Gixxer 750 -94 motor passar...

Dr F.o.D

Avliden medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf
Hej tänkte höra om ngn vet om en gixxer 750 -94 -96 motor passar på en rf600? tacksam om ngn har en sprängskiss lr liknande så man kanske kan jämföra lr om ngn har ett verkligt exempel. :Bugar

//Dr F.o.D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dr F.o.D skrev:
2085099 ... gixxer 750 -94 -96 ...
:va Från och med -96 är det en helt ny motor. Till och med hojen är helt ny mellan -95 och -96. Ja, förutom logotypen då förstås :) .
Så du får nog specificera närmre vilken motor du avser.
Och så kan jag tipsa om att -96 och -97 (möjligen även -98 och -99 som är samma motorfamilj) inte är de hållbaraste puffrorna.


Varför ska du ha en gixxerpuffra? Finns det inte en 900-version av din knarr eller är jag alldeles ute och cyklar nu? Hursomhelst, om det finns en 900-version så vore väl den puffran intressantare? Om den nu finns och passar förstås.


Edit: Tips om motorval:
Fram till -95 har gixxer 750 liggande fuggar med luftburken under sadeln/tankens bakkant. Från -96 stående fuggar, dvs fuggarna går upp i tanken med luftburken överst. Från -98 är fuggarna ersatta av spjällhus till insprutet men placering av spjällhus och luftburk är densamma som på -96/-97.
Tänkte att detta kanske kan vara till lite hjälp i alla fall. Tänk inte ens tanken att du ska peta i en puffra med stående fuggar i en ram för liggande fuggar eller tvärtom. Det är inte värt allt besväret, satsa från början på en puffra som har rätt konfigurering. Och helst också rätt hålbild på fästen (dvs från samma motorfamilj) eftersom det är ett oerhört jobb att börja ändra hålbilden.
 
Last edited:

Dr F.o.D

Avliden medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf
Robban_C skrev:
2085136 :va Från och med -96 är det en helt ny motor. Till och med hojen är helt ny mellan -95 och -96. Ja, förutom logotypen då förstås :) .
Så du får nog specificera närmre vilken motor du avser.
Och så kan jag tipsa om att -96 och -97 (möjligen även -98 och -99 som är samma motorfamilj) inte är de hållbaraste puffrorna.


Varför ska du ha en gixxerpuffra? Finns det inte en 900-version av din knarr eller är jag alldeles ute och cyklar nu? Hursomhelst, om det finns en 900-version så vore väl den puffran intressantare? Om den nu finns och passar förstås.


Edit: Tips om motorval:
Fram till -95 har gixxer 750 liggande fuggar med luftburken under sadeln/tankens bakkant. Från -96 stående fuggar, dvs fuggarna går upp i tanken med luftburken överst. Från -98 är fuggarna ersatta av spjällhus till insprutet men placering av spjällhus och luftburk är densamma som på -96/-97.
Tänkte att detta kanske kan vara till lite hjälp i alla fall. Tänk inte ens tanken att du ska peta i en puffra med stående fuggar i en ram för liggande fuggar eller tvärtom. Det är inte värt allt besväret, satsa från början på en puffra som har rätt konfigurering. Och helst också rätt hålbild på fästen (dvs från samma motorfamilj) eftersom det är ett oerhört jobb att börja ändra hålbilden.

Jag tänkte mer som sagt på motorfästen osv... o med fuggarna osv... för jag tänkte byta rätt av... om det funkar...
jo det finns en 900 men den är inte samma... sen kan jag komma över en -94 motor till ett bra pris... anledning till att jag ska byta är att min 2:a vxl hoppar ur... efter ett antal vxl missar från min sida.... o en gixxer -94 har samma vxl låda som jag har på min ´dock lite längre 1:a men det kan man leva med...
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Dr F.o.D skrev:
2085362 Jag tänkte mer som sagt på motorfästen osv... o med fuggarna osv... för jag tänkte byta rätt av... om det funkar...
jo det finns en 900 men den är inte samma... sen kan jag komma över en -94 motor till ett bra pris... anledning till att jag ska byta är att min 2:a vxl hoppar ur... efter ett antal vxl missar från min sida.... o en gixxer -94 har samma vxl låda som jag har på min ´dock lite längre 1:a men det kan man leva med...

Var nån som monterade i en rf900 motor i rf600ram tydligen passade motorfäste men utgående drev spårade inte med bakdrevet (för smal sving???)
 

Dr F.o.D

Avliden medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Rf
slangarn skrev:
2085473 Var nån som monterade i en rf900 motor i rf600ram tydligen passade motorfäste men utgående drev spårade inte med bakdrevet (för smal sving???)

Hmm okej´.. hade fått för mig att det inte skulle passa alls.. men men där ser man... du vet inget om en gixer motor...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dr F.o.D skrev:
2085362 ... anledning till att jag ska byta är att min 2:a vxl hoppar ur...
Cutta lådan då? Sen hoppar spettet aldrig ur igen. Iofs måste du antagligen riva ur puffran ur knarren i alla fall men du slipper köpa ny puffra.
Iofs är det kul med större puffra men det blir ju i alla fall bara 150 cc till.

Och om nu RF900 är fel bredd så låter ju det som ett bagatellproblem. Schimsa nåt av dreven så är man i hamn.

Om det nu verkligen är så att det är samma låda (fast anna stegning) i gixxer 750 som i RF600 så låter det ju som att det är samma motorfamilj och det brukar ju oftast betyda att puffran mer eller mindre passar rätt av.
Jag skrev "mer eller mindre" eftersom erfarenheten visar att vissa puffror har smärre utvändiga skillnader trots att de är i samma familj. Ett exempel är Suz 750R/1100R där 1100:an är något högre vilket innebär att det enligt uppgift inte går att justera ventiler på plats med en 1100:a i en 750-ram. Ett annat exempel är senare FZR1000 som har samma motorfamilj som Thunderace men något enstaka ramfäste i toppen skiljer mellan puffrorna (har inga egna erfarenheter av detta).
Det jag alltså vill få fram är att en förutsättning för att det ska gå smidigt är att puffran är från samma motorfamilj men det kan fortfarande finnas vissa smärre skillnader som ställer till det mer eller mindre i allra värsta fall.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top