GL500 Bobber/Café bygge

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Den låter ju för j-a gött :tummenupp
 

bahzookah

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 800 Vtec
Ingen som har några svar på mina frågor ovan? :7peta

hojen ska besiktigas innan julis utgång, så vore bra att veta vad som ska prioriteras tills dess.

Annars håller jag med Zäta - den låter gott, frågan är om den är godkänd?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Skylten får nog inte sitta framför bakre hjulaxel vad jag förstått tyvärr, sen finns det ett minsta mått på avstånd mellan blinkers på 18cm men det ser ju lugnt ut. De är ett måste att ha röd reflex bak oxå. Ljudnivån verkar vara godtyckligt från station till station, någon sa häromdagen att de börjat mäta på fullvarv men vet inte om det finns ngn sanning i detta och om det isf gynnar eller missgynnar oss med twinar? Skulle nog släng på något mer dämpande innan besiktning för att vara säker. Indikatorlamporna måste nog funka vad jag vet, de sa dock inget om att min trippmätare va trasig sist jag besiktade.

Vad gäller lampan så låter de ju mer som den inte får tillräckligt med kräm snarare än att det skulle krävas ett motstånd, funkar det som de ska med halogenlampa menar du? Har aldrig haft problem med ledlampor på mina hojjar iaf, förutom blinket då.
 

bahzookah

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 800 Vtec
Hjälp!!!!
Får inte min frambroms att funka som den ska. Har nyrenoverade ok och bromscylinder samt helt nya slangar. Har luftat o donat hur många gånger som helst nu, kontrollerat spel i handtaget osv.
Problemet är att det verkar vara dåligt returflöde i systemet så trycket släpper inte vilket leder till att bromsen ligger an efter att man har bromsat. Har även rensat det lilla returhålet i cylindern.
Känner mig uppgiven, vad mer kan fela? Allt är ju typ nytt och går inte att montera på många sätt?!
Besiktning närmar sig om ett par veckor så måste få ordning på detta snart.
Tacksam för hjälp!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hjälp!!!!
Får inte min frambroms att funka som den ska. Har nyrenoverade ok och bromscylinder samt helt nya slangar. Har luftat o donat hur många gånger som helst nu, kontrollerat spel i handtaget osv.
Problemet är att det verkar vara dåligt returflöde i systemet så trycket släpper inte vilket leder till att bromsen ligger an efter att man har bromsat. Har även rensat det lilla returhålet i cylindern.
Känner mig uppgiven, vad mer kan fela? Allt är ju typ nytt och går inte att montera på många sätt?!
Besiktning närmar sig om ett par veckor så måste få ordning på detta snart.
Tacksam för hjälp!

Inget veck på någon slang?

Kan du inte plugga en slang i taget med skruv, mutter och koppar/alubrickor (alltså testa ett ok i sänder). Då får du veta om det spökar i något av oken eller om det är cylindern?
Jobbigt, jag vet.
 

bahzookah

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 800 Vtec
Mja det är ju en idé, vet dock inte riktigt hur jag ska plugga igen slang jag inte använder?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mja det är ju en idé, vet dock inte riktigt hur jag ska plugga igen slang jag inte använder?

Ta en vanlig *M10-bult (? Samma dimension som banjobulten iaf) istället för banjobulten, stålbricka - alu/kopparbricka - banjokopplingen- alu/kopparbricka - stålbricka - mutter i den ordningen. Tadaa, slangen pluggad och frigjord från oket. Gör om på andra sidan. Strapsa den fria stumpen för att undvika onödiga vurpor när du provar.

Jobbigt, omständligt och surt med luftandet. Du får reda på om det är problem i något av oken och isf vilketdera. Är det samma fenomen så har du inte lyckats med cylindern och får bråka vidare med den, alternativt köpa annan.

Kan bli rörigt när man försöker vara överpedagogisk. Hoppas du fattar?

(Inte så att någon av o-ringarna i oket hamnat fel och trögar kolven? Brukar bli än värre när värmen tilltar).

*Jag bryr mig inte om att puritanerna säger "skruv".

Edit;

Du har ju glidok. Är det säkerställt att det inte är förslitningar, grader och glapp där det skall glida som gör att inte oken släpper som de ska? Att oket "tvärar" alltså. Ändras något om du med handkraft ruckar på dem?
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top