något svårhittat och/eller behöver råd på köpet, då är nog http://www.mc-shopen.se/ helt outstanding. Och bara Suzuki-parts så långt ögat når...
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Behöver du köpa något svårhittat och/eller behöver råd på köpet, då är nog http://www.mc-shopen.se/ helt outstanding. Och bara Suzuki-parts så långt ögat når...

Kontaktade dom om packningssats inklusive topplockspackningen - 1925kr för en orginalsats.
Dyrt eller normalpris?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Yabba, Har du konstaterat hur mycket som gått sönder på motorerna? Om båda motorerna tappat ventiler lär det inte vara lönt att renovera. Det är billigare och enklare att byta motor. Varför inte en 1100-motor?

Om du vill fortsätta med en 750-motor, så kan du få en 1990 GSX-R 750-motor av mig (under 2000 mil, utan sump, generator, startmotor, insugsgummin och vissa av motorkåporna), om du kan ordna upphämtning i Malmö. Delarna som saknas har du redan, men du måste ordna andra kammar (motorn har strypta kammar, 80 hk, med skruvvippor, ej shims).
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det finns inget kedjelås på en kamkedja.

Du har ett stort men kul höstarbete framför dig, enkelt och billigt att få tag i delar med.

Efter att ha skruvat isär Honda motorer på sjuttiotalet rent för många gånger så kan jag meddela att det finns kamkedjelås på somliga av dessa som original.
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Yabba, Har du konstaterat hur mycket som gått sönder på motorerna? Om båda motorerna tappat ventiler lär det inte vara lönt att renovera. Det är billigare och enklare att byta motor. Varför inte en 1100-motor?

Om du vill fortsätta med en 750-motor, så kan du få en 1990 GSX-R 750-motor av mig (under 2000 mil, utan sump, generator, startmotor, insugsgummin och vissa av motorkåporna), om du kan ordna upphämtning i Malmö. Delarna som saknas har du redan, men du måste ordna andra kammar (motorn har strypta kammar, 80 hk, med skruvvippor, ej shims).

Rev av toppen på den motorn som var lös nu och det var ingen vacker syn :gråta
3 ventiler av, toppen skapligt stämplad, hål i en kolv, ja ni ser ju på bilderna.

bild 1.jpgbild 2.jpg

Jag ska riva den andra motorn nu i helgen och se hur det ser ut där.
Med lite tur kanske det går att plocka ihop en av alla delar men om den toppen ser likadan ut som denna är det nog läge att se sig om efter en annan motor.

NiklasJ, ditt erbjudande är klart intressant.
Som du skrev, jag har ju allt som fattas på din motor.
Passar mina kammar till din motor?

Jag jobbar på ett åkeri så jag ska kolla om det görs några turer ner till malmö.
Det är ca 49mil enkel så det är ju inte så lockande att ta en tur ner men vi får väl se.
Se din motor som paxxad av mig :D
Och skulle någon ha en 1100 motor liggandes så är det också intressant för rätt peng!
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Yabba, Har du konstaterat hur mycket som gått sönder på motorerna? Om båda motorerna tappat ventiler lär det inte vara lönt att renovera. Det är billigare och enklare att byta motor. Varför inte en 1100-motor?

Om du vill fortsätta med en 750-motor, så kan du få en 1990 GSX-R 750-motor av mig (under 2000 mil, utan sump, generator, startmotor, insugsgummin och vissa av motorkåporna), om du kan ordna upphämtning i Malmö. Delarna som saknas har du redan, men du måste ordna andra kammar (motorn har strypta kammar, 80 hk, med skruvvippor, ej shims).

En äkta hojbroder !!!! :)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Rev av toppen på den motorn som var lös nu och det var ingen vacker syn :gråta
3 ventiler av, toppen skapligt stämplad, hål i en kolv, ja ni ser ju på bilderna.

View attachment 393069View attachment 393070

Jag ska riva den andra motorn nu i helgen och se hur det ser ut där.
Med lite tur kanske det går att plocka ihop en av alla delar men om den toppen ser likadan ut som denna är det nog läge att se sig om efter en annan motor.

NiklasJ, ditt erbjudande är klart intressant.
Som du skrev, jag har ju allt som fattas på din motor.
Passar mina kammar till din motor?

Jag jobbar på ett åkeri så jag ska kolla om det görs några turer ner till malmö.
Det är ca 49mil enkel så det är ju inte så lockande att ta en tur ner men vi får väl se.
Se din motor som paxxad av mig :D
Och skulle någon ha en 1100 motor liggandes så är det också intressant för rätt peng!
Motorn är din, om du vill ha den.

Topparna innan 1991 hade skruvvippor i stället för shimsade ventiler. De shimsade topparna har en kamlob/vippa per ventil, men de tidigare motorerna hade en kamlob/skruvvippa per ventilpar, så dina kammar funkar inte. Sorry. Dock kan du använda vilka kammar du vill från 85-90 (just 90:ans 750 hade andra kammar i svenskt 80-hk-utförande).

Jag har för mig att endast insugskammen var strypt, så du klarar dig troligen med endast en ny insugskam. 88-89 750 hade de vassaste kammarna (från de så kallade DOT-topparna, med större ventiler och mindre förbränningsrum), men 85-87 750 eller 86-90 1100 funkar i praktiken lika bra. Undvik insugskammar från GSX-F, Bandit och 600:eek:r. De är betydligt mesigare, men funkar i nödfall.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top