Gnisslande frambromsar, åtgärd??

R1-Mange

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
2000 Honda VTR Sp-1
Det har börjat gnissla om frambromsarna på R1:an... nya belägg i sitter på, skivan ser det inte ut att vara nå fel på, 1500mil. Tips någon?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Vad är det för belägg? Det satt Biltema-belägg på min gamla 954a när jag köpte den och dom skrek. Det ända som hjälpte var att byta till belägg av bättre kvalité...

Edit: är skrikplattorna monterade? Du kan prova att lägga lite kopparpasta på beläggen annars, dock inte på den sidan som är emot skivan ;)

Last edited:

R1-Mange

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
2000 Honda VTR Sp-1
Vad är det för belägg? Det satt Biltema-belägg på min gamla 954a när jag köpte den och dom skrek. Det ända som hjälpte var att byta till belägg av bättre kvalité...

Edit: är skrikplattorna monterade? Du kan prova att lägga lite kopparpasta på beläggen annars, dock inte på den sidan som är emot skivan ;)

Köpte nå belägg på 24mx, kanske inte är nån vidare kvalité där heller?

Plattorna är monterade, det gnisslar bara vid klenare inbromsning dock...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ge det ett tag det ger sig nog,¨har själv fått tjutande bromsar ett par ggr vid bromsbeläggbyte som gav sig med tiden.

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Köpte nå belägg på 24mx, kanske inte är nån vidare kvalité där heller?

Plattorna är monterade, det gnisslar bara vid klenare inbromsning dock...

Köp dig en burk Bräkleen eller Bromsrengöring från Biltema. Gör rent skivan med det. Sitter trorligtvis mikroskopisk smuts kvar i skivan från de gamla beläggen. Brukar gnissla när bromsbeläggen byts till ett annat fabrikat.

Sen kanske rugga upp de nyare beläggen igen (sandpapper) och köra in dem så de formas efter skivans små spår.

Det är iaf vad jag hade gjort! Lycka till

R1-Mange

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
2000 Honda VTR Sp-1
Köp dig en burk Bräkleen eller Bromsrengöring från Biltema. Gör rent skivan med det. Sitter trorligtvis mikroskopisk smuts kvar i skivan från de gamla beläggen. Brukar gnissla när bromsbeläggen byts till ett annat fabrikat.

Sen kanske rugga upp de nyare beläggen igen (sandpapper) och köra in dem så de formas efter skivans små spår.

Det är iaf vad jag hade gjort! Lycka till

Har synat skivan lite, ser ju lite lätt befläckad ut. Kanske behöver nån typ av rengöring. Ska prova att köra på det och rugga upp beläggen lite. Tack för alla svar!! :hej

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0