Glasögon och hjälm

IGNJATOVIC

Guest
Provade precis hjälmluva+glasögon+hjälm och det var ju inget vidare eftersom det klämde så förbaskat vid tinningarna. Sen tyckte jag att det immade igen på 0,84 sekunder:huvet

Nån som har något tips på hur man kan få det att klämma mindre? Sen undrar jag om det är en säkerhetsfråga vid krasch - kan glasögonen lämna fula avtryck vid vurpa? Det kanske är direkt farligt med glasögon+hjälm (tänker ej på synen nu)?

Kommer förmodligen få svaret "linser" av många - men jag undviker gärna linser:gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kör med titanflex-bågar, tål mycket stryk och är mjuka och flexibla :tummenupp

Har dock inte fått det att funka bra med hjälmhuva så jag kör utan. Bara att tvätta hjälmen då och då.

Jag blir torr i ögonen när jag kör hoj med linser så det funkar inte.
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
När jag kör med hjälmluva så immar min hjälm betydligt mer än när jag kör utan.

När det gäller glasögon har jag ingen aning.





Niclas
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Kör med glasögon, och har inga problem med imma. Kör utan luva.
Gör inte speciellt ont av skalmarna eller, bara det gamla vanliga i öronen.

Säkerhetsmässigt kanske det är bättre med linser, och snabbare att ta av/på hjälmen, men har inte köpt några linser på ett tag.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Har kört både med glasögon och linser. Båda med hjälmhuva. Inga problem för mig i alla fall. Man får ha glasögon med smala skalmar(heter det så?) Kan bli något torr i ögonen med linser i, men det får man ta.
Däremot immar visiret igen lättare när jag har hjälmhuva. Bra tips för att bli av med imman???
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Kör jag med hjälmhuva så sätter jag glasögonen utanför luvan, funkar fint.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Varför blir det torrt då? Är det på grund av vinddraget? Vad har du för linser nu då som passar dig?

jag behöver köra lite till med linser för att konstatera ifall det är problem för mig, jag kör med coopervision men det är olika från person till person vilka som passar bra, fick testa ett gäng med linser innan jag hittade några som var bra

http://www.coopervision.co.uk/
 

IGNJATOVIC

Guest
jag behöver köra lite till med linser för att konstatera ifall det är problem för mig, jag kör med coopervision men det är olika från person till person vilka som passar bra, fick testa ett gäng med linser innan jag hittade några som var bra

http://www.coopervision.co.uk/


Hmm:confused:

Jag tror faktiskt att det är en fördel att ha endagslinser när man kör hoj - för dessa släpper ju alltid igenom maximalt med syre till skillnad från såna som "håller sig" i 2 veckor te.x. :tungan
 

Suqyy

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Sthlm
Hoj
ER6F
Inte för att svara på frågan. Men kan rekommendera dygnet-runt-linser man har i en månad.
Jag badar bastu med mina linser på utan det minsta problem...

/Kenneth
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kör med shoei korvätarhjälm (syncrotec II) med pinlock, inga som helst problem med glasögon eller imma. Använder inte hjälmhuva. Faktiskt riktigt skönt att ha glasögon när man tuffar runt med visiret öppet i lägre hastigheter, så slipper man att det svider när det kommer en flugjävel eller liknande som alltid lyckas pricka ögat annars.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Hmm:confused:

Jag tror faktiskt att det är en fördel att ha endagslinser när man kör hoj - för dessa släpper ju alltid igenom maximalt med syre till skillnad från såna som "håller sig" i 2 veckor te.x. :tungan

Det är nog helt riktigt. Jag använder både glasögon
och linser (nej, inte samtidigt:rolleyes: ), och kan hålla
med om det där med endagarslinser. Blir inte så torr i ögonen, och
dessutom är de bara att kasta när hälsa på John Blund senare på kvällen..
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Hmm:confused:

Jag tror faktiskt att det är en fördel att ha endagslinser när man kör hoj - för dessa släpper ju alltid igenom maximalt med syre till skillnad från såna som "håller sig" i 2 veckor te.x. :tungan

man vill ju gärna ha ett par linser som inte känns som grus i ögonen :tungan
 
Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Det är nog helt riktigt. Jag använder både glasögon
och linser (nej, inte samtidigt:rolleyes: ), och kan hålla
med om det där med endagarslinser. Blir inte så torr i ögonen, och
dessutom är de bara att kasta när hälsa på John Blund senare på kvällen..

Vilka linser kan du reka?

Inte för att svara på frågan. Men kan rekommendera dygnet-runt-linser man har i en månad.
Jag badar bastu med mina linser på utan det minsta problem...

/Kenneth

Hehe - låter som Superman :D

Vad har du för linser då? Länk?
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Provade precis hjälmluva+glasögon+hjälm och det var ju inget vidare eftersom det klämde så förbaskat vid tinningarna. Sen tyckte jag att det immade igen på 0,84 sekunder:huvet

Nån som har något tips på hur man kan få det att klämma mindre? Sen undrar jag om det är en säkerhetsfråga vid krasch - kan glasögonen lämna fula avtryck vid vurpa? Det kanske är direkt farligt med glasögon+hjälm (tänker ej på synen nu)?

Kommer förmodligen få svaret "linser" av många - men jag undviker gärna linser:gnissla

Jag har själv glasögon och märker inte ens av att jag har dem på mig. Mina bågar glider in i fodret för det är just en skarv där. Kör med en Shoei Z-One

PS. Kör med glasögonen på så slipper du krascha.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag kör med månadslinser från EyeQ och störs inte av dem under körning. Det lilla vinddrag som blir i hjälmen kan dock göra att de "torkar fast" lite och blir lite svåra att ta ur på kvällen... Linser som släpper igenom mer syre är nog alltså att föredra om man har stora besvär.

Ang. glasögon och hjälm så låter det otroligt att bågarna skulle utgöra någon fara. Man får dock inte tävla i glasögon med riktiga glas, antagligen pga splitterrisk?
 

IGNJATOVIC

Guest
Det kan ligga något i det du säger med glassplitter - men jag har ett par specialare från jobbet - de täcker hela ögonpartiet och är lite "plastigare" än vanliga glas.



Jag kör med månadslinser från EyeQ och störs inte av dem under körning. Det lilla vinddrag som blir i hjälmen kan dock göra att de "torkar fast" lite och blir lite svåra att ta ur på kvällen... Linser som släpper igenom mer syre är nog alltså att föredra om man har stora besvär.

Ang. glasögon och hjälm så låter det otroligt att bågarna skulle utgöra någon fara. Man får dock inte tävla i glasögon med riktiga glas, antagligen pga splitterrisk?
 

Lindski

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Ort
Mariehäll
Hoj
KTM 690
Jag testade att köra med linser(månadsliner) nu i veckan...funkade hur bra som helst..så skönt att slippa glasögonen som bara är i vägen!!

HA en rolig banan :banana
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top