Hype och hype, jag är långt ifrån expert eller ens halvt påläst på vilka "kart/sattelitbildsprogram" som finns på marknaden. Fugawi och Ozi nämns tidigare i tråden, om dom är bättre, är dom gratis som google earth, täcker dom hela jorden?, om inte så tror jag det kan förklara "hypen".
Google Earths popularitet tror jag beror att det är fritt för vem som helst att ladda ner och köra gratis, det är enkelt att använda och det finns en stor användarbas och en stor aktiv "community"
http://bbs.keyhole.com
National Geographics använder sig av det, även många nyhetskanaler etc etc. Ofta är det ju inte den tekniskt bästa lösningen som vinner, utan dom som har bäst spridning. Det är bara att böja sig (eller var det någon här som köpte beta-max video när det begav sig?).
Någon nämnde lantmäteriet, någon föreslog flygbilder...kan ni tala om hur jag gör för att hitta följande objekt med dessa metoder (som även får bli kvällens bildfråga)?
sirSmokealot skrev:
Google Earth uppdateras inte alls ofta...
Turning Torsoe(Bo01 Malmö) finns överhuvudtaget inte med... och nedanför Eifelturnet finns det 7 bussar parkerade sen jag började använda programet... typ 3-4 månader sen...
Visst, det är ganska kul... men inte real-time precis...
Absolut inte real-time, Jorden är ju ganska stor, jag tror man har som första prioritet att täcka in i första hand USA's tätorter med hög upplösning, därefter resten av jorden, även där främst större orter, jag tror inte dom har som målsättning att erbjuda real-time överhuvudtaget.
Läs deras FAQ där står en del om uppdateringar mm.