Glapp i gashandtaget, varför?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Den överlägset bästa investeringen jag gjort på min Monster. Runt 200kr för att få en helt annan hoj! Älskar den nu. Det blev nästan som att köra min gamla MT10'a. :lol
Ja det skall bli kul att testa när snön försvinner från Mordor...är ju enkelt att återställa.

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Ja det skall bli kul att testa när snön försvinner från Mordor...är ju enkelt att återställa.
All störande ryckighet jag upplevde vid igångkörning och vid körning med lite gas försvann. Nu är den som en helt annan hoj där jag bestämmer. Man kan säkert vänja sig med glappet. Men sånt tålamod har inte jag.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Konstigt - min GS, en årsmodell senare än din har glappet - från den var ny.......
men du har säkert rätt
Jag har aldrig stött på en BMW med RBW som har glapp, i alla fall inte alls på samma nivå som många andra såsom Triumph och Ducati, i sidled kan det vara lite, men det är en annan sak.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har aldrig stött på en BMW med RBW som har glapp, i alla fall inte alls på samma nivå som många andra såsom Triumph och Ducati, i sidled kan det vara lite, men det är en annan sak.
Har bara kört en hoj med RBW och det är min BMW, men spel har den. Inte störande, mer likt det jag brukar justera fram på mina hojar med push-pull vajer. Men som sagt - jag har en uppfattning, både baserat på att jag jobbade med utveckling av cruise control på 80-talet och att jag jobbade i bilprojekt där RBW infördes (1998).

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har vajer (och förgasare) och i serviceboken har jag för mig att det står att det ska vara glapp (5 mm). Inte minst för att andra inställningar ska vara konstanta (tomgång). Ofrivilligt gaspådrag vid sväng är väl inte helt otänkbart som en annan anledning.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag kollade idag, kan det vara så att vi pratar om olika företeelser? Gashandtaget på BMW:n har som du säger - inget kännbart glapp, det är en fjäder som drar det i nolläge, men motorn ökar inte i varv förrän handtaget vridits en aning (ytterst lite).
Kanske har andra tillverkare ett större spel innan varvökning eller kanske tom ett kännbart glapp innan handtagets returfjäder ger motstånd (låter i så fall som en konstruktionsmiss).
Även på Aprilian med push-pullvajrar finns motstånd från början, glappet kollar jag "bakvägen" dvs det hörs när spjällen når viloläge, sedan rullar handtaget vidare en kort bit till nolläge
Sämst i klassen är R1200S:en som endast har en dragvajer som går vidare till en "divider" under tanken. Där är det svårt att minimera glappet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skall justeras korrekt vid varje service. Kanske inte är utfört?

Mina F800s hade helt olika vilket var irriterande. Den med 4000 mil hade perfekt slack, dvs inget man tänkte på vid körning. Den som gått 600 mil när jag köpte den hade alldeles för stort glapp…

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår