Gjuta i plast?

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Hur mycket är du ute och cyklar?

Givetvis finns där olika kvaliteter på Polyester-resin men just styren är en väldigt stor beståndsdel i all polyester dyr som billig....

Att där blir tveksam kvalisort när kleti och pleti gjuter glasfiber beror nog mer på deras handlag än dålig polyester.....

Fattar inte vad du menar????? dock vet jag vad jag göör!!!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ah, ok... Synd, verkade billigt och bra.

Ok... Så var kan man köpa granulat och alla kemikalier? Går det ens som privatperson? Usch, verkade krångligt att gjuta nu ju... Men jag vill som sagt gärna slippa borra extremt långa hål...

Antar att det är en variant med halvfabrikat då ja... Ska kolla, tack för tipset!

Ja själva råmaterialet är nära nog gratis men att tillverka en form och vacumsuga den är inte lätt och skall du tillverka ett eller ett fåtal ex blir startpriset för kemikalier och plast inte direkt lågt....

Var man handlar som privatperson vet jag inte. Jag har meckat med PP för att reparera tankar (GASGAS gängar kylarvingarna rätt in i plasten så när man kraschar slits gängan sönder) och jag ringde runt och representerade mitt företag och bad om varuprov. 500g varuprov räckte rätt långt för att reparera sunkiga gängor....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fattar inte vad du menar????? dock vet jag vad jag göör!!!

Antagligen menar han att plastens kvalitet inte är dålig på grund av återförsäljaren utan på grund av att de som blandar ihop den där hemma inte riktigt vet vad de pysslar med och kanske får till fel förhållande mellan härdare och resin eller nåt.

Är du full?:va

Ja själva råmaterialet är nära nog gratis men att tillverka en form och vacumsuga den är inte lätt och skall du tillverka ett eller ett fåtal ex blir startpriset för kemikalier och plast inte direkt lågt....

Var man handlar som privatperson vet jag inte. Jag har meckat med PP för att reparera tankar (GASGAS gängar kylarvingarna rätt in i plasten så när man kraschar slits gängan sönder) och jag ringde runt och representerade mitt företag och bad om varuprov. 500g varuprov räckte rätt långt för att reparera sunkiga gängor....

Ok... Vad handlar det där med vacuumsug om? Man kan alltså inte bara hälla skiten i ett rör och vänta tills det stelnar?:va

Jag förstår... Fan, det här verkade som en bra och trevlig idé i början men nu är jag inte så säker längre...:(

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ok... Vad handlar det där med vacuumsug om? Man kan alltså inte bara hälla skiten i ett rör och vänta tills det stelnar?:va

Jag förstår... Fan, det här verkade som en bra och trevlig idé i början men nu är jag inte så säker längre...:(

Helt rätt, det rinner för dåligt för att fylla ut en form. Skall du bara gjuta en cylinder kan man säkerligen nöja sig med vad som går att uppfinna med en kompressor och svets.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
joodåå lite full e jag allt, men fråga inte om ni inte gillar o få svar:D :D

Förklarar saken...

Helt rätt, det rinner för dåligt för att fylla ut en form. Skall du bara gjuta en cylinder kan man säkerligen nöja sig med vad som går att uppfinna med en kompressor och svets.

Förstår. Ok, får nog fundera lite på det här... Men men, får se hur vi gör...

Last edited:

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Förklarar saken...

Har ingen aning om vad eran vardag innebär, min vardag dom senaste 10 åren har inneburit glasfiber o polyester diverse. massa andra trevliga grejor,
"allting funkar inte i praktiken som det gör i teorin." står helt klart fast vid mina åsikter då jag har sett en jevla massa fusk. obs.!!!! (nu snackar jag forfarande om glasfiberarmerad plast)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har ingen aning om vad eran vardag innebär, min vardag dom senaste 10 åren har inneburit glasfiber o polyester diverse. massa andra trevliga grejor,
"allting funkar inte i praktiken som det gör i teorin." står helt klart fast vid mina åsikter då jag har sett en jevla massa fusk. obs.!!!! (nu snackar jag forfarande om glasfiberarmerad plast)

Jag tror säkert att du vet vad du gör när det handlar om glasfiber och polyesterplast, men jag tror som sagt att dålig plastkvalitet kan ha mycket att göra med den som blandade (och därmed bestämde förhållandet mellan härdare och bas samt hade all kontroll över hur väl blandat det hela blev) snarare än den som sålde plasten. Tror inte att biltemas polyester är sämre än någon annan bara för att det är biltema som säljer den, har nog mer att göra med biltemas kunder som sagt. Och vad jag menade med "förklarar saken" var inte att du var okunnig, bara att en liten nätt fylla förklarar varför du just nu pratar som du gör:)

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Jag tror säkert att du vet vad du gör när det handlar om glasfiber och polyesterplast, men jag tror som sagt att dålig plastkvalitet kan ha mycket att göra med den som blandade (och därmed bestämde förhållandet mellan härdare och bas samt hade all kontroll över hur väl blandat det hela blev) snarare än den som sålde plasten. Tror inte att biltemas polyester är sämre än någon annan bara för att det är biltema som säljer den, har nog mer att göra med biltemas kunder som sagt. Och vad jag menade med "förklarar saken" var inte att du var okunnig, bara att en liten nätt fylla förklarar varför du just nu pratar som du gör:)

Antagligen :D men vill dock påpeka att det e inte bara biltema som säljer den "sämre" plasten utan det e du som kund som väljer vad du vill betala för!
(ex det finns 18k guld o det finns 24k guld)
Ps. du kan köpa sämre/bättre kvalitet på plasten var som helst där dom säljer polyester
natti natt :tuttar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Antagligen :D men vill dock påpeka att det e inte bara biltema som säljer den "sämre" plasten utan det e du som kund som väljer vad du vill betala för!
(ex det finns 18k guld o det finns 24k guld)
Ps. du kan köpa sämre/bättre kvalitet på plasten var som helst där dom säljer polyester
natti natt :tuttar

Ok, så vad är skillnaden och varför är det skillnad över huvud taget? Som det redan argumenterats så är väl styrene huvudingrediens hur som helst, så vad hade innehållet av det med saken att göra?:va Försöker bara hänga med:)
G'natt!:)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nu vet jag inte exakt hur en säckpipa fungerar, men hur mycket plast (godstjocklek) lär du ha runt mässingsröret för att det ska fungera bra?

Eller är plasten enbart till för att skydda metallröret och har inget med ljudet att göra?

Det finns hård polyurethan i rör som man skulle kunna använda annars. Det är väl egentligen ett gummi, men om du använder en hårdare form av polyurethan-stav/rör så påminner det mer om plast än gummi.

Vi har Elastolan här i byn som jag kan fråga om dom har en skvätt över om det vore av intresse.

Mvh J

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
GSXR 750
Delrin är en trevlig plast! Men kan man köpa den i sverige?:va Och kan man gjuta den? Jag skulle gärna vilja gjuta in mässingsrör i plasten för att slippa borra väldigt långa hål nämligen (ska bygga mig en jävligt tålig säckpipa).

Är alltid förvirrad:gnissla

Ok, men då går det ju inte att gjuta in saker tyvär...:( Var köpa PP stavar? Finns de i upp till 5 cm (2'') tjocklek och över meterlängd?

Delrin är bara ett handelsnamn på POM. Men den gjuter du inte. Termoplast, ex.vis PP, PE & POM, formsprutas, extruderas eller bearbetas mekaniskt.

Vill du gjuta så får du nog gå på en härdplast.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns olika kvaliteer på polyestern, (om du nu vill gjuta i polyesteer)
den som dom säljer på biltema e inte bra kvalitet...
har faktiskt undrat oxå vad som e skillnaden men när folk kommer med "lågbudgetplast" som dom grejat ihop med "glasfiberarmering"2 så hålller det inte...2
Precis samma sak med det här miraklet som heter "glasfiber spackel"
det förstör mer än vad det gör nytta!!!!!!!

Tja. Visst gör det det. Polyester är bara ett samlingsnamn för alla olika polymerer som består av polymeriserade estrar. Det vanligaste är Polyetylentereftalat men det finns en uppsjö av olika varianter.
En del av dom är termoplastiska och en del är härdplaster, en del är väldigt mjuka och flexibla och en del är väldigt styva och ganska sköra. Det beror helt på vilken ester man polymeriserat. Det valet baseras på vad man vill ha för egenskaper på den färdiga plasten. Men det visste du säkert om du jobbar med det.

Dock tror jag inte för ett ögonblick att det är fråga om sämre kvalitet på grejorna på Biltema. Det är alldeles för enkelt att tillverka grejorna om man vet vad man ska tillverka. Åtminstone i industriell skala.

Det är lite värre när man sitter där själv med en burk plast och en tub härdare och ska försöka blanda rätt. Blandar man fel så blir inte den färdiga plasten alls så bra som den borde. Har man inte slipat ordentligt så kan det hända att den inte fäster som den ska. Följden blir att lagningen inte håller. Och jag tror att det är det som du ser.
Folk som blandar lite efter eget huvud och får till en plast med helt fel mängd härdare och dessutom har gjort ett halvdant underarbete elternativt försöker plasta något som polyesterplasten inte riktigt kan fästa på.

du ser användarproblem och inte kvalitetsproblem med den sålda varan är vad jag hävdar.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre