Glider ju nästan av! Hjälp!

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr 350
Köpte hoj för några dagar sedan och problemet är att jag håller på att glida av hojen när jag gasar iväg... har kört med både goretex och skinnställ och det är lika halt vilket som.
Kanske har förra ägarn smörjt sadeln med nån minkolja eller något... :confused:

Nån som har/haft samma problem som kan hjälpa till med förslag till hur jag ska få det mindre halkigt! :skrämd

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
om du fettar in sätet då? De brukar inte bli så hala då. (beror ju iof på vad man smörjer med)

Antingen har förra ägaren haft det glatt på hojen, lr så är du svag i benen ;)

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
förra ägaren kanske har vaxat dynan.. de gör den hal som f*n
testa att avfetta den.. o smörj den sen med nåt medel som är avsett för skinn...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur glider du? Har du ingenting bakom dig som tar emot på din lilla polkagris?

Du kan ju aldrig glida av, det finns inte....... ska du ligga med magen på hojen o benen i luften där bak när du gasar tror du?

750RR

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Nick skrev:

Ett gammalt "försäljningsknep" är att spruta silikonspray på diverse detaljer, tex sadel, så att den/hojen ser superfräsch ut, kanske det som hänt.... :D

/B

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr 350
ambulans skrev:
förra ägaren kanske har vaxat dynan.. de gör den hal som f*n
testa att avfetta den.. o smörj den sen med nåt medel som är avsett för skinn...

Tackar för tipset! Kul med nån som svarar lite seriöst iaf! :D
(tack till Tina och Benkar oxå)

svar till maverick_750rr:

Glider bakåt och eftersom sadeln e ganska platt så känns det läbbigt... dessutom medför det att man måste greppa åt hårdare i styret vilket i sin tur medför mera gas... :skrämd När det det till råga på allt annat blåste så in i h*lvete som det gjorde igår var det inte så långt ifrån att polkagrisen blev förarlös! :crash

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Nick skrev:
Tackar för tipset! Kul med nån som svarar lite seriöst iaf! :D
(tack till Tina oxå)

svar till maverick_750rr:

Glider bakåt och eftersom sadeln e ganska platt så känns det ganska läbbigt... dessutom medför det att man måste greppa åt hårdare i styret vilket i sin tur medför mera gas... När det det till råga på allt annat blåste så in i h*lvete som det gjorde igår var det inte så långt ifrån att polkagrisen blev förarlös! :crash

ja har själv vaxat dynan en gång... satan va hal den blev, hade inte kanten bakom ryggen vart där så hade ja nog flygit av :p
men efter en avfettning o tvätt så va de ok igen...
du kan ju prova allafall... de borde göra susen.. :tummenupp

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr 350
ambulans skrev:
ja har själv vaxat dynan en gång... satan va hal den blev, hade inte kanten bakom ryggen vart där så hade ja nog flygit av :p
men efter en avfettning o tvätt så va de ok igen...
du kan ju prova allafall... de borde göra susen.. :tummenupp

ja det e ju ändå snart dags för första tvätten så man får hoppas att det hjälper!

tack igen!

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Jonne_boy skrev:
Kläm åt lite med benen!!..

håll i dej i styret

Edit:: stavfel!!

INTE hålla fast sig i styret!!
Man ska aldrig hänga eller hålla i sig i styret.
Kan ställa till stora problem, självklart ska man hålla i styret, men inte lägga än några andra krafter än dom som krävs för att styra... Inte sagt att det ska få leva sitt eget liv dock, skulle ju inte bli så bra . Hålla i sig gör man med benen.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Köp en stor bit räfflad gummi som du sätter över sadeln. Klipp till och limma fast den eller häfta fast den undertill.
Flyger du av då vill jag ha bildbevis.

Antingen det eller att du bygger om bekdelen lite, höjjer den en aning där bak o sen e d klart.

750RR

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
rainman skrev:
INTE hålla fast sig i styret!!
Man ska aldrig hänga eller hålla i sig i styret.
Kan ställa till stora problem, självklart ska man hålla i styret, men inte lägga än några andra krafter än dom som krävs för att styra... Inte sagt att det ska få leva sitt eget liv dock, skulle ju inte bli så bra . Hålla i sig gör man med benen.

Förklara varför också
blev ju intresannt tråd

Nick

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr 350
maverick_750rr skrev:
Köp en stor bit räfflad gummi som du sätter över sadeln. Klipp till och limma fast den eller häfta fast den undertill.
Flyger du av då vill jag ha bildbevis.

Antingen det eller att du bygger om bekdelen lite, höjjer den en aning där bak o sen e d klart.

750RR

Jag tror jag börjar med tvätt och avfettning... verkar lättare ;)

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Jonne_boy skrev:
Förklara varför också
blev ju intresannt tråd

Vi kan ta exemplet som nån skrev här, man "håller i sig" i styret när man accelerar så blir det så att man gasar mer. inte bra!

Sen vad gäller vanlig körning så är det böjda armbågar som gäller, alltid! även vid kraftig inbromsning, därför att annars flyttar du upp tyngdpunkten ganska högt, bättre att "knipa" med knäna runt tanken.
Kolla in GPförarna och se hur många av dom som har armarn stäckta och "tar emot" sig mot styret vid hårda inbromsningar.

Läste nån artikel om det där med att man själv ska vara nån slags mänsklig fjädring, både vad gäller armarna och även benen. det senare har jag iofs aldrig praktiserat, men vad gäller armarna så är det absolut klockrent att köra så. Mer kontroll, mer känsla.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nick skrev:
Köpte hoj för några dagar sedan och problemet är att jag håller på att glida av hojen när jag gasar iväg... har kört med både goretex och skinnställ och det är lika halt vilket som.

Nån som har/haft samma problem som kan hjälpa till med förslag till hur jag ska få det mindre halkigt! :skrämd

Man ska glida på sadeln... annars får man ju inte ner knäna i backen :rock

Costanza

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Vespa lx125
känner igen mig allt..........efter att sprutat vinylglans på sadeln..det blir fint men halt som en ål..
nån sort avfettning borde hjälpa..

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
rainman skrev:
Vi kan ta exemplet som nån skrev här, man "håller i sig" i styret när man accelerar så blir det så att man gasar mer. inte bra!

Sen vad gäller vanlig körning så är det böjda armbågar som gäller, alltid! även vid kraftig inbromsning, därför att annars flyttar du upp tyngdpunkten ganska högt, bättre att "knipa" med knäna runt tanken.
Kolla in GPförarna och se hur många av dom som har armarn stäckta och "tar emot" sig mot styret vid hårda inbromsningar.

Läste nån artikel om det där med att man själv ska vara nån slags mänsklig fjädring, både vad gäller armarna och även benen. det senare har jag iofs aldrig praktiserat, men vad gäller armarna så är det absolut klockrent att köra så. Mer kontroll, mer känsla.

Låter okej...

Men när jag svänger och pressar hojjen måste jag hänga lite på stryet (mer tyngd fram)

annars beter sig hojjen oroligt och börjar gunga..
tror min bakfjädring e för mjuk..

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...