Glykol

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Om jag ska ha glykol till min Ktm -89 250cc, jag ska då ha sån som inte frätar på aluminium och magnesium antar jag! Vilken av färgerna ska jag då använda? vad kostar den glykolen ungefär?

(jag har sökt men jag har inte fått fram vad ja ska köpa för glykol om ja vill ha till magnesium/aluminium motorer!)
 
Last edited:

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
RGV 250
Pr0bz skrev:
Om jag ska ha glykol till min Ktm -89 250cc, jag ska då ha sån som inte frätar på aluminium och magnesium antar jag! Vilken av färgerna ska jag då använda? vad kostar den glykolen ungefär?

Jag kan ha väldigt fel, men det är väl vattnet som man blandar glykolen med som fräter?

Och därför har man batterivatten (destilerat vatten) eller?

Har färgen på glykolen betydelse?

Edit
Läser inlägget och det kan uppfattas som halvtyket, men det är inte min mening.
Utan det är rena frågor från mitt håll..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du bör kunna använda både etylen- (blå eller grön) och propylenglykol (röd). Du bör dock inte blanda dem. Propylenglykol är inte farlig så den är ett bättre val ur den synvinkeln.

Använd inte kranvatten utan köp vatten som är till strykjärn/batterier. Kostar runt 10:- litern på Biltema, det har du råd med för att slippa kalk och annat skit.

Det finns också flera färdigblandade kylvätskor från t ex Maxima, Castrol och Shell. Förmodligen lite dyrare.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Så jag kan använda den jag har till bilen då utan att de fräter på aluminium! eller?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Konstigt nog specar fabrikanterna ofta etylenglykol, vet inte varför, förmodligen att det är den traditionella sorten som är lättare att få tag på. Det finns dock ett intresse att alla går över till propylen då den är ogiftig.

Om man gör ett byte som du förmodligen gör så bör röd vara ok, men om man fyller på bör man fylla med samma färg som tidigare.

Vad har du för bil förresten? Är det inte aluminium i den, åtminstone i toppen?
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Volvo 940 eller va farsans bil heter en 92:a
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
"Bessewisser mode ON"

Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol. Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen.

"Bessewisser mode OFF"

Själv kör jag på Vanlig färdigblandad 50%
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
FZ1 skrev:
Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter.
Beror på var man bor. Har man mycket höga halter av kalk eller järn i vattnet bör man undvika det, annars har det nog ingen praktisk betydelse om man använder vanligt kranvatten eller destillerat (avjoniserat) vatten.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Eldstorm skrev:
Beror på var man bor. Har man mycket höga halter av kalk eller järn i vattnet bör man undvika det, annars har det nog ingen praktisk betydelse om man använder vanligt kranvatten eller destillerat (avjoniserat) vatten.
Joo, det kan vara stor skillnad på vilket vatten man har i kranen, men vi som t.ex. bor i Norrköping och har ett ovanligt mjukt (yt/sjö)vatten i kranarna får utfällningar, så att spara en 20-30kr och riskera ett nedsatt kylsystem...
 

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
ingen alls för tillfället..
Jag använder Maximas glykol till min cykel (KX 125), Grön är den.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top