Glömde fråga lackfirman...

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
...vilket tryck man ska köra 2k slipgrunden med.
Dessutom, skall den spädas med thinner eller något annat lösningsmedel? Fick bara "färgen" och härdare vilket skulle blandas 1 till 4.

Ska lacka nu till helgen så snabba tips uppskattas:tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
3 bars arbetstryck använde iaf. jag mig av.

Har du inte redig kompressor så brukar trycket gå ner en bit när du belastar. Min lilla skitkompressor ställde jag på 3,5-4 bar. Gick ner till 3 bar när jag belastade.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
3 bars arbetstryck använde iaf. jag mig av.

Har du inte redig kompressor så brukar trycket gå ner en bit när du belastar. Min lilla skitkompressor ställde jag på 3,5-4 bar. Gick ner till 3 bar när jag belastade.

Lånar tråden lite lätt.

Vad har du för kompressor? Luftmängd/min, hur många hästar?
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
...vilket tryck man ska köra 2k slipgrunden med.
Dessutom, skall den spädas med thinner eller något annat lösningsmedel? Fick bara "färgen" och härdare vilket skulle blandas 1 till 4.

Ska lacka nu till helgen så snabba tips uppskattas:tummenupp

Slipgrund ska helst inte spädas, bara du får ut den ur sprutan så 2,5-3 mm munstycke blir lagom kör på 3,5-4 bar du
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Lånar också in mig i tråden

Behöver lackhjälp i Sth trakten. Något tips om en duglig. En original Kat skall återfå originalfärgen. Även ramen som nu är i svart pulverlack i bra skick, men fel kulör.


/Uffe
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag kör 2 bar ,iofs beronde på hur effektiv spruta du har.


Jag tycker man skall späda slipgrunden en skvätt annars blir det lätt för tjockt och torrsprut.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag kör 2 bar ,iofs beronde på hur effektiv spruta du har.


Jag tycker man skall späda slipgrunden en skvätt annars blir det lätt för tjockt och torrsprut.

Tack för alla tips!
Körde på ca 3 bar arbetstryck, testade lite olika. Tyckte det blev bäst.

Fick en liten tendens till "apelsinskals-struktur" i lacken. Blev dock nästan helt perfekt efter slipning. Hade inte i någon thinner, kan det vara det som gjorde att det blev lite apelsin?

Sprutan är förövrigt den gröna från JULA (ca 400 spänn) och kompressorn är en mellan varaiant från biltema...(2000kr)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Slipgrund ska helst inte spädas, bara du får ut den ur sprutan så 2,5-3 mm munstycke blir lagom kör på 3,5-4 bar du

tycker de vart pefekt med 1,4 munstycke..
stog 1,4-1,8 på min slipgrund men de kanske skiljer :va
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tack för alla tips!
Körde på ca 3 bar arbetstryck, testade lite olika. Tyckte det blev bäst.

Fick en liten tendens till "apelsinskals-struktur" i lacken. Blev dock nästan helt perfekt efter slipning. Hade inte i någon thinner, kan det vara det som gjorde att det blev lite apelsin?

Sprutan är förövrigt den gröna från JULA (ca 400 spänn) och kompressorn är en mellan varaiant från biltema...(2000kr)

Kan lika gärna bero på hur du har ställ sprutan (luft/material) eller för tunnt skikt.

I vilket fall så blev det ju bra när du slipat.

Det här med hobbylackering består mycket av att prova sig fram och lära sig hur det blir (många sliptimmar har det blivit)

Oavsett hur dyr spruta/kompressor man har så blir det skit om man inte vet vad man gör :)
 

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Slipgrund ska helst inte spädas, bara du får ut den ur sprutan så 2,5-3 mm munstycke blir lagom kör på 3,5-4 bar du

slipgrund ska visst spädas ut annars blir den väldigt tjock o tar väldigt lång tid att torka. ja e själv lackerare:tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kan lika gärna bero på hur du har ställ sprutan (luft/material) eller för tunnt skikt.

I vilket fall så blev det ju bra när du slipat.

Det här med hobbylackering består mycket av att prova sig fram och lära sig hur det blir (många sliptimmar har det blivit)

Oavsett hur dyr spruta/kompressor man har så blir det skit om man inte vet vad man gör :)

Många olika bud om hurvida slipgrunden ska spädas eller ej:va

Visst är det så att man får träna/prova sig fram. Det var ju trots allt första gången jag körde med riktig lack:tummenupp

Tycker att det verkar finnas två sätt att lacka, vilken är "bäst"
1. Många tunna lager (5-6 stycken) där färgen inte "flyter ut".
2...eller lite färre antal lager där färgen flyter ut (men inte rinner)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Många olika bud om hurvida slipgrunden ska spädas eller ej:va

Visst är det så att man får träna/prova sig fram. Det var ju trots allt första gången jag körde med riktig lack:tummenupp

Tycker att det verkar finnas två sätt att lacka, vilken är "bäst"
1. Många tunna lager (5-6 stycken) där färgen inte "flyter ut".
2...eller lite färre antal lager där färgen flyter ut (men inte rinner)

Jag brukar lägga ett (eller fler,beronde på täckning) tunnt(a) lager som får lufta ut lite ,sen ett tjockare på det.

Fördelen är att det första tunna blir som en klibbig "film" som man "hänga" det sista tjockare lacklagret i.

Då kan man med lite övning få ovanligt fina och jämna resultat med minimalt med apelsinhud på.

Där med inte sagt att det är bäst ,men det funkar bra för mig.
 

Bifogat

  • TLTank.JPG
    TLTank.JPG
    32.6 KB · Visningar: 81
  • CIMG0927 (Large) (2).JPG
    CIMG0927 (Large) (2).JPG
    100.8 KB · Visningar: 90
  • CIMG0925 (Large).JPG
    CIMG0925 (Large).JPG
    75.8 KB · Visningar: 90
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Och nu blir det topplack...

Topplacken skall köras idag är det tänkt. Såklart blev jag nu osäker på med vilket tryck jag ska köra samt om även den ska spädas med thinner:va

Tur att sporthoj.com aldrig sover (inte ens en söndagmorgon:D )
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top