Godkända backspeglar?

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Tjenare!

Har sprecis fått hem ett par bar end mirrors från Hongkong. Läste inte beskrivningen så jätteväl och insåg när jag fick dom att glaset va blått tonat. Jag visste redan från början att dom inte va godkännda för besiktningen men har hört att dom blir glada ifall man har speglar överhuvud taget. Men jag undrar om dom släpper igenom hojen ändå även fast glaset inte är klart? vad tror ni?

Jag släpper dom helst inte i första hand, riktigt fina speglar! :D

http://viewitem.eim.ebay.se/2-X-BAR-END-REAR-SIDE-MIRROR-FOR-ATV-YAMAHA-HONDA-78/290589366392/item

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Om inte så är det väl bara att sätta på godkända när det e dax för inspektion.

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Vad jag vet så finns det inget krav på backspeglar överhuvudtaget, så det är nog inga problem... Jag har i alla fall besiktat hojar helt utan backspeglar utan problem :)

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Vad jag vet så finns det inget krav på backspeglar överhuvudtaget, så det är nog inga problem... Jag har i alla fall besiktat hojar helt utan backspeglar utan problem :)

Jag vet att det finns regler om backspeglar, men att besiktningen i många fall släppt igenom ändå. :)

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Jag besiktigade min gamla zx9 r med trasig backspegel en gång.
Spegeln var borta så jag fick så klart besiktiga igen bara för att resten satt kvar.
Alltså sitter grejerna på plats ska dom fungera. Så besiktingsmannen sa att det hade vart bättre att montera bort allting.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag tror att efter -00 måste man ha 2 speglar men det är nog inget de bryr sig om i normalfall att de är tonade tror jag inte ska ställa till det men ring & fråga de svarar på allt man undrar.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Jag besiktigade min gamla zx9 r med trasig backspegel en gång.
Spegeln var borta så jag fick så klart besiktiga igen bara för att resten satt kvar.
Alltså sitter grejerna på plats ska dom fungera. Så besiktingsmannen sa att det hade vart bättre att montera bort allting.

Haha VEM lider av att det sitter en backspegel utan att ha en spegel i? Hade ju varit nog så bra om din besiktningsman bara hade sagt, ta bort spegeln helt och kör utan eller fixa hela.

Till TS: Jag hade fan för mig att man behöve ha 2 st ce godkända speglar, eller en vänster men inte enbart
en höger. Kan ju vara nått jag drömt eller så men har fanimig för mig att det är så det ska vara! :va

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ser ju inte ut att vara mer toning på dom än på dom som sitter på nya bilar idag. Ser man bara bra i dom är det inga problem. Så varför skulle dom inte vara goskända?

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
gjorde ett inlägg tidigare men missade frågan om blåtonade speglar.
min bil (Audi a4 -99) har blåtonat som original så varför skulle det inte gå att ha på en mc

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Till TS: Jag hade fan för mig att man behöve ha 2 st ce godkända speglar, eller en vänster men inte enbart
en höger. Kan ju vara nått jag drömt eller så men har fanimig för mig att det är så det ska vara! :va

Hoppas det är som du säger för jag har redan en vänster, (höger fäste sprack när jag välte). Men isåfall kan jag kanske besikta med två vänster och en höger, sedan plockar jag bara av orginalspegeln och lever lycklig i alla mina dar! :D

Det verkar som att blåtoningen inte spelar någon roll. Tack för alla svar!

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Sist jag var där frågade jag vad som gäller med speglar, vi kollade i deras dator o svaret blev att har du backspegel så MÅSTE den vara hel, skruvar du däremot AV din backspegel så är det helt ok. detta gäller 2-hjuliga motorcyklar, 3 och 4-hjuliga måste ha spegel! Alltså är du osäker så skruva av skiten.

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf

Backspeglar nämns i checklistan för bilar, men inte för mc...

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Verkar ju som om man inte behöver speglar :) Då hade jag nog inte heller kört med 1 vänster och ingen höger. lika bra att köra utan vid besiktning.

Men fan, är inte det en sjuk jävla regel att man inte behöver ha några? jag tycker fan att backspegel är jävligt skönt och bra om du ska köra om. Okej att du ska titta över axeln när du byter fil, men har du en backspegel kan du ju planera så jävla mkt lättare och slipper vrida nacken ur led hela tiden! :näsblod

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år