Godkända filtyper - Google Earth Placemarks

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Jag skulle önska att listan med godkända filtyper utökas med Google Earth Placemarks (.kml samt .kmz). Dessa funkar ungefär som url filer, men istället för att gå till en websida är dom länkade till en plats på jorden i programet Google Earth. Används för att klicka till en plats istället för att leta latitud och longitud.

Om Google Earth inte är bekant så tanka hem för sjutton!!! Starkt beroendeframkallande och gratis.
http://earth.google.com

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ville bara tillägga att storleken på en vanlig placemarkfil (,kmz) ligger på runt 400-500 byte, så det är inget som skulle ta en massa diskutrymme eller bandbredd i anspråk.

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Av ren nyfikenhet, vad har det med motorcyklar att göra?

Ingen aning, har någon sagt det har med motorcyklar att göra?
Men förmodligen lika mycket som doc, txt, wav-filer...

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kanske skall utveckla motorcykelperspektivet lite med några exempel...

Traditionell metod
Fråga: Hur hittar jag till motorbanan X?
Svar: Kör E47 norut till krokböle, ta nästa avfart och kör 29 km österut mot snorhyttan, kör sedan upp på R93 söderut, sväng av 9:e avfarten mot bagghult, efter en grön lada kör du av mot vänster upp mot höjden osv osv.

Med Google Earth
Svar: google placemark (om det hade funkat).

Ok, visst finns ju eniro m.fl. men försök hitta till Hockenheim, eller Laguna Seca med dom....

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bikeboy500 skrev:
Kanske skall utveckla motorcykelperspektivet lite med några exempel...

Traditionell metod
Svar: Kör E47 norut till krokböle, ta nästa avfart och kör 29 km österut mot snorhyttan, kör sedan upp på R93 söderut, sväng av 9:e avfarten mot bagghult, efter en grön lada kör du av mot vänster upp mot höjden osv osv.

Med Google Earth
Svar: google placemark (om det hade funkat).

Ok, visst finns ju eniro m.fl. men försök hitta till Hockenheim, eller Laguna Seca med dom....

Finns bättre karttjänster än Google Earth, t.ex. MapQuest. Google har ju inte ens karttäckning över Europa.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
McB skrev:
Finns bättre karttjänster än Google Earth, t.ex. MapQuest. Google har ju inte ens karttäckning över Europa.

Nu är nog inte Google Earth tänkt som en ren karttjänst heller, mister klister...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Pejo skrev:
Nu är nog inte Google Earth tänkt som en ren karttjänst heller, mister klister...

Det är jag väl medveten om, men det användningsområde som trådskaparen hade tänkt sig var tydligen vägbeskrivningar och dylikt. Vad ska man annars ha tjänsten till, ur ett MC-relaterat perspektiv? Titta på satellitbilder med vansinnigt dålig upplösning gör ingen glad.

Google Earth är ett ballt program, men så värst bra material finns det inte.

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Det är jag väl medveten om, men det användningsområde som trådskaparen hade tänkt sig var tydligen vägbeskrivningar och dylikt. Vad ska man annars ha tjänsten till, ur ett MC-relaterat perspektiv? Titta på satellitbilder med vansinnigt dålig upplösning gör ingen glad.

Visst finns bättre kartprogram, men den vansinnigt dåliga upplösningen du nämner beror främst på att projektet är fortfarande ungt, uppdatering pågår hela tiden och om du tar dig tid att kika på dom högupplösta zonerna så inser du säkert att detta kan vara både nyttigt och kul. Och som sagt, detta är ju inte tänkt att ersätta program som MS autoroute m.fl.
Sen förstår jag inte riktigt låsningen vid att detta inte är strikt mc-relaterat.
Vad är t.ex. kopplingen mellan en .doc eller .wav fil och motorcyklar...
Om det hade inneburit en säkerhetsrisk (som t.ex. word-fíler), eller tagit en massa diskutrymme (som t.ex. wav-filer) hade jag inte brytt mig...

För min del är det lugnt, jag har redan gett upp detta projektet, tyckte som sagt bara att det var en kul grej i samband med en tråd på off-topic forumet.
(som inte heller är strikt mc-relaterat).

Bifogat

• Globen.jpg
    Globen.jpg
    18.7 KB · Visningar: 182

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
McB skrev:

Det kanske inte gör DIG glad, men mig skulle det säkert glädja. Jag är inte säker på att din åsikt är representativ. Och som nån sa: "Om det hade inneburit en säkerhetsrisk (som t.ex. word-fíler), eller tagit en massa diskutrymme (som t.ex. wav-filer) hade jag inte brytt mig..."

Det verkar som om vi hellre utesluter filtyper än tillåter dom. Varför ?

I det här inlägget hade jag tänkt att bifoga ett 15 waypoints från Gran Canaria, från en helt otrolig dag då jag åkte runt på ön. Men, se det är totalt omöjligt... tills jag döpte om filen till .wav.

För att använda filen, ändra ändelse till .kmz

Återkom med en logisk förklaring till varför man ska utesluta filtypen, inte bara argumentet att du inte tycker det är roligt, Mcb.

//edit: Föressten så har jag en helt otrolig massa koordinater till racingbanor runt om i världen, och i sverige. Dom fick jag från ett annat forum, där .zip var helt ok. //

Bifogat

• GC.wav
    1.8 KB · Visningar: 78
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Pejo skrev:
I det här inlägget hade jag tänkt att bifoga ett 15 waypoints från Gran Canaria, från en helt otrolig dag då jag åkte runt på ön. Men, se det är totalt omöjligt...

Om det är waypoints du vill dela med dig av så finns det bättre format för det, t.ex. .gpx eller .loc, men jag förstår inte vad det är för fel på fritext. Var och varannan människa förstår väl vad N 57° 39.909 E 011° 54.295 betyder? Vettiga kartprogram som Fugawi och Ozi klarar av att hantera textfiler med koordinater i råformat.

Visst, släng in Google Placemarks om ni vill det, jag bryr mig inte. Jag hävdar bara att det finns bättre och smidigare mjukvaror för det användningsområdet som är tänkt. Dessutom har Lantmäteriet bättre täckning och upplösning på sina flygfoton.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
McB skrev:
Om det är waypoints du vill dela med dig av så finns det bättre format för det, t.ex. .gpx eller .loc, men jag förstår inte vad det är för fel på fritext. Var och varannan människa förstår väl vad N 57° 39.909 E 011° 54.295 betyder? Vettiga kartprogram som Fugawi och Ozi klarar av att hantera textfiler med koordinater i råformat.

Visst, släng in Google Placemarks om ni vill det, jag bryr mig inte. Jag hävdar bara att det finns bättre och smidigare mjukvaror för det användningsområdet som är tänkt. Dessutom har Lantmäteriet bättre täckning och upplösning på sina flygfoton.
Sluta vara så motvals, det är inte roande.

Visst kan man skriva koordinater i klartext, men varför skulle det omöjliggöra stöd för olika typer av koordinat- och ruttfiler till olika system? Jag tycker att det är högst MC-relaterat.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
sgtpepper skrev:
Sluta vara så motvals, det är inte roande.

Visst kan man skriva koordinater i klartext, men varför skulle det omöjliggöra stöd för olika typer av koordinat- och ruttfiler till olika system? Jag tycker att det är högst MC-relaterat.

Jag är inte motvals för skoj skull, jag är motvals för att jag ifrågasätter den hype som uppstått kring Google Earth. Vill folk använda det så föreligger det väl inget hinder för att Google Placemarks läggs upp som godkänd filtyp. :)

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Google Earth uppdateras inte alls ofta...

Turning Torsoe(Bo01 Malmö) finns överhuvudtaget inte med... och nedanför Eifelturnet finns det 7 bussar parkerade sen jag började använda programet... typ 3-4 månader sen...

Visst, det är ganska kul... men inte real-time precis...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
sirSmokealot skrev:

Turning Torsoe(Bo01 Malmö) finns överhuvudtaget inte med... och nedanför Eifelturnet finns det 7 bussar parkerade sen jag började använda programet... typ 3-4 månader sen...

Finns det nåt bättre?

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hype och hype, jag är långt ifrån expert eller ens halvt påläst på vilka "kart/sattelitbildsprogram" som finns på marknaden. Fugawi och Ozi nämns tidigare i tråden, om dom är bättre, är dom gratis som google earth, täcker dom hela jorden?, om inte så tror jag det kan förklara "hypen".
Google Earths popularitet tror jag beror att det är fritt för vem som helst att ladda ner och köra gratis, det är enkelt att använda och det finns en stor användarbas och en stor aktiv "community" http://bbs.keyhole.com
National Geographics använder sig av det, även många nyhetskanaler etc etc. Ofta är det ju inte den tekniskt bästa lösningen som vinner, utan dom som har bäst spridning. Det är bara att böja sig (eller var det någon här som köpte beta-max video när det begav sig?).

Någon nämnde lantmäteriet, någon föreslog flygbilder...kan ni tala om hur jag gör för att hitta följande objekt med dessa metoder (som även får bli kvällens bildfråga)?

sirSmokealot skrev:

Absolut inte real-time, Jorden är ju ganska stor, jag tror man har som första prioritet att täcka in i första hand USA's tätorter med hög upplösning, därefter resten av jorden, även där främst större orter, jag tror inte dom har som målsättning att erbjuda real-time överhuvudtaget.
Läs deras FAQ där står en del om uppdateringar mm.

Bifogat

• Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    39.3 KB · Visningar: 140

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bikeboy500 skrev:
Hype och hype, jag är långt ifrån expert eller ens halvt påläst på vilka "kart/sattelitbildsprogram" som finns på marknaden. Fugawi och Ozi nämns tidigare i tråden, om dom är bättre, är dom gratis som google earth, täcker dom hela jorden.

Bättre för navigation med kartor, tveklöst ja. Inte för att sitta och leka med satellitbilder, vilket är roligt men inte så meningsfullt. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO