Glapp i växellåda

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Tänkte kolla om det är fler som har samma problem som jag. Det är en CBR 900 96:ans årsmodell. Det är så att när jag släpper gasrullen så motorbromsar den som den ska men, nu kommer det kluriga, när jag vrider rullen igen så kan det ju slå till i lådan som om det finns nåt jätte glapp där. När hojen står på depåstöd med växel i lagd och jag tar tag i bakhjulet och drar det bakåt tills det tar i och sen framåt tills det tar i så är där frispel på 10 cm.
Kedjan är rätt spänd, framdrevet är det inget fel på och inte heller kopplingen.
Är det något som är fel i växellådan och i så fall vad???

Tacksam för all hjälp :Bugar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är du helt säker på att det är i lådan du har glappet? Det är ju ganska många ställen det kan vara spel på: Drivning av lådan, dreven i lådan, klackarna på dreven, kuggarna på fram och bakdrev, och kedjan. Är det tex samma spel på alla växlar så känns det väldigt osannolikt att du har en perfekt jämnt sliten låda, då är felet troligen någon annanstans.
Och en hel del glapp blir det ju på en 14 säsonger gammal hoj, högst normalt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kan ju kolla ev ryckutjämnare i kopplingskorg och baknav.

Mvh
J

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De största naturliga spelet finns mellan klackarna i kuggarna beroende på med vilken "fri vinkel" som finns då ett drevpar är i ingrepp som man känner då man vrider drevparet.
Åt ena hållet är det dragsida och ofta något snedprofil för att klackarna inte skall tryckas från varandra.
Och så är det motorbroms åt andra hållet.

Och en viss "fri vinkel" på en liten radie, ger ju naturligtvis ett större utslag ju större radien bli, och då på ytterperiferin på bakhjulet så uppfattas det då som et stort glapp.

Så detta glapp skiljer mellan hur stor "fri vinkel" som tillverkaren valt i konstruktionen.

Man märker detta enklast då man byter drivpaketet.
Ta då och testa då kedjan är avtagen å framdrevet frilagt, att lägga i en växel å vrid drevet fram å tillbaka så märker ni en liten "fri vinkel"...

Sedan är de som Jörgen påpekar ryckutjämnaren som har störst potential att ge ett onaturligt stort glapp som man måste åtgärda.

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Mycket fina tips, tackar. :tummenupp
Jag hade plockat av lamellerna och yttertrumman är som det ska men innertrumman är det samma stora frispel. Jag ville plocka av dem också men lyckades aldrig då muttern satt så jä....a hårt. Skulle behöva låna specialverktyg för att hålla trummorna låsta . Kan det vara nånting fel där? Jag tror inte det är växellådan för förra ägaren sade att den hade åtgärdats.
Jo, jag hittade en mutter lös liggandes i botten på kopplingshuset.

Sitter det en ryckutjämnare bakom trummorna ??
I så fall som Jörgen sa kan felet vara där men behöver det där specialverktyget.

Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag hade plockat av lamellerna och yttertrumman är som det ska men innertrumman är det samma stora frispel. Jag ville plocka av dem också men lyckades aldrig då muttern satt så jä....a hårt. Skulle behöva låna specialverktyg för att hålla trummorna låsta . Kan det vara nånting fel där? Jag tror inte det är växellådan för förra ägaren sade att den hade åtgärdats.

I så fall som Jörgen sa kan felet vara där men behöver det där specialverktyget.

Det är den yttre kopplingskorgen som sitter tillsammans med en bakplatta, fjädrad mot det stora kugghjulet som är i kontat med vevaxelns kugghjul.
Då fjädrarna går av och/eller blir slitna som glapp och rassel uppstår.
Den inre korgen är den del som står i direktkontakt med primärdreven i växellådan.
Om du tar tag om framkedjedrevet och sedan samtidigt om inre korgen å vrider lite, så kommer du känna att de har kontakt och att det är en aning vinkel-glapp (det som går att vrida, inte att förväxlas med radiellt eller axiellt glapp) beroende på vilken växel som är ilagd...

MEN axiellt och radiellt glapp på inre och yttre korg skall kollas och jämföras med vad verkstadshandboken föreskriver.

Lösa saker liggandes i motorn låter oroväckande...

Du har väll verkstadshandbok???
"Blind-meck" kan bli dyrt och ja rekomenderar å fixa bok.
Speciellt OM det lossat delar å man inte vet hur det har suttit, och/eler att nån vart å fulmeckat dit saker fel tidigare.

Mothåll kan göras med att offra en stålskiva och/eller lamell som man sätter dit en bit plattjärn och man får en hävarm...

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Om du tar tag om framkedjedrevet och sedan samtidigt om inre korgen å vrider lite, så kommer du känna att de har kontakt och att det är en aning vinkel-glapp (det som går att vrida, inte att förväxlas med radiellt eller axiellt glapp) beroende på vilken växel som är ilagd...

Det är där hela glappet finns.
Ska först fixa ett verktyg för mothåll och plocka av korgarna för att kunna inspektera bakom.
Haynes innehas, mycket nyttig bok.
Tackar för hjälpen hittills :Bugar

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Jag tänkte bringa lite ljus i min tråd.
Nu har jag kommit en bit framåt i min felsökning. Kopplingskorgen är ok skick.
Jag bifogar 2 foton där man ser hur stort glappet är. Jag satte en fjäderbult i innerkorgen kl:12.00 och vred åt höger till nästan kl:15.00 utan att framdrevet eller kedjan rubbades. Alltså glappet är på en kvarts cirkel.
Är växellådan slut, vad kan vara fel och vad kostar det att fixa eller är det bara att byta hela motorn inkl. lådan( motorn är verkligen i prima skick)?
Är det farligt att köra ( risk för bakhjulslåsning)?

Är verkligen tacksam för all hjälp jag fått hittills!!:Bugar

Bifogat

• Bild 1.JPG
    Bild 1.JPG
    144.3 KB · Visningar: 190
  • Bild 2.JPG
    Bild 2.JPG
    131.5 KB · Visningar: 91

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Muttern gör mig bekymmrad. Jag har meckat JÄTTE mycket med de motorerna och de ända muttrar som finns i motorn (som jag kan komma på nu)
Är de till vevstaksöverfallen.

Om du skruvar bort oljetråget kan du se både vevstaksöverfallen och växellådan och då borde du se var glappet är.
92-95 motorn har fjädrad lamellkorg, medans 98-99 har fjädrat drev på veven som driver korgen. 96-97 vet jag inte var ryckutjämnarn sitter i motorn.

Korgen lossar du med 30mm hylsa och ett gamalt framdrev med på svetsat plattjärn som mothåll. Det brukar alltid gå att lösa om man är lite kreativ.

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Tackar !! Dina tips som sänd från ovan.
Jo, den lösa bulten har jag hittat var den har suttit. Och den är på sin plats igen. Lägger in ett foto på det
Jag köpte en elektrisk mutterdragare med knackfunktion på Jula så det var inget problem att få loss centrum-muttern.
Yttre lamellkorgen är fjädrad.

Då menar du att jag ska vända hojen upp och ner, plocka av tråget och att jag då kan se var glappet är någonstans.
Enligt vad du har sett och erfarit med dessa motorer vad tror du kan vara för fel?

Bifogat

• P6.JPG
    P6.JPG
    152.8 KB · Visningar: 115

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Bult? jag trodde det var en lös mutter.

Du behöver inte vända på hela hojen för att ta loss tråget. Men använd glasögon när du kikar upp i motorn för det är ofta nån illvillig oljedroppe som vill landa i ögat på dig annars.

Jag kan kolla på min egen hoj hur stort spel det är på bakhjulet när den står på depåstöd. Återkommer snart.

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Tänkte kolla om det är fler som har samma problem som jag. Det är en CBR 900 96:ans årsmodell. Det är så att när jag släpper gasrullen så motorbromsar den som den ska men, nu kommer det kluriga, när jag vrider rullen igen så kan det ju slå till i lådan som om det finns nåt jätte glapp där. När hojen står på depåstöd med växel i lagd och jag tar tag i bakhjulet och drar det bakåt tills det tar i och sen framåt tills det tar i så är där frispel på 10 cm.
Kedjan är rätt spänd, framdrevet är det inget fel på och inte heller kopplingen.
Är det något som är fel i växellådan och i så fall vad???

Tacksam för all hjälp :Bugar

Jag var nere nu o testade på min egna hoj en blade-92:a

Det frispelet du hade på ca 10cm var ca 3-4cm på min. Så något fel har du nog.

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Jag var i garaget och tog foton på bakhjulet och frispelet där. Lägger in dem nu. Hade satt en bit tejp för skulle vara lättare att se.
På foton på inre lamellkorgen ser man alldeles för stort frispel även om det verkar vara mindre på bakhjulet.
Ska försöka, när tiden tillåter och jag inte använder hojen, att titta in genom trågöppningen.

Tackat för all hjälp.

Bifogat

• B7.JPG
    B7.JPG
    114.1 KB · Visningar: 105
  • B8.JPG
    B8.JPG
    121.8 KB · Visningar: 79

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Det där är väl inte några 10cm? Det verkar vara typ samma som på min och den tycker jag inte har några problem med glapp i transmissionen.

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
96 CBR 900
Jo, men jag upplever det som jätte stort när jag är ute och kör. Efter motorbroms när man ska gasa igen så slår det till ordentligt.
Det är möjligt att det ska vara så på en gammal hoj. I övrigt är den kanon.
Jag kommer ändå att ta en titt in i växellådan. Skulle jag upptäcka något så återkommer jag
Jag är lite sugen på att plocka isär och gå igenom lådan ordentligt till vintern, men det går inte i mitt garage.( flerbils garagelänga utan värme). Får se hur det blir.
Ännu en gång tack för all hjälp!!:Bugar :tummenupp

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kom hit med den så ska jag provköra den till dig och säga att allt är som det ska vara.

Har haft en 92 och en 94a, man kan nästan räkna det som 3st för jag fick byta till 96ans motor sen på 94an.

Edit: var försiktig när du sätter tillbaka kopplingskorgen, du måste få på den rätt annars så fördärvar du något.

De små "stiften" ska in i små hål på korgen.

Last edited:

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Min hoj hade lika knas, samma när jag skulle iväg från stillastående så hände ingenting och smög jag ut kopplingen så small det till och sen funkade det.
Slutade med helt ny koppling inkl korgar.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Testat att justera gasvirarna? Har du ett glapp i gashandtaget (från 0 till det ställe garpåtraget börjar) kommer detta upplevas som ett glapp när man drar på (hade själv mycket svårt med gaskontrollen vid nerlägg innan jag justerade bort glappet)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln