Jag tänkte att oljetrådarna blir alltid bättre när man slänger in Biltema i leken. Det diskuteras friskt vilken glykol som skall användas och mängder av myter framförs gång på gång. Jag tar inte ställning i frågan om glykol A är bättre än B för jag har aldrig sett någon tillverkare av kylarvätska uppvisa några mätbara utfästelser. Det är mest marknadsföringssnack och bullshit om "upp till X grader lägre temperatur"
Vad består kylarvätska av?
Avjoniserat vatten, glykol och tillsatser för att förhindra korrosion.
Vilka typer finns?
(Mono)etylen och propylen-glykol är de två varianter som finns. För MCbruk är det etylen som gäller. Sedan finns det olika generationer av tillsatspaket, OAT och klassisk är vanligast. Mer om det längre ner.
Vad skall jag blanda koncentratet med?
Det man vill undvika är att blanda med hårt vatten dvs vatten med mycket kalk som kan riskera att fällas ut i kylststemet. Har du kommunalt vatten kan du blanda med kranvatten på de flesta ställen (googla din ort). Vissa använder batterivatten men det är overkill om du inte bor där det är hårt vatten.
Färg
En gång i tiden kunde man säga att all glykol av färg X var blandbar med Y. Så är det inte längre! Vet du inte vilken glykol du har i kylststemet så töm och häll i en du vet. Så riskerar du inte att få en inkompatibel blandning. Det går inte heller att säga att vätska av färg Z är lämplig för vissa motorer eller dyl.
Livslängd
Hur ofta skall jag byta min glykol? Själva glykolen bryts inte ned så frysskyddet består det som bryts ned är antikorrosionstillsatserna. Klassisk glykol specificerar 2 år och OAT 5 år. Sannolikt längre än så i en mc som inte rullar dagligen året runt. I praktiken byter de flesta av oss troligen för ofta.
Lämplig för aluminiummotorer
Detta är något tillverkare av motorer slänger sig med. Mig veterligen finns där idag ingen glykol på marknaden ej lämplig för aluminium. Lämpligheten avgörs av korrosionstillsatserna och jag har aldrig sett glykol säljas utan tillsatser.
OAT
Den nya generationen av korrosionshämmande tillsatser. Dessa har längre hållbarhet och är miljövänligare. Dessutom ställs det hårdare krav på kompatibilitet med packningsmaterial.
Står det tex OAT eller etylhexanoat i innehållsförteckningen är du rätt.
Klassisk
Här består tillsatserna av salter från borat, nitrat eller fosfat. Kortare livslängd på tillsatserna men har fördelar bla bättre på att inte skumma och kavitera vilket försämrar kylförmågan. Står det tex Tetraborate i innehållsförteckningen är du rätt.
Vad skall jag välja?
Det din tillverkare rekommenderar! Alla rekommenderar mig veterligen etylenglykol. Så då är frågan OAT eller klassiska tillsatser? Läs i din manual vad som skrivs.
EX: KTM 2015+ rekomendras OAT. Innan dess skrivs etylenglykol lämplig för aluminiummotorer dvs båda varianterna är tänkbara.
Yamaha owners manual 2016: Etylenglykol lämplig för aluminiummotorer
Vad består kylarvätska av?
Avjoniserat vatten, glykol och tillsatser för att förhindra korrosion.
Vilka typer finns?
(Mono)etylen och propylen-glykol är de två varianter som finns. För MCbruk är det etylen som gäller. Sedan finns det olika generationer av tillsatspaket, OAT och klassisk är vanligast. Mer om det längre ner.
Vad skall jag blanda koncentratet med?
Det man vill undvika är att blanda med hårt vatten dvs vatten med mycket kalk som kan riskera att fällas ut i kylststemet. Har du kommunalt vatten kan du blanda med kranvatten på de flesta ställen (googla din ort). Vissa använder batterivatten men det är overkill om du inte bor där det är hårt vatten.
Färg
En gång i tiden kunde man säga att all glykol av färg X var blandbar med Y. Så är det inte längre! Vet du inte vilken glykol du har i kylststemet så töm och häll i en du vet. Så riskerar du inte att få en inkompatibel blandning. Det går inte heller att säga att vätska av färg Z är lämplig för vissa motorer eller dyl.
Livslängd
Hur ofta skall jag byta min glykol? Själva glykolen bryts inte ned så frysskyddet består det som bryts ned är antikorrosionstillsatserna. Klassisk glykol specificerar 2 år och OAT 5 år. Sannolikt längre än så i en mc som inte rullar dagligen året runt. I praktiken byter de flesta av oss troligen för ofta.
Lämplig för aluminiummotorer
Detta är något tillverkare av motorer slänger sig med. Mig veterligen finns där idag ingen glykol på marknaden ej lämplig för aluminium. Lämpligheten avgörs av korrosionstillsatserna och jag har aldrig sett glykol säljas utan tillsatser.
OAT
Den nya generationen av korrosionshämmande tillsatser. Dessa har längre hållbarhet och är miljövänligare. Dessutom ställs det hårdare krav på kompatibilitet med packningsmaterial.
Står det tex OAT eller etylhexanoat i innehållsförteckningen är du rätt.
Klassisk
Här består tillsatserna av salter från borat, nitrat eller fosfat. Kortare livslängd på tillsatserna men har fördelar bla bättre på att inte skumma och kavitera vilket försämrar kylförmågan. Står det tex Tetraborate i innehållsförteckningen är du rätt.
Vad skall jag välja?
Det din tillverkare rekommenderar! Alla rekommenderar mig veterligen etylenglykol. Så då är frågan OAT eller klassiska tillsatser? Läs i din manual vad som skrivs.
EX: KTM 2015+ rekomendras OAT. Innan dess skrivs etylenglykol lämplig för aluminiummotorer dvs båda varianterna är tänkbara.
Yamaha owners manual 2016: Etylenglykol lämplig för aluminiummotorer
Last edited: