Gixxer som hackar till ibland.. särskillt när jag slår på heljuset!? Tändningsdump???

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

Igår tog jag semester för att åka 55mil å titta på hoj... :kocko Det är en Gixxer 1100 89´a som inte är i nått fint orginalskick... men den verkar funka ganska ok maskinellt, växellåda osv.. (växelrullen och 2´ans drev bytta) :tummenupp

Instrumenten är från nån nyare R750!?? (vill köpa orginalinstrumenten, någon!??) Fick med 89´ans intrument... MEN med milesmätare... Sen så är det breddad bakfälg till 6" (Marklund)... Fina däck, fin ram, fina bromsar och Mikuni RS38´or i fint skick.

Killen gick med på 23000:- för den, vilket jag tycker verkar billigt... Visst den är inte i orginalskick... men då kostar det nästan 10000:- till om man säger så..

1100r_01.jpg

1100r_02.jpg



NU TILL PROBLEMET!!

Jo.. Killen hade meckat dit de där RS38´orna för ett tag sen. Han sa att det skulle vara fint med en injustering/synkning av dom.. eftersom hojen "hackar" lite vid 4000rpm (80-90km/h på 5´an). Jag tänkte att det kan man väl göra sen.. Märkte inget vid provkörningen på 20min.

Men när jag sedan åkte mina 55mil hem.... :fatta! så märkte jag att den "hackar" till lite då och då i alla hastigheter... Tjejen som körde bilen tillbaka såg att det flammade till vid förgasarna när den hackade till en gång...

Senare på kvällen när det börjat mörkna och man använder heljuset så märkte jag att den ville hacka till när jag slår om till heljus... känns ungefär som man snabbt slår av/på gasen.. och så kan det "poffa" lite ur förgasarna..

Jag kan väl tilllägga att det sitter en orginalljuddämpare från R1 (ser ut som kolfiber), så hojen låter nästan inget... känns som att ljuddämparen stryper hojen??? Kan den inte vara lite för liten??

Jag hade ju en R750 85´a innan.. och den känndes mycket vassare!!!? Visst den här 1100 -89 går jävligt mycket stabilare.. och är starkare högre upp i hastighet.. men axet känns ju inte?? :va


Någon som vet vad det är för fel?? :confused: Något enkelt så jag slipper leta igenom hela hojen!! :) :tummenupp
 
Last edited:

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
ett tips är att kontrollera kontakten till stödet.
Förutom själva kontakten, kontrollera även det relä som sitter där (satt åtminstone på 88).
 

Gabor

Guest
El tips.....

...skulle jag vara dig skulle jag nog gå igenom hela elsystemet en sväng, lossa alla kontakter och spraya med kontaktspray, ta dom en å en.
Kolla att alla kontakter är hela, inga sprickor å skit, o framför allt inte brända.
det leder över krypströmar och ställer till små problem.
Kolla sedan att det inte är skador på kablaget ,speciellt runt styrhuvudet, klämda stammar kan ha avbrutna ledningar men de sitter i kontakt med varandra ändå..
Har du kollat laddningen med voltmeter över batteriet. ??
Ska ladda 13-14,5 volt , varva på o kolla på tomgång också utan belastning.
Sen slår du på allt möjligt, laddar lite lägre men minnst 12 volt , annars har du laddproblem.
Sen kan det vara dags för nya stift, slår igen ,specielt om det blir för stort mottryck i avgassytemet.
Kolla stiften, svarta ? sotigt i ljuddämparen ?
Gör rent förgasarna, ta loss flottörhusen och spola rent, gör rent munstycken och emulsionsrören, de som trottle nålarna löper i, kolla att nålarna har samma utformning.-Har varit med om att det satt olika nålar i hemmamicklade fuggar....

Lycka till, en kanon maskin annars och till helt rätt pris... :tummenupp
 

Gabor

Guest
En fråga till.....

...vad är det mera gjort på hojen ??? :va
De förgasarna är i största laget om den inte är portad, eller borrad.
Gashastigheten blir lite lägre än om du har RS36 istället....
Det finns säkert de som har annan åsikt men jag har provat lite olika komb.
Störrre fuggar funkar bätre på toppvarv, men de mindre får högre gashastighet på mellan registret...tror jag... :lol :rofl :hihi
 

HanneZ

Guest
Har skrivits mycket på forumet om rsfuggar och gör hojen lite stötigare än cvfuggarna.

R1:ans ljuddämpare är hyffsat strypt, byt den snabbt!

Skruva isär rs-fuggar och kolla bestyckningen, det finns kunniga på forumet som vet ungefär vad du ska ha för bestyckning. För det känns som förra ägaren bara monterat dem.

/ Hannes
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
tassen skrev:
...vad är det mera gjort på hojen ??? :va
De förgasarna är i största laget om den inte är portad, eller borrad.
Gashastigheten blir lite lägre än om du har RS36 istället....
Det finns säkert de som har annan åsikt men jag har provat lite olika komb.
Störrre fuggar funkar bätre på toppvarv, men de mindre får högre gashastighet på mellan registret...tror jag... :lol :rofl :hihi

Ska kolla lite på hojen nu i helgen när jag har tid över! Kändes som rätt pris ja! :tungan

Nej jag "tror" inte det är något annat gjort med den!?.. Men man vet inte.. för första ägaren hade visst kört dragrace med hojen... därav den breda bakfälgen... Men förra ägaren som hade den i 5år, sa att den inte var trimmad på nått sätt.. men den gick ändå utav helvete.. som han sa..


HanneZ skrev:
Har skrivits mycket på forumet om rsfuggar och gör hojen lite stötigare än cvfuggarna.

R1:ans ljuddämpare är hyffsat strypt, byt den snabbt!

Skruva isär rs-fuggar och kolla bestyckningen, det finns kunniga på forumet som vet ungefär vad du ska ha för bestyckning. För det känns som förra ägaren bara monterat dem.

/ Hannes

Killen sa att den gick bättre på mellanvarv med orginalfuggarna.. som jag fick med.. men en har ett sprucket flottörhus.. däravbytet...

Det skulle vara 133 munstycken eller var det nålarna?? Och så var det nått som var 200....??? lite flumm här eller! :) Han hade tagit dom från orginalfuggarna... cv36.. Han hade ställt nålarna i bottenläget.. så den gick snålt... 0.45l/mil...... mindre bra eller?? Stod nått på nätet om att det skulle vara "-2" på "nål-clipet" .. Innebär det botten och så två upp från det??
 
Last edited:

HanneZ

Guest
finns flera på forumet som har samma motor med rs38:eek:r, dom ser väl tråden o kanske kan hjälpa dig med bestyckning. Fast det är ju svårt att veta om du inte vet om den är portat lr liknande.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hojjar har elektronisktändning och är därför mycket känsliga för dåligt batteri.
Startar hojjen lätt med lyset på så är batteriet okej.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att den poffar igenom förgasarna kan betyda två saker, antingen för klen lågfartsblandning blandning (höj trottelnålarna) eller att insugsventilerna inte har något spel. Det sistnämda är allvarlig och du bör kolla ventilspelet innan du kör en meter till. Bara för att veta istället för att tro.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
andersbrink skrev:
Att den poffar igenom förgasarna kan betyda två saker, antingen för klen lågfartsblandning blandning (höj trottelnålarna) eller att insugsventilerna inte har något spel. Det sistnämda är allvarlig och du bör kolla ventilspelet innan du kör en meter till. Bara för att veta istället för att tro.

Jo nålarna skulle enligt säljaren ha ställts längst ner..... för att han skulle få låg bränsle ekonomi... :kocko

Hur många hack ska man höja då? 1 hack och sen prova gissar jag!?

Kolla ventilspel var inskrivet på min "grejor att fixalista". Men jag provar att höja nålarna först.. Har ingen plats att greja så mycket med hojen här... Får köra 15mil till morsan å farsan först då :gnissla Men å andra sidan så pajade den inte igår.. körde ju 55mil hem efter köpet!

Men man vet ju aldrig......... :brinnerup
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Nisse977 skrev:
Hur många hack ska man höja då? 1 hack och sen prova gissar jag!?

Sätt nålarna i mitten läget, det brukar funka bra.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
gixxer_1255 skrev:
Sätt nålarna i mitten läget, det brukar funka bra.

Har inte mekat med fuggarna än.. men jag har en fråga.. Läste en annan tråd här om att orginalkranen inte funkar med RS38´or!? Har du upplevt något liknande!?

Kan väl tillägga att min kran har en vaccum och två bränsle utgångar. Rätt feta hål i utgångarna med. Är det orginal eller ej?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Nisse977 skrev:
Har inte mekat med fuggarna än.. men jag har en fråga.. Läste en annan tråd här om att orginalkranen inte funkar med RS38´or!? Har du upplevt något liknande!?

Kan väl tillägga att min kran har en vaccum och två bränsle utgångar. Rätt feta hål i utgångarna med. Är det orginal eller ej?

Finns det en vaccumslang så är det nog en orginal, jag har bara åkt med orginalkran i några månade och då med std-motor, Mikuni 33ór och V&H SS. Och då hade jag inget problem med soppa tillförseln. Jag är inte så förtjust i Pingerkranar, vredet brukar kärva och dom brukar läcka. Jag brukar åka till VVS-firman och köpa kran en FM Mattsson, Ballofix eller Moralink och bygga en egen bränslekran, kranen för inte vara gummitätad den måste vara tätad med teflon eller liknande. (gummitätningarna sväller) Man får iofs inte dubbla bränsleutgångar och ingen reserv.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Jag lossade och satte ihop alla kontakter jag kunde hitta igår... men hacka till gör den ändå... får nog leta vidare på det där...??

Senaste "hacket" blev när jag skulle blinka för att byta fil... *hackeli hack* :(
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Har fortfarande inte blivit av med problemet att den hackar till när man tex. slår på blinkersen!!!!!??
Det är ju jävligt irriterade att hojen "dör till" när man ska blinka!!!

Någon som har någon mer idé!!!??? :va
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ingen mer idé men tänkte bara nämna att jag har en uppsättning 36:eek:r som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att byta mot 38:eek:r. Om du nu skulle få för dig att 38:eek:rna är för stora som föreslogs ovan.
Min puffra är liksom på 1428 cc så den har nog inga större problem att svälja 38:eek:rna. (Eller åtminstone luften från 38:eek:rna.)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nisse977 skrev:
Har fortfarande inte blivit av med problemet att den hackar till när man tex. slår på blinkersen!!!!!??
Det är ju jävligt irriterade att hojen "dör till" när man ska blinka!!!

Någon som har någon mer idé!!!??? :va

Kortsluten battericell.
Dålig jordning/matning.
Oxid på kontakterna i säkringsdosan.

Berätta vad du gjort hittills för slags felsökning så blir det enklare att ringa in problemet.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Vet inte om jag är sugen på att byta bort 38´orna... men om det skulle bli så, hör jag av mig!!

Det jag gjort hittills är att kolla kontakterna jag hittade undertank, sits, runt säkringsdosan... Kollat alla säkringar.. ingen trasig och ingen synlig oxid. Mätt batteriet (12.8v). Har dock inte kunnat kolla om en cell är död och har inte kollat om det är bra laddning.. men är det 12.8v i batteriet utan ladding så borde ju inte laddingen vara kass!? För då skulle batteriet bli urdraget.

Dålig jord osv. vet jag inte om det är... får ta en grundligare titt på det.

En intressant grej är att förre ägaren som haft hojen i 5år säger (när jag idag sms´ade honom) att hojen hackat till ibland när man ska tex. blinka, under hela hans ägotid!? Han hade kollat "blinkersknappen" tagit isär och rengjort. Sen tyckte han det blev bättre..?? skummt...

:(
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nisse977 skrev:
1. Vet inte om jag är sugen på att byta bort 38´orna... men om det skulle bli så, hör jag av mig!!

2. ...Mätt batteriet (12.8v). Har dock inte kunnat kolla om en cell är död ...
1. Japp. Gör det. :tummenupp

2. 12,8v = inte trasig cell. Men sen kan ju batteriet vara slut för det men det märker du ju när du ska starta.
Mät gärna spänning när motorn går också. På lite varv (dvs så den laddar ordentligt) ska spänningen vara 13-14 v.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top