Gixxer 750 turbo....

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Uppdatering!!!

Blir ett litet lyft på den här tråden kan man säga......:D

Det har hänt lite sedan den uppdaterades senast, men det har inte haft med turbo att göra. Det är anledningen till att det inte blivit något lyft här tidigare.

Om någon är intresserad av vad som hänt kommer en tråd som jag har på Hojbyggen sidan här.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196031

Tack vara PP (PeterPain) kommer det att bli lite fart i 750n till slut.

Kommer snart lite bilder och sådant här med.

:banana
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Denna tråden var ju ett tag sen man läste, man var ju lite intresserad av om det skulle bli nåt. Hoppas den "nya" tråden blir lite mer informations rik och MASSA bilder , det gillar vi:tuttar

Ska denna tråden låsas eller vad?
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Låsas??

Pratade med PP och han har tätat mina "fuggar" som jag har fått hört att en del kallar förgasarna för.

Har bilder men måste få fingrarna ur hålet och öppna den andra datorn.
Vet inte vilken kvalitet det är på dem men det är alltid något.

Kommer mer snart.
:D
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det kommer bilder här som jag bara har fotat rakt upp och ner.

Fråga om det inte är klara besked så ska jag försöka svara, om inte kan nog PP hjälpa mig. Det är ju trots allt han som har byggt det.

Det är 6 inlägg av bilder á 8 bilder, men det mesta är skitbilder.
 

Bifogat

  • smallBild 030.jpg
    smallBild 030.jpg
    29.5 KB · Visningar: 139
  • smallBild 058.jpg
    smallBild 058.jpg
    26.1 KB · Visningar: 179
  • smallBild 044.jpg
    smallBild 044.jpg
    29.4 KB · Visningar: 141
  • smallBild 043.jpg
    smallBild 043.jpg
    27.6 KB · Visningar: 158
  • smallBild 035.jpg
    smallBild 035.jpg
    28.1 KB · Visningar: 136
  • smallBild 034.jpg
    smallBild 034.jpg
    29.2 KB · Visningar: 133
  • smallBild 033.jpg
    smallBild 033.jpg
    29.4 KB · Visningar: 134
  • smallBild 032.jpg
    smallBild 032.jpg
    29.6 KB · Visningar: 137

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Några till
 

Bifogat

  • smallBild 055.jpg
    smallBild 055.jpg
    23.4 KB · Visningar: 112
  • smallBild 054.jpg
    smallBild 054.jpg
    20.1 KB · Visningar: 105
  • smallBild 053.jpg
    smallBild 053.jpg
    22.3 KB · Visningar: 109
  • smallBild 042.jpg
    smallBild 042.jpg
    24 KB · Visningar: 122
  • smallBild 041.jpg
    smallBild 041.jpg
    27.2 KB · Visningar: 116
  • smallBild 040.jpg
    smallBild 040.jpg
    20.7 KB · Visningar: 112
  • smallBild 039.jpg
    smallBild 039.jpg
    24.5 KB · Visningar: 112
  • smallBild 036.jpg
    smallBild 036.jpg
    24.5 KB · Visningar: 115

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jaha, då var förgasarna hämtade efter tätning hos PP. Ser riktigt bra ut.

Det är en cylinderfotshöjning som ska till med sedan är det bara att sätta igång. :D
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Fundering?!?!

Har en fundering angående laddtryck.

PP och jag späckulerade lite igår.

Eftersom han har en 1100 och jag en 750, så är min fundering på om jag kan ha lite mer laddtryck eftersom jag då har tjockare cylinderväggar?

En annan tanken som slog mig är om kolvbultarna är tillräckligt tjocka och inte sviktar av allt tryck?

Klarar stakarna det trycket om man har högre ladd i en 750 än i en 1100?
Med tanke på att det är ett lägre tryck eftersom ytan är mindre på mina kolvar.

Förstår ni vad jag är ute efter, förutom mer effekt givetvis.

Vill bara bolla lite idéer och funderingar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det som begränsar laddtrycket är vår svenska mackbensin. Kör du med SV-05 tål 1100-motorn en bit över 400 hästar med enbart bytta kolvar då originalkolvarna inte tål så mycket mer än drygt 300 innan de gjutna kolvarna spricker. Dra bort drygt 30% för 750. Kurt Geschwindt pressade fram 425 hästar med originalstakar i sin 1292cc motor.

Det som dödar kolvbultar är varvtalet och detonation. Originalbultarna tål förvånansvärt mycket effekt. Tjockleken på cylinderväggarna gör bara att de håller sig runda och inte slår sig så lätt av värmen. Det är lika med stakarna, övervarv och detonation. Smidda kolvar tål detonation bättre än gjutna men även de har sin gräns - som man inte vet förrän det händer.

Som sagt, undvik detonation och övervarv så håller en turboladdad motor hyffsat länge.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
jag gillar allt med turbo *subscribe* :)
Det där grenröret såg inte allt för fint ut, men funkar gör det säkert. jag skulle inte kunna låta bli att slipa i kollektorn om det såg ut sådär iaf.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
jag gillar allt med turbo *subscribe* :)
Det där grenröret såg inte allt för fint ut, men funkar gör det säkert. jag skulle inte kunna låta bli att slipa i kollektorn om det såg ut sådär iaf.

Mmm, det ser mycket bättre ut med ett annat grenrör och lite andra prylar. Så du behöver inte vara orolig för att det ser så jävla illa ut det det finns bilder på innan. :yoparty

Det som begränsar laddtrycket är vår svenska mackbensin. Kör du med SV-05 tål 1100-motorn en bit över 400 hästar med enbart bytta kolvar då originalkolvarna inte tål så mycket mer än drygt 300 innan de gjutna kolvarna spricker. Dra bort drygt 30% för 750. Kurt Geschwindt pressade fram 425 hästar med originalstakar i sin 1292cc motor.

Det som dödar kolvbultar är varvtalet och detonation. Originalbultarna tål förvånansvärt mycket effekt. Tjockleken på cylinderväggarna gör bara att de håller sig runda och inte slår sig så lätt av värmen. Det är lika med stakarna, övervarv och detonation. Smidda kolvar tål detonation bättre än gjutna men även de har sin gräns - som man inte vet förrän det händer.

Som sagt, undvik detonation och övervarv så håller en turboladdad motor hyffsat länge.

Om jag förstår det rätt så kan det fungera med ganska bra med hyggligt mycket ladd, men om jag har smidda kolvar.

Då är min fråga, är det inte smidda det original??

Varvet har jag tänkt att hålla lite humant, men det är väl som vanligt att det ballar ur, men inte till en början kan man hoppas på.

PPs kolvar vet jag inte om de är smidda men har ju plockat ut 293hk på slangen med 1,2bar.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
är det inte smidda det original??

Möjligen på vissa enstånkor och alla tvi-taktare men på det stora hela är det gjutna som gäller, mest beroende på att de är så väldigt mycket mer slitstarka än smidda pga av legeringar och tillverkningsmetod.

Sammanfattar med ett snott citat: "To sum up, the cast piston is light and very dimensionally stable. It is found in high-rpm mass-produced engines that are not subject to modification or prone to detonation. The piston is however fairly brittle, and the cost of its manufacture has limited its availablity outside the OEM sources and applications. On the other hand, the forged piston is inherently heavy and less dimensionally stable. It is a good choice for engines in which detonation is probable, and its wide availability has made it the choice of engine modifiers."
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Del 3 av bilder

..... några bilder till.....
 

Bifogat

  • smallBild 051.jpg
    smallBild 051.jpg
    23.3 KB · Visningar: 101
  • smallBild 050.jpg
    smallBild 050.jpg
    20.5 KB · Visningar: 97
  • smallBild 049.jpg
    smallBild 049.jpg
    21.7 KB · Visningar: 108
  • smallBild 048.jpg
    smallBild 048.jpg
    20.5 KB · Visningar: 124
  • smallBild 047.jpg
    smallBild 047.jpg
    25 KB · Visningar: 107
  • smallBild 046.jpg
    smallBild 046.jpg
    27.1 KB · Visningar: 113
  • smallBild 045.jpg
    smallBild 045.jpg
    24.7 KB · Visningar: 106
  • smallBild 052.jpg
    smallBild 052.jpg
    22.2 KB · Visningar: 99

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
skall du behålla strajpsen? själv skulle jag satt ditt slangklämmor.

Vet inte om jag ska ta dig på allvar eller på skämt när du skriver....:confused:

Kan ju inte veta hur mycket du kan om cyklar och skruvande.:brinnerup

Men, nej det ska jag inte:glömdet
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Vet inte om jag ska ta dig på allvar eller på skämt när du skriver....:confused:

Kan ju inte veta hur mycket du kan om cyklar och skruvande.:brinnerup

Men, nej det ska jag inte:glömdet

det höll ju för mig:tummenupp näääääää han skojja nog bara
 

grön-x

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
göteborg
Hoj
zx10 r
Roligt att det det dyker upp lite turbohojar i stan har själv haft en gsx750turbo med 285hästar på hjulet och nu har jag påbörjat mitt nya bygge en zx10r-04 den ska nog bli lite rappare:D får se om det blir någon byggtråd.lycka till med din i alla fall så kanske vi kan köra någon gång
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top