Jag har aldrig stött på en BMW med RBW som har glapp, i alla fall inte alls på samma nivå som många andra såsom Triumph och Ducati, i sidled kan det vara lite, men det är en annan sak.
Jag kollade idag, kan det vara så att vi pratar om olika företeelser? Gashandtaget på BMW:n har som du säger - inget kännbart glapp, det är en fjäder som drar det i nolläge, men motorn ökar inte i varv förrän handtaget vridits en aning (ytterst lite).
Kanske har andra tillverkare ett större spel innan varvökning eller kanske tom ett kännbart glapp innan handtagets returfjäder ger motstånd (låter i så fall som en konstruktionsmiss).
Även på Aprilian med push-pullvajrar finns motstånd från början, glappet kollar jag "bakvägen" dvs det hörs när spjällen når viloläge, sedan rullar handtaget vidare en kort bit till nolläge
Sämst i klassen är R1200S:en som endast har en dragvajer som går vidare till en "divider" under tanken. Där är det svårt att minimera glappet