gixxer gaffel på en zx9r 00?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Hoj hoj alla sporthojstokar, jag undrar om en gaffel från en ex gixxer 1000 från typ 00- passar rakt av på min maskin- en zx9r 00?? Skulle den bli okörbar eller skulle det funka med lite modd? mvh

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
inte troligt iaf, det är ju olika märken.
Är gaffelbenen lika grova och så på dem?

Okörbar har jag svårt att tro att den blir, men du får ju andra fästen för hjulet med så du kanske måste ha hjulet från Suzukin på.
Samma med skärmen, allt går ju att modda självklart, men vettigast måste ju vara att jag upp en gaffel från en zx9a.

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
red_ninja skrev:
Hoj hoj alla sporthojstokar, jag undrar om en gaffel från en ex gixxer 1000 från typ 00- passar rakt av på min maskin- en zx9r 00?? Skulle den bli okörbar eller skulle det funka med lite modd? mvh

00 tillverkades inte några GSXR 1000 så den passar inte. Men från 01-02án kan det passa efter lite modifieringar.

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
gixxer_1255 skrev:
00 tillverkades inte några GSXR 1000 så den passar inte. Men från 01-02án kan det passa efter lite modifieringar.

ne jag menar självklart från 01- :) vilka modifieringar skulle behövas ev?
Att jag får ta bromsar och hjul från gixxern inser jag men resten? Kronorna..

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Poacher skrev:
inte troligt iaf, det är ju olika märken.
Är gaffelbenen lika grova och så på dem?

Okörbar har jag svårt att tro att den blir, men du får ju andra fästen för hjulet med så du kanske måste ha hjulet från Suzukin på.
Samma med skärmen, allt går ju att modda självklart, men vettigast måste ju vara att jag upp en gaffel från en zx9a.

hej, jag är inte ute efter dom enkla lösningarna, bara dom bästa, tror gixxerns gaffel är grövre, det är ju usd o bör vara något bättre väghållning med den jämfört med min konventionella, tanken var att i så fall plocka med hjulet skärmen o framför allt bromsarna

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
red_ninja skrev:
hej, jag är inte ute efter dom enkla lösningarna, bara dom bästa, tror gixxerns gaffel är grövre, det är ju usd o bör vara något bättre väghållning med den jämfört med min konventionella, tanken var att i så fall plocka med hjulet skärmen o framför allt bromsarna

Japp enklast blir det nog om du tar en kompett framända. Jag har ingenaning om hur styrlagren ser ut på Kawwan, ombyggnaden kan bli allt ifrån att gaffeln passar rakt av till att byta lager eller byta stolpen och lagren i gaffelkronan. Sedan vet jag inte hur det stämmer med längden på gaffeln, moderna sporthojar har oftast ganska korta gafflar (GSXR1000 01-02 725mm).

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
gixxer_1255 skrev:
Japp enklast blir det nog om du tar en kompett framända. Jag har ingenaning om hur styrlagren ser ut på Kawwan, ombyggnaden kan bli allt ifrån att gaffeln passar rakt av till att byta lager eller byta stolpen och lagren i gaffelkronan. Sedan vet jag inte hur det stämmer med längden på gaffeln, moderna sporthojar har oftast ganska korta gafflar (GSXR1000 01-02 725mm).

oki, tack för svaret, blir till o kolla upp hur lång min originalgaffel är först o jämföra med en dito gixxer, avståndet mellan benens insida borde ju vara nån form av standard på dom flesta sporthojar? 725mm, är det ända uppe från returskruven och ner till undersidan på benet?

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Yeep, tänkte att det kanske skulle gå få svar på detta på något sätt men tydligen finns det inte nog kunnigt folk här.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Yeep, tänkte att det kanske skulle gå få svar på detta på något sätt men tydligen finns det inte nog kunnigt folk här.

Du får väl helt enkelt gå ut och mäta. I tråden "41mm USD" från igår postade jag diameter på i princip alla moderna USD gafflar. Lättast är nog att plocka en komplett nos från en GSXR och sen fräsa till ett par specialkronor (finns en kille i SF forumet som gör sådana).

Dock kan frigång från kåpor och dyl inte garanteras utan det får du måtta....

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Känns nästan som att det är längden på gafflarna som är det viktigaste?
Blir det inte konstigt med köregenskaperna om man tex har mycket kortare gafflar? Precis som du säger så lär man få fixa en special krona så diametern spelar nog inte så stor roll.

Kan man hitta längden på olika gafflar någon stans?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Känns nästan som att det är längden på gafflarna som är det viktigaste?
Blir det inte konstigt med köregenskaperna om man tex har mycket kortare gafflar? Precis som du säger så lär man få fixa en special krona så diametern spelar nog inte så stor roll.

Kan man hitta längden på olika gafflar någon stans?

Det är inte direkt vanligt att det anges. Jag hade åkt till en skrot och mätt.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...