glödgande avgasrör honda crf250r -06

Rookie89

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Hoj
-06 Honda crf 250r
hej jag har nyligen köpt en honda crf 250 r -06. och har fått lite problem med den:(

mitt avgasrör börjar glödga på tomgång efter typ 1-1,5 min och utan choken så går den riktigt ojämt. och i början var den riktigt svår startad men det var stiftet som var ganska dåligt men nu e det bytt och han startar ganska lätt. någon som har några bra ideer på vad det kan va?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Jag e ingen guru på hojar, men var stiftet sotigt eller dylikt, kanske har nåt med bränsletillförseln att göra?!?!?

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Det är rätt normalt att det glöder lite, står du i ett mörkt garage och varvar lite granna går det nästan att få skiten vit, så varmt blir det.

Testa dra till på gasen och se om det blir skillnad.

Jag skulle kolla bestyckning, jag tycker det låter som den går för snålt.
Baktänder den när du drar på och släpper gasen?

Tanka hem någon servicemanual till den, där står hur man ställer in det, jag har det inte i huvet längre.

Edit: Kan ju vara så att den är körd på vintern innan och inställd för det.

http://www.rickramsey.net/CRF250Xjetting.htm#250rchart06

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att avgasröret glöder vid stillastående är helt normalt. Attd ra slutsatser om cykelns bestyckning utifrån detta är FEL. Ut och kör med den, hur är gassvaret? Bluddrar det? Tvekar den?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok jag kan hålla med om att det finns en viss skillnad mellan en crf 250r och en formula 1-bil men när man ändå håller på att diskutera ämnet glödande avgasrör så kan det vara intressant att se denna film.

Fram med grillkorven! :)

[YOUTUBE-ID]gSHToyGIxWE[/YOUTUBE-ID]

Rookie89

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Hoj
-06 Honda crf 250r
okej då har jag kollat lite med ventil spel och allt sämmer enlig service manualen
stiftet var ganska så svart.och som sagt har man den på tomgpng med choke så går den högt i varv och jämt och den glödgar ganska så snabbt. me slår man in choken så går den ojämt på tomgång liksom lite upp och ner. men dra man lite i gasen så går den fint och jämt.
men skall jag ställa in blandningen efter servis manualen eller och sen fin justera den sen?
och jag kollade kompet på den och när man kickar så kommer den bara upp i 4 baroch den skall va 12.9:1
men några andra förslag på vad det kan va

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att det bara visar 4bar är för att autodekompen ligger i när du kickar.Du får spärra den på något sätt om du ska få rätt värde.12,9:1 är kompressionsförhållandet och har inget att göra med vad mätaren visar.Utgå från originalbestyckningen och justera vidare därifrån(om det behövs).

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Går den stabilt på tomgången?
Går den bra på låga varv?
Går den bra när du långsamt ger på gas när du kör sakta?

Då är allting som det ska.
Glödande avgasrör är ingenting konstigt. I vanliga fall ser man inte det pga att det är dubbla rör, eller att det är så ljust så att man inte ser det.
Rör ingenting som fungerar!

Mats

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Prova att lägga i växeln så svalnar nog röret lite.
Har i alla fall för mig att Yamahacrossarna har olika tändkurvor beroende på om växeln är i eller inte.
Med friläge i så är tändningen ställd så dom ska vara så lättstartade som möjligt.
Kanske har Honda likadant!?

Rookie89

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Hoj
-06 Honda crf 250r
nee jag kom fram till att bensinkranen var kass så den fick inte tillräckligt bensin så den gick ojämt men jag fixade den och sen så stängde jag piloten och öppnaden enligt manualen och sen gick den högt på tomgång så jag sänke den lite granna och nu går den som en klocka och låter skit fint och nu när den står på tomgång i 5 min typ så blir avgasröret knappt rött det syns nästan inte i dags ljus men i garage syns det lite svagt

tack för all hjälp!

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...