Who'sYourDaddy skrev:
2205445 Beringers rekommenderar själva sin 13mm-pump till 4-kolvsoket. Jag antar att bromsen blir lite väl stum om man köper en för stor pump, men om 16mm är för stort det vet jag inte. Det kanske finns någon med erfarenhet av en 16mm-pump till Beringer-oket?
Kolla först upp vilket bromsok du har/kommer att få, Brembo ska tex. kräva större pump pga större invändig area i oket, medan Beringer har mindre area och klarar sig därför med mindre pump.
Tyvärr är det inte så enkelt som att säga att en viss mm passar bättre/sämre än en annan. Märket på huvudpumpen påverkar lika mycket som märket på oket.
Men men, Jag har i alla fall en 16 mm Magura till mina Beringer 4 kolvs-ok.
Känslan är SUPER!
Men, man får inte vara klen i nyporna för jä-lar var var hård den kan vara.
Inte första, andra.. tionde bromsningen men efter 15 minuter på bana vill man ju in och fika och vila högerhanden...
Känslan är dock som sagt, super och det finns ju träningsfjädrar för fingar/underarmar...
Han jag köpte Maguran av bytte till Brembo, men det fungerade tydligen inte alls. Troligen behöver han då ha minde diameter på Brembon jämfört med Maguran.
Till sitt nya SM kit så har Magura en 12 mm huvudpump.
Ok, 2000:- va ju inte farligt. Har det nån betydelse om man köper 13 eller 16mm? Ju större desto bättre antar jag?
Större är inte alltid bättre.
En för stor ger visserligen mycket kraft, men på bekostnad på känsla.
Och man vill ju inte gå från noll-broms till full-broms på 5 mm rörelse i hantaget....
Motarder har ju färre kolvar att trycka till och behöver då mindre kraft för att behålla känslan.
Fast, förliten är ju aldrig bra...