Glapp i bakhjul -> dags att byta hjullager?

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
har nyligen skaffat mitt mc-körkort, är helt nybörjare inom området.

igår märkte jag att bakhjulet glappar lite grann, misstänker att det är hjullagret som gjort sitt och behöver bytas ut. ser att ett hjullager kostar runt 100-lappen. ringde en verkstad i sthlms-området idag och frågade vad det skulle kosta. killen sålde "samma" lager för 250kr styck och ville ha 1000kr för arbetet också. är det rimligt? finns det "billigare" alternativ (förutom att byta själv vilket jag varken har tid/tillfälle att göra det just nu)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Låter rätt rimligt. Hade blivit förvånad om det var billigare än så.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om du plockar av hjulet själv och kommer in med det löst så ska du nog kunna få det rätt mycket billigare. Pressa ur och i lager går på nolltid. Du klarar dig med basic verktyg.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tar 15min att byta hjullager utan press eller något speciellt verktyg kräver 0 kunskap iprincip, tror nog du kan hitta någon polare som kan göra det om du inte kan själv.. Bytte mina på KTMen i fredags tog ca 20min för att byta båda lagrena samt att jag bytte lagret i ryckutjämnaren osv samtidigt

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
gäller ju bara att det är hjullagret som glappar också så det inte är axeln eller lagerläget i fälgen som är slut.

troligtvis är det lagret men man vet aldrig innan man plockat ner, kan tänka mig att en verkstad måste ta höjd för sånt när de ger fastpris på ett jobb

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
tack för svar. processen verkar inte vara så svår men jag har varken centralstöd och/eller mc-lyft...vill inte heller impuls-handla mc-lyft...ville bara försäkra mig om att killen inte gav överpris. :gnissla

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
tack för svar. processen verkar inte vara så svår men jag har varken centralstöd och/eller mc-lyft...vill inte heller impuls-handla mc-lyft...ville bara försäkra mig om att killen inte gav överpris. :gnissla

Depåstöd eller någon enkel lyft som lyfter i ramen under motorn beroende på hoj är ett köp du knappast kommer ångra. Samt verktyg för att få av/på hjulen själv. Och verktyg för att byta däck själv.

Enkla meck som snabbt drar iväg en massa onödiga hundralappar varje gång man kör in till verkstad.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Depåstöd kostar typ 300kr på Biltema, helt ok för priset.
En hylssats som kostar ett par hundringar
Lönar sig i längden , istället för att betala 6-800 för däckbyte med hjulet på kostar det 200kr, hjullagret kommer kosta dig 100kr att byta själv istället för 1000kr
Byta olja själv material 3-400kr , istället för 1500
under en säsong har ju tjänat in verktygen och någon femhundring.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA