Gixxer som hackar till ibland.. särskillt när jag slår på heljuset!? Tändningsdump???

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Robban_C skrev:
1. Japp. Gör det. :tummenupp

2. 12,8v = inte trasig cell. Men sen kan ju batteriet vara slut för det men det märker du ju när du ska starta.
Mät gärna spänning när motorn går också. På lite varv (dvs så den laddar ordentligt) ska spänningen vara 13-14 v.

Inga problem att starta hojen alls!! inte ens med helljuset på! :) Jag tänkte köpa nytt batteri förut.. pga att någon pratade om att det kunde vara det felet.. men sen när jag fick 12.8v på det... så la jag ner köptanken..

Hmm.. höger blinkers funkar inte... den lyser bara konstant!? så var det inte när jag köpte hojen.. då funkade både höger och vänster blinkersar, men sen så dog vänster bakblinkerslampa, efter jag bytt den till en lampa med för låg watt (8W, egentligen ska det ju va 23W) så slutade den högra sidans blinkers att blinka... har det med den lågwattade lampan att göra då? fast den inte sitter på den sidan?
...

Jaja.. här slänger jag upp några nya bilder på bågen!... jag var lite besviken på skicket precis när jag köpt den.. men nu känns det riktigt bra!!! 23000:- för en 89´a är ju inte så dumt trots att det är några fel på den...

bi01.jpg

bi02.jpg

bi03.jpg
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nisse977 skrev:
Inga problem att starta hojen alls!! inte ens med helljuset på! ...

Hmm.. höger blinkers funkar inte... den lyser bara konstant!? så var det inte när jag köpte hojen.. då funkade både höger och vänster blinkersar, men sen så dog vänster bakblinkerslampa, efter jag bytt den till en lampa med för låg watt (8W, egentligen ska det ju va 23W) så slutade den högra sidans blinkers att blinka... har det med den lågwattade lampan att göra då? fast den inte sitter på den sidan?
...
1. tyder ju på att batteriet är ok. 12,8v visar att alla celler finns där och startar den med lyset på så finns det ju åtminstone ork i batteriet. Sen är det en annan sak hur länge man kan köra startmotor men du kan nog bortse från batteriet. Men jag vill veta spänning med motorn igång.

2. Effekten på lamporna är viktigt. Börja med att sätta i lampor med rätt effekt, annars får blinkersrelät hjärnsläpp.
Sen tror jag iofs inte att det är därför hojen hackar men det är ju en bar början att få stil på det som är lätt att åtgärda, inte sant?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kom att tänka på en sak.
"särskillt när jag slår på heljuset!? " enligt rubriken.
GSX (utan 'R') kopplar inte in alla tre faserna från generatorn förrän man slår på halvljuset. Hur är det på en 'R'? Kan det vara nåt sånt?

Edit: Hel- och halv tar ju iofs ungefär lika mycket ström så det låter långsökt att det skulle vara nåt sånt.
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Nisse977 skrev:
Hmm.. höger blinkers funkar inte... den lyser bara konstant!? .........har det med den lågwattade lampan att göra då? fast den inte sitter på den sidan?

Jag tror inte att höger slutade fungera p.g.a. fel effekt hos vänster lampa. Dom skall fungera oberoende av varandra. Dock tycker jag att det börjar kännas som jordfel. Det kan ge all världens konstiga fel, ofta med symptom att lampor lyser med låg spänning. Saker som man inte trodde hörde ihop visar sig djävlas. Handtag med strömställare för blinkers, tuta, hel/halvljus o.s.v. kan vara tänkbart att det går omkring lite krypströmmar i.

Kanske är idé att tillfällig koppla bort delar av elsystemet som inte behövs för att köra motorn för att se om problemet försvinner :va
 

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
Helt klaert att du ska kolla batteriet och därefter att den laddar som den ska. Kolla också om hojen verkar gå fett. "Puffar" den av oförbränt i avgassystemet så har du helt säkert ett elfel.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hade samma problem på min hoj. Räckte med att slå på blinkersen så dog hojen. Averjad kabel nästan bak vid batteriet. Inte lätt att hitta kan jag säga. Klämmde lite på kabelhärvan och hittade stället på det sättet. Sprätta kabelhärva och börja leta om du har otur.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Japp!! man får nog gå igenom hojen rejält i vinter!! Har inte riktigt tid nu känns det som!.. :) Men jordfel känns det som, för kommer det ett dödsryck när man blinkar eller slår på helljuset.. så måste det vara nått sånt! Ska kolla!

Tack för all hjälp!!!! :bow
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Somliga ska helrenovera och somliga ska elrenovera. :rofl :rofl

Jaja, skjut mig då men jag kunde inte låta bli. :tummenupp
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Robban_C skrev:
Somliga ska helrenovera och somliga ska elrenovera. :rofl :rofl

Jaja, skjut mig då men jag kunde inte låta bli. :tummenupp

Hehehehe!!! :hihi :lol :yoparty

Det är lungt du!! en hEL renovering får det bli............. :tuttar
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top