Gnista Suzuki gs 500 -1979

Gick med
20 Aug 2022
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej på er. För 3 år sedan byggde jag om en gs 500 till scrambler stuk. Fungerat precis som den ska fram tills för några dagar sedan. Hade då inte kört på säkert 4 veckor men vägrade starta. Finns både kick och elstart men jag kickar alltid.
Batteriet var stendött, inga lampor kunde drivas. Kollade gnistan som svar mkt svag. Kopplade ut batteriet och då dog gnistan helt…. Den var totalt borta. Kopplade tillbaka batteriet och den svaga gnistan kom tillbaka. Köpte nya stift och nytt batteri… hojen startade på första kicken… ska dock säga att jag hade ingen gnista när jag kickade med nya stift men utan batteri… så till min fråga:
Kräver hojen batteri för att ge gnista eller har jag kopplat något galet utan att veta om det och kommit undan i 3 år?

tacksam om någon vet något?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du behöver helt säkert ett friskt batteri.

Gick med
20 Aug 2022
Hoj
Suzuki gs500 1978
Du behöver helt säkert ett friskt batteri.
Okej. Ja alltså de har jag ju nu och allt är frid och fröjd men tyckte det var konstigt, eller hade inte på förhand trott att jag behövde batteri över huvudtaget när jag har kick för att få gnista… men så kan de vara eller?

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Självfallet behövs batteri, att du har kick är bara en gammal grej som "följde" med. Bara dyngsprättar moppar har kick idag i princip.
Det du har är: batteri tändning enkelt uttryckt, inget batteri/ kräm= ingen gnista, typ....

Gick med
20 Aug 2022
Hoj
Suzuki gs500 1978
Självfallet behövs batteri, att du har kick är bara en gammal grej som "följde" med. Bara dyngsprättar moppar har kick idag i princip.
Det du har är: batteri tändning enkelt uttryckt, inget batteri/ kräm= ingen gnista, typ....
Se där ja.. ja då har man lärt sig något igen då. Tänkte liksom att min gamla crescent moppe inte hade batteri och hur man höll på att kicka sig svettig där för att se gnista osv.
men stort tack för svaren!

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...