Glapp i framgaffel och darrande backspeglar.

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Idag, vid 41 års ålder, köpte jag min första mc och valet föll på en FZ 750 1985, mest pga priset men även pga allt positivt jag har läst om modellen.
Jag har ännu inte tagit körkort för mc så min polare fick köra hem den åt mig och allt fungerade bra, den har trots allt några år på nacken och minst en vurpa bakom sig.

Nu till ett litet fel jag hittade, som dock bilprovningen hade struntat i vid senaste besiktning.
Framgaffeln glappar lite när man håller in frambromsen och guppar lite fram och tillbaka.
Någon som känner igen symptomerna och kan säga vad det kommer kosta att reparera?

Speglarna vibrerar lite och skapar cirklar av bakomliggande billyktor.
Är detta något jag måste leva med eller kan man göra något, ev byta backspeglar?
//Ivar

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Hmmm: SBP total testade mitt glapp i framgaffeln i allafall och han kände ett litet (tror han) glapp som inte jag ens kände och ingen annan häller Över kurs från en SBP anställd.
Sbp i Vänersborg.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vibrationsfria backspeglar är tyvärr ett vanligt fenomen. Lösa motorfästen, lösa delar i avgasröret, osynkoniserade förgasare, kan göra problemet värre.
Vikter i styrändana kan göra det lite bättre. Byte till backspeglar med annan längd kan göra det bättre. Längre eller kortare, eller annan vikt.

Låg oljenivå i framgaffel, byt packboxar och ny olja. Några hundringar + arbete.
Glapp framgaffel, byt bussningar och packboxar, självklart olja. En tusenlapp. + Arb
Styrlager. Justera, eller byt en 500ing + arb.

Alltså beroende på vad, så är det inga dyra delar. Frågan någon van hobby meck om vad felet är. Köp en handbok på Mekonomen/Biltema. Fixa själv. Det svåraste är att palla upp hojen på ett säkert sätt. Resten är inga problem.

Mats

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Vibrationsfria backspeglar är tyvärr ett vanligt fenomen. Lösa motorfästen, lösa delar i avgasröret, osynkoniserade förgasare, kan göra problemet värre.
Vikter i styrändana kan göra det lite bättre. Byte till backspeglar med annan längd kan göra det bättre. Längre eller kortare, eller annan vikt.

Låg oljenivå i framgaffel, byt packboxar och ny olja. Några hundringar + arbete.
Glapp framgaffel, byt bussningar och packboxar, självklart olja. En tusenlapp. + Arb
Styrlager. Justera, eller byt en 500ing + arb.

Alltså beroende på vad, så är det inga dyra delar. Frågan någon van hobby meck om vad felet är. Köp en handbok på Mekonomen/Biltema. Fixa själv. Det svåraste är att palla upp hojen på ett säkert sätt. Resten är inga problem.

Mats

"Glappet" i framgaffeln visade sig vara flytande bromsskivor, allt i sin ordning.
Nytt fel har dock uppstått, läs gärna min andra tråd och besvara om ni besitter kunnskaperna.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=232162

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...