Glasfiber - "ruttnat"

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Håller på och fixar med karossen till motomartinen och ska lappa några hål och ge den ny lack. Efter att ha slipat ett tag på tanken och precis kommit ner till glasfibret och väntat ett tag ser det ut som tanken börjat fukta där. Petar lite och upptäcker att glasfibret är i konsistens med blöt knäckemacka och bryter bort en del glasfiber till. Är tillslut inne i tanken och nu är frågan vad fan ska jag göra?

Ska jag ta bort all glasfiber som är kass och sedan lägga på ny? Hur vet jag att jag får bort allt som är kass och hur säkrar jag så att det inte börjar läcka in igen?
Upptäckte även på andra sidan att det börjar bli något liknande, hur hittar jag alla ställen?

Ska jag spackla igen allt och gjuta av tanköverdelen, kapa bort överdelen (hittills bara överdelen som är kass) (så man mer eller mindre bara har undersidan av tanken + sadel och bakkåpa kvar) och sedan gjuta fast den nya delen på den gamla nederdelen?

Det verkar även som någon klåpare har varit på och plastat innan, var som rinningar i lacken som jag slipade plana. Typ som att någon lagt på ett extra lager plast.

Det svarta visar var skadan är, det gråa visar en ev. avgjutning.

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    235.2 KB · Visningar: 526
Last edited:
Kan man inte gjuta av den befintliga tanken? En dummy och tank från skroten?

Om det funkar kan du ju dessutom göra en för hel kaross eller hopmontering med befintlig bakdel, samt en separat tank för alternativ bakdel som du varit inne på tidigare. Kanske ingen promenad i parken att göra.

Hör med Chrille_08, han har råkat ut för samma sak på sin Martin.
Han tog ur botten på tanken för att komma åt att fixa plasten.

Last edited:
Din tank har väl troligtvis råkat ut för sk.böldpest som glasfiberbåtar kan få dvs. vatten tränger in i laminatet och förstör glasfibern

Du sa det själv, böldpest är något båtar råkar ut för för att som ligger i vatten.

I detta fallet skulle jag tippa mer på att plasten som använts antingen aldrig härdat ordentligt (för lite/dålig härdarblandning) eller så tål den helt enkelt inte någon av ingridienserna i dagens bränsle.

Jag vet inte exakt hur prylarna är uppbyggda på den hojen, men förmodligen hade jag gjutit upp helt nytt om det var min hoj. (Men efter att ha stått och byggt glasfiberbåtar i över ett år är jag lite yrkesskadad, och anser att nya grejer gjorda i en bit är bättre än lagade gamla där man alltid har risken att lagningen inte fäster ordentligt - särskilt när grejerna varit marinerade i bensin i åratal!)

Hej, ursäkta om jag hoppar in i tråden, men den passar eftersom den handlar om Martin. Jag hade en Martin - Honda 900 i mitten av 80-talet och har nu blivit erbjuden att köpa tillbaka den! Hojen har nu stått några år men är komplett och har alla papper i ordning. Men, är det nån som har en aning om vad man ska betala??? Är den värd 10-15 tusen, eller 30-40 tusen, eller vad?

Jag skulle vara tacksam för tips om värdet!

Tack på förhand, Anders

Beror helt på skicket, och köparens intresse förstås... ;)
15-25 skulle jag kunna tänka mig ge i körbart standardskick med den motorn.

Ursäktar om jag kapar tråden men jag måste bara fråga hur man bäst gör för att gjuta ihop en ny botten med en gammal överdel.
Har en dunstall/rickman tank i glasfiber som jag var tvungen att kapa ur bottnen på, har inga invikna kanter kvar och reder inte ut det helt enkel.
Några tips?

Ursäktar om jag kapar tråden men jag måste bara fråga hur man bäst gör för att gjuta ihop en ny botten med en gammal överdel.
Har en dunstall/rickman tank i glasfiber som jag var tvungen att kapa ur bottnen på, har inga invikna kanter kvar och reder inte ut det helt enkel.
Några tips?

Jag hade gjort följande:

Kapat till en frigolitskiva och passat in den så den går att trycka in i botten på tanken. Detta blir din plugg. Denna plastar du sedan så du får en form och sedan plastar du din botten ur den.

Lite svårt att förklara, en pedagogisk paint-skiss kanske gör jobbet bättre.

Bifogat

• gjutatankbotten.JPG
    gjutatankbotten.JPG
    27.1 KB · Visningar: 190
Frågan är om det finns något tätskikt innanför glasfibern. I så fall måste det också fixas.

Jag gissar på att det är glasfiber och epoxy, inte polyester, som tanken är gjord av. På båtar är glasfiber/polyester med ett gelcoatskikt ytterst. Blir det ett litet hål i gelcoaten blir glasfibern innanför kass, vit spröd. Då är det bara att slipa tills all dålig glasfiber är borta. Sen plastar man utanpå och lägger på gelcoat ytterst.

På din tank borde du slipa bort all dålig plast, slipa inte helt igenom, du vill ju ha något att plasta mot. Bygg upp med glasfiber och polyester eller epoxy vilket det nu skall vara.

Glasfibertankar tål normalt inte pumpbensin. Många glasfibertankstillverkare avråder från annat än racebensin och rekommenderar en liner i tanken, tex Kreem.

/J

Givetvis ska någon form av tanktätning användas. Och gärna mycket av den med.

Min tanke var att bygga upp allt i glasfiber polyester och ytorna som kommer ha kontakt med bensin beläggs epoxi glasfiber och sedan tanktätning/filler.

Jag hade gjort följande:

Kapat till en frigolitskiva och passat in den så den går att trycka in i botten på tanken. Detta blir din plugg. Denna plastar du sedan så du får en form och sedan plastar du din botten ur den.

Lite svårt att förklara, en pedagogisk paint-skiss kanske gör jobbet bättre.

Tack för den fina skissen:)
Blir dock betydligt svårare för mig i och med att jag har ett centralt ramrör:gnissla Provade att gjuta av undersidan av orginaltanken för använda, men det ville sig inte:död

Tack för den fina skissen:)
Blir dock betydligt svårare för mig i och med att jag har ett centralt ramrör:gnissla Provade att gjuta av undersidan av orginaltanken för använda, men det ville sig inte:död

Var för fokuserad på mitt egna problem, saknar ramrör.
Men borde gå att göra motsvarande med frigolit fast du tar med ramröret också. Då blir det svårare att välja ovansida eller undersida att gjuta på /av frigoliten men borde gå att få till något ändå.

Vad är det som är paj på Sr500en? Vilka pengar?

På min 125 blev det så runt bensinkranen.
Helt söndersmulat.
Den läckte givetvis och den glasfibern gillade inte bensin. Men är det en tank så borde det väl vara en annan femma. Kan det vara så att ett ytskikt inne i tanken klarar bensinen men inte själva glasfibern?

Men borde gå att göra motsvarande med frigolit fast du tar med ramröret också. Då blir det svårare att välja ovansida eller undersida att gjuta på /av frigoliten men borde gå att få till något ändå.

Hallå! Frigolit går vål inte att plasta polyester på?
Som jag tror så smälter frigolit ihop till en liten snorhög ihop med polyester.
Använd polyuretan (dinyvicel) Stavning?
Eller är jag ute & cyklar

Hallå! Frigolit går vål inte att plasta polyester på?
Som jag tror så smälter frigolit ihop till en liten snorhög ihop med polyester.
Använd polyuretan (dinyvicel) Stavning?
Eller är jag ute & cyklar

Nej, du är inte ute och cyklar, det stämmer att polyester äter frigolit. Jag mer visade på tillväga gångssättet i grova drag. Köra med gladpack eller tape är ett enkelt sätt att kunna använda frigolit som pluggmaterial.

Din cykel står prydligt parkerad i garaget, frigolit tål inte lösningsmedel och det gäller även styren som finns i polyester. Det du syftar på heter för övrigt Divinycell, ett av många exempel på cellplast som tål styren.

Får se om det blir nått av den gammla glasfibertanken eller om den får leka dummie.
SR500 har en skuren cylinder till följd av att kickstops-klacken gav upp och stoppade oljeflödet:huvet
Tänkt att fixa den men om du vill lägga ett bud så är du välkommen att göra så via PM:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick