Gixxer 750 -98 Makeover

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag får leta efter TRE-modden...
Jag måste komma med en liten rättning... :rodnar TRE-n kopplas in i en vit treledarkontakt innanför vänster sidokåpa bak. Den har en blå, en rosa och en svartvit kabel.

Kan va bra att känna till att det blir en lite ojämnare gång på motorn med en TRE, framförallt vid kallstart eftersom hojen inte fattar att den har friläge utan tror att femman är i. Jag tycker att det är värt det extra klippet. När hojen är varm går den utmärkt. Bara att choka lite när den e kall.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag måste komma med en liten rättning... :rodnar TRE-n kopplas in i en vit treledarkontakt innanför vänster sidokåpa bak. Den har en blå, en rosa och en svartvit kabel.

Kan va bra att känna till att det blir en lite ojämnare gång på motorn med en TRE, framförallt vid kallstart eftersom hojen inte fattar att den har friläge utan tror att femman är i. Jag tycker att det är värt det extra klippet. När hojen är varm går den utmärkt. Bara att choka lite när den e kall.

Vänster sidokåpa bak, vad innebär det? Bakdelen är ju tudelad så jag fattar inte om du menar innanför vänster halva av bakdelen eller vänster sidokåpa "fram"? :)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Printa ut den sidan, du! Jag blir så entusiastisk över gamla gixxers. Nostalgi och avsaknad av en, antar jag. Hur går det med bygget?

Det går sådär. Det var klurigare än jag trodde att få till en ny bakram. :)

Hade vart lättare om jag kunde svetsa ihop den på plats så att säga, men jag vågar inte riktigt det med alla sladdar o skit som hänger överallt.

Men det kommer lösa sig! :)

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Koppla bort batteriet och täck för de andra så ska det vara lugnt, iof ja tog bort soppatanken när ja svetsade min ram men annars ska de vara lugnt!

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Koppla bort batteriet och täck för de andra så ska det vara lugnt, iof ja tog bort soppatanken när ja svetsade min ram men annars ska de vara lugnt!

Ja, det får nog bli så. Blir inte bra när jag måste plocka bort ramen hela tiden och chansa när jag svetsar. :)

Beställer hem ordentligt material imorgon tror jag och börjar om från början till helgen. :huvet

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Vänster sidokåpa bak, vad innebär det? Bakdelen är ju tudelad så jag fattar inte om du menar innanför vänster halva av bakdelen eller vänster sidokåpa "fram"? :)
Rakt under sadeln på vänster sida bland allt kablage som hängde på bakramen. Du får väl kika efter den vita kontakten med blå, rosa och svartvit kabel i.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
20 mars 2009

Började om med bakramen idag. Det är lite lurigare än man kan tro det här måste jag säga. Sen ska ju batteriet o allt få plats med. Fast det är ju ett senare problem.

Bifogar lite bilder även om det inte hänt så mycket. Ska fortsätta imorgon.

1: Fräser fram fästena för bakramen.
2: Använder den gamla ramen som mall för att få rätt vinklar.
3: Provar lite
4: Uppställd för morgondagens svetsning.

//Linus

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    122.9 KB · Visningar: 100
  • 2.jpg
    2.jpg
    138.1 KB · Visningar: 131
  • 3.jpg
    3.jpg
    93.1 KB · Visningar: 159
  • 4.jpg
    4.jpg
    109.3 KB · Visningar: 170

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Du ligger i än! Kul att följa tråden! :)

När vi ändå snackar trim kan jag tipsa om att byta centrifugeringssinsinjektorn. Den som sitter original är ingen höjdare :tungan

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Du ligger i än! Kul att följa tråden! :)

När vi ändå snackar trim kan jag tipsa om att byta centrifugeringssinsinjektorn. Den som sitter original är ingen höjdare :tungan

Vad fan är det för nåt? Är det ett ord du hittat på själv? :)

Bakramen blev klar idag, men tyvärr väger den mycket mer är orginalet, och det motverkar ju min inställning att funktion alltid går före form. Så nu håller jag på att återställa skiten till orginal i väntan på att jag antingen lär mig svetsa i aluminium, eller köper en bakram från en -00:a :brinnerup

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj

Bakramen blev klar idag, men tyvärr väger den mycket mer är orginalet, och det motverkar ju min inställning att funktion alltid går före form. Så nu håller jag på att återställa skiten till orginal i väntan på att jag antingen lär mig svetsa i aluminium, eller köper en bakram från en -00:a :brinnerup

Bike i trollhättan har väl en mc-skrot, kanske kan hitta en bakram där? Aluminium är svårt som hejsan att svetsa i. Speciellt om man ska få det snyggt och få det att hålla bra.

Nja det är inte jag som har hittat på det men påhittat är det... Däremot borde du byta kolvtillbakaskjutarfjädrarna och köpa en burk kompression ;)

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Om du hittar en bakram från 1000 03-04 så går den också att få dit...med lite kapningar och svets. Jag fick till det iaf.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Bike i trollhättan har väl en mc-skrot, kanske kan hitta en bakram där? Aluminium är svårt som hejsan att svetsa i. Speciellt om man ska få det snyggt och få det att hålla bra.

Nja det är inte jag som har hittat på det men påhittat är det... Däremot borde du byta kolvtillbakaskjutarfjädrarna och köpa en burk kompression ;)

Kanske borde byta luft i däcken då med när jag ändå håller på? Hojen är ju några år så det borde duga med biltemaluft eller? :)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Kanske borde byta luft i däcken då med när jag ändå håller på? Hojen är ju några år så det borde duga med biltemaluft eller? :)

Jag körde biltemas i yamahan men den var ju lite mer touring... Hondan som var lite sportigare krävde Shells Ultra Super Heavy Power Super Duty Extra Light Awesome Cornering Air... Dyrt men det var värt det!

Nåja för att inte spamma sönder din tråd... Slå en pling till bike och kolla vad de har hemma på måndag eller nåt :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR

Tunnare gods! :mattias

gixer marcus

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
96 Suzuki GSX-R
har själv en 750 96:a, finns det någon nyare bakdel som passar utan större modifieringar, passar den tex från en gsx-r 02? och hur passar r1 bakdelarna?

mvh

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Kul projekt detta!
Ska följas med nöje :)

Hade själv en 98 en gång i tiden, en riktigt kalas hoj!
Håller med K-man, med rätt chafför går det steka betydligt modernare hojar.

Sitter och blir nostalgisk nu bakom tangentbordet när man sitter och tänker på henne :hihi

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Lyfter en tråd som varit död sedan länge.

Råkade sälja hojen innan den var klar men på lördag hämtar jag en ny likadan fast -96:a så nu börjar allt om från början igen. Planen är ungefär samma fast nu blir det turbo med som någon efterfrågade i början av tråden. :)

//Linus

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...