Gjorde uppkörning idag

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Nej men du! Ger du upp kommer jag å kör över dig! Jag kunde inte garagevändning ibörjan heller, (det var det svåraste när jag körde upp), numera går det kalasbra även med R1an... (lite större vändradie bara :hihi ) Tänk på att jag köpte min R1a för bara några veckor sen, var ute å öva snäva vändningar och krypkörning här om dagen, var lite trixit i början men nu går det bra.
Från början skulle jag bara hänga med och lära min polare hur det går till, hehe... sluta med att jag oxå fick öva! :hihi (Han ska köra upp snart!)
Nåja...

Hur ska körningen gå till? vilka mått mellan konerna är det? Sick sacka mellan och vända på sista i låg hastighet?

Mvh // Peter

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
pogo skrev:
Nej men du! Ger du upp kommer jag å kör över dig! Jag kunde inte garagevändning ibörjan heller, (det var det svåraste när jag körde upp), numera går det kalasbra även med R1an... (lite större vändradie bara :hihi ) Tänk på att jag köpte min R1a för bara några veckor sen, var ute å öva snäva vändningar och krypkörning här om dagen, var lite trixit i början men nu går det bra.
Från början skulle jag bara hänga med och lära min polare hur det går till, hehe... sluta med att jag oxå fick öva! :hihi (Han ska köra upp snart!)
Nåja...

Hur ska körningen gå till? vilka mått mellan konerna är det? Sick sacka mellan och vända på sista i låg hastighet?

Mvh // Peter

jo precis....ska göra ett försökt till...de är ju en ekonomisk fråga också...hur pass mycket ska jag lägga ut på kalaset o vad har man råd med....väntar en månad o kör igen...går de inte då lägger jag ner och får inse att alla de mil jag övningskört i trafiken måste varit helt o hållet livsfarliga eftersom jag inte kan sväga på en 5 öring :tummenupp tjoflöjt på er!

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Rolle85 skrev:
jo precis....ska göra ett försökt till...de är ju en ekonomisk fråga också...hur pass mycket ska jag lägga ut på kalaset o vad har man råd med....väntar en månad o kör igen...går de inte då lägger jag ner och får inse att alla de mil jag övningskört i trafiken måste varit helt o hållet livsfarliga eftersom jag inte kan sväga på en 5 öring :tummenupp tjoflöjt på er!

Jo, gör ett försök till, de ska du klara det på! :)
Men öva som tusan, kör 1 tim om dagen i 30 dagar. Då jäklar kan du det! Kanske lite dyrt i bensin iofs...

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
SuperMicke skrev:
Jag vet inte riktigt hur det nya provet är, men för den gamla garagevändningen anpassades ju övningen efter hojen. Vändradie med fullt styrutslag + 2dm. Det gjorde ju att det var fysiskt möjligt att klara det med vilken cykel som helst, oberoende om det var en offroad, glidare eller sporthoj.
Det borde väl vara likadant nu? Det går ju inte att ha ett prov som är fysiskt omöjligt för vissa typer av hojar?

Svea rikes lagar trumfar väl de fysikaliska. :D

Jag ringde och pratade med vv. Svaret jag fick var att man fick komma på "rätt" hoj. :huvet
De är väl i maskopi med körskolorna...

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
bigblock skrev:
Å i BIKE skrev dom att nya uppkörningen var rena barnleken.

De pratade bara om högfartsbanan där. Vilken har längre avstånd i den nya versionen, så den är lättare ja.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag läste igår om nya konbanan som man inte ens tar nån tid på och hur man INTE klarar konbanan idag är för mig oförståeligt.

Sen kör man inte upp med en sporthoj om man vill göra det lätt för sig.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Mavve skrev:
Jag läste igår om nya konbanan som man inte ens tar nån tid på och hur man INTE klarar konbanan idag är för mig oförståeligt.

Tur du är van vid känslan... :tungan

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Rolle85:

Jag säger som doktor Alban ... Upp och hoppa!

Visa dom djävla inspektörerna att du visst kan köra hoj genom att klara skiten nästa ggn. :yoparty

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Rolle85:

Kände du själv att du hade koll på grejerna när du skulle köra upp?
Kändes det som en chansning att köra upp, eller var du helt säker på konbanorna, osv...?

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Cbr 1100 XX
savage skrev:
Rolle85:

Kände du själv att du hade koll på grejerna när du skulle köra upp?
Kändes det som en chansning att köra upp, eller var du helt säker på konbanorna, osv...?

Jag tror att det var en ren j-ä chansning.
Uppkörningsläraren såg nog att han var ovan för uppgiften,även om han hade fått en andra chans så hade han inte klarat sig endå.
Så det är bara att fortsätta öva för honom.
Sen tror jag att det handlar om att kk skall vara så billigt som möjligt för honom,inte att kunna hantera en hoj på riktigt sätt.

KT

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
Rolle85 skrev:
Nae ingen garagvändning...men de finns liksom inte nått utrymme att vända på kändes de som vid den sista konen....typ 2 meter o vända runt och få den rakt igen för att komma in rätt till nästa....blaj
får se vad jag gör med de hela...antingen kör jag väl mer o testar senare i sommar...eller så säljer jag av hojen... :(
2 meter!!!! shit.... vad jag kommer ihåg så har en zx9r typ 3.40 i sväng radie!! måste åka ner & testa det där sen

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Lågfartsdelen ( vanliga konbanan) har ett mellanrum på 4 meter.
Den andra lågfartsdelen har mellanrum på 6.5 meter.

[karlan]

Hobbymeck o hooligan
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
gixxer...
Här finns allt om hur nya provet går till, alla avstånd, hastigheter osv:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Jag kör själv ute på tullinge brevid VVs banor med huddinge trafikskola. Det är värt att köra några vändor med skola, dom ger en kanonbra tips samtidigt som man kan köra på manöverbanor identiska med vägverkets.

Jag ska låna deras GSX 750 och köra upp snart, som nån sa innan: Ruggigt lättmanövrerad hoj :)

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Fick svar från vv ang det nya provet!
Verkar inte om han läst vad jag skrivit...
Som vanligt när man har att göra med svenska myndigheter så förvånas man av den dåliga servicen dom har, fick ju inte ens svar på ett mejl förens efer tre dagar.
skit samma jag har annan hoj o köra upp på o då är det inga problem...

Hej.

Hur provet ser ut kan du se om du går in på den adress som
följer. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Manöverprovet är naturligtvis utprovat så att man klarar det om man tränat.

Med vänlig hälsning

Leif Broo
Vägverket

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor.
Ändringar i texten försvårar för oss att besvara e-posten på ett korrekt sätt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på www.vv.se och på
servicetelefonen 0771-25 25 25. Vill du veta vem som äger ett fordon, kan
du sms:a registreringsnumret till 71456.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*********************************************************************************************

Ämne :lite frågor angående uppkörning på MC
Hej!
Hur ser den nya konbanan ut som används på uppkörningens lågfartsdel?
Har en polare som tag en körlektion på körskolan nu precis, det verkar
som
att den konbanan han körde är för tight för att köra med en
sporthoj typ cbr
900. Tycker att det verkar skumt att det ska va omöjligt att klara
uppkörningen med vissa hojar. Max styrutslag på många hojar är ju inte stort
alls... På den tidigare garagevändnigen så baserades ju "brädden" på
området man skulle vända på av vändradien på hojen, så är inte fallet längre
eller?
Tacksam om jag får lite klarhet i det hela...

Med vänlig hälsning Otto

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Anton_Ljunghusen skrev:
Alltså "typ 2 meter" är frammåt, sen 8 meter år sidorna

Nja, från sista konen på första lågfartsbanan och till begränsningslinjen är det 4 meter.

/Marcus

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Rolle85 skrev:
Jo, jag gjorde uppkörning idag....tyvärr blev jag inte godkänd....jag körde idag med min Kawasaki 600GPX, som är en ganska liten sporthoj så man tror ju att den ska klara de hela bra. Men krypkörningen idag runt konorna ville sig inte alls som här hemma. När jag skulle runda sista konan ville hojen lägga sig ner så jag satte i foten....den ville bara inte runt konorna....fan va svårt de var, blir så förbannad....o de värsta av allt är att jag inte vet hur jag ska klara de nästa gång....har ju klarat de här hemma jämt...nån annan som testat lågfatsprovet som har serpentin varianten?

Jag håller med dig.. krypkörningen e svår.. men jag lyckades.. tyvärr kankse jag ska säga.. eftersom du inte klarade det.. men jag fixade mitt i fredags:) slårvad om att du hade sammaproblem som mig.. man tappar farten och hojen vill lägga sig.. hmm vet du att du kan gasa lite just i det ögonblicket?? det gjorde jag och klarade det:) blev överlycklig så jag vet att du kommer klara det.. lycka till nästa ggr.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
hojbrud skrev:
Jag håller med dig.. krypkörningen e svår.. men jag lyckades.. tyvärr kankse jag ska säga.. eftersom du inte klarade det.. men jag fixade mitt i fredags:) slårvad om att du hade sammaproblem som mig.. man tappar farten och hojen vill lägga sig.. hmm vet du att du kan gasa lite just i det ögonblicket?? det gjorde jag och klarade det:) blev överlycklig så jag vet att du kommer klara det.. lycka till nästa ggr.

Sant.
All krypkörning handlar om kopplingskontroll.

"välter" hojen ut med kopplingen så rättar den upp sig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln