Glapp i gashandtaget, varför?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Har lite ogenomtänkt satt dit spacers i gashandtaget på min fem år gamla KTM 690 för att få bort glappet och nu känns det riktigt trevligt och tajt i handtaget och ett problem jag inte visste fanns är nu löst. Inte förrän jag var klar dök tanken upp att ingenjören har väl skapat glappet där av en anledning. Söker man på nätet så är det två skolor som uppenbarar sig:
1. Du kommer dö…eller i alla fall hojen.
2. Bästa modden sedan skivat bröd.

Så varför finns glappet i gashandtaget på nyare hojar? Är lika lätt att pilla bort som dit.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det är för att du inte ska få ”ofrivilligt gaspådrag” när du svänger. Tänk dig krypkörning, och när du svänger så accelererar hojen eftersom vajern sträcks och ger gas.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är för att du inte ska få ”ofrivilligt gaspådrag” när du svänger. Tänk dig krypkörning, och när du svänger så accelererar hojen eftersom vajern sträcks och ger gas.
Fast det ska till en särskilt speciell styrvinkel för att sträcka en fly by wire, väl? Kvantfysiknivå, typ.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Fast det ska till en särskilt speciell styrvinkel för att sträcka en fly by wire, väl? Kvantfysiknivå, typ.
Ah, missade att det var RBW.
Då kanske det bara rör sig om att man ska ha den ”vanliga” känslan med lite glapp?
Och inget som har med själva funktionen att göra?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ah, missade att det var RBW.
Då kanske det bara rör sig om att man ska ha den ”vanliga” känslan med lite glapp?
Och inget som har med själva funktionen att göra?
Man byter från mekanisk överföring till elektrisk - däremellan vill man ha en marginal så att toleranser, slitage eller tröghet i mekaniken inte gör att något "ligger på". I andra änden har man "noll" glapp - servomotorn som är kopplat till spjället rör sig direkt vid signal och drar med sig spjället.
Motiv till onödigt stora glapp kan vara att tillverkarna inte vill hamna i diskussionen om "sudden acceleration" vilket skulle kunna hända om gasreglaget inte gick tillbaka och förbi nolläget

Jämför även potentiometrarna i radiostyrningar, där finns - så långt jag hängt med - alltid glapp i nolläge

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är bara en dålig lösning. Triumph som jag körde innan hade detta glapp också, RBW. BMW med RBW har inget glapp. Finns massa lösa rykten om att det ska vara glapp för säkerhet bla bla bla men det är bara skitsnack.

RBW-hojar behöver inte ha glapp/spel i gasreglaget. 100% onödigt. Det enda jag verkligen tyckte var kass på min Street Triple.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I andra änden har man "noll" glapp - servomotorn som är kopplat till spjället rör sig direkt vid signal och drar med sig spjället.
Vilket innebär att spjället rör sig när styrsystemet tycker att det är dags och i den mån som systemet anser rimligt. Det är sällan det är linjära förhållanden.

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Den överlägset bästa investeringen jag gjort på min Monster. Runt 200kr för att få en helt annan hoj! Älskar den nu. Det blev nästan som att köra min gamla MT10'a. :lol

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är bara en dålig lösning. Triumph som jag körde innan hade detta glapp också, RBW. BMW med RBW har inget glapp. Finns massa lösa rykten om att det ska vara glapp för säkerhet bla bla bla men det är bara skitsnack.

RBW-hojar behöver inte ha glapp/spel i gasreglaget. 100% onödigt. Det enda jag verkligen tyckte var kass på min Street Triple.
Konstigt - min GS, en årsmodell senare än din har glappet - från den var ny.......
men du har säkert rätt

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Fortfarande inte helt glasklart men trovärdiga förklaringar kom upp i tråden. Nollläge för trotteln eller liten säkerhetsmarginal mot okontrollerad "sudden accelation" låter väl båda rätt rimliga...den senare kanske för undvika stämningar i USA.

Nu man vill att typ sån där gammal räv som typ KTM Boris eller vad han hetter dyker upp med det självklara svaret.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår