Godkända filtyper - Google Earth Placemarks

Freelancer

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
suzuki sv650s
McB skrev:
Bättre för navigation med kartor, tveklöst ja. Inte för att sitta och leka med satellitbilder, vilket är roligt men inte så meningsfullt. :)

Det är meningsfullt att "sitta och leka med satellitbilder" om man behöver/vill få ett hum om hur omgivningarna ser ut nånstans dit man ska eller liknande. Det är svårt att se hur omgivningarna ser ut på en vanlig kartbild...

Till navigering: kartbilder
Till "omgivningstittar": google earth

:)

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
McB skrev:
Bättre för navigation med kartor, tveklöst ja. Inte för att sitta och leka med satellitbilder, vilket är roligt men inte så meningsfullt. :)

Det meningsfulla i det lär vi nog inte bli överens om, men det spelar inte så stor roll.
Personligen tycker jag det är väldigt intressant att snabbt kunna se "the big picture", att zooma in och ut, hur olika ställen förhåller sig till varandra, att kunna se satellitbilder över platser man besökt, etc. etc.

Men visst, det är inte mitt förstahandsval för att skriva ut kartor för ex.vis bilkörning utomlands och liknande, när jag skall ut och resa i tjänsten brukar jag komplettera med en koll av stället på google för att en satellitbild ger en ganska bra överblicksbild över terräng, bebyggelse och landskap som en bra bilkarta sällan ger.

Edit: såg just att Freelancer sammanfattade det hela, med mycket färre ord :tummenupp

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Nej, det tror jag inte...

Vadfaan... man är ju inte lide bortskämd idag...

Man kan se satelitbilder på hela jorden... och man klagar i alla fall. hhehe

Ivärldsproblem...

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Ok, då det är lite dåligt med svar får jag svara själv:

Fugawi Global Navigator: $99.95 US (+ VAT)
Ozi Explorer $85.00 US (+VAT)
OziExplorer3D (3D add-on to the OziExplorer software) $30.00 US (+ VAT)

i rest my case :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bikeboy500 skrev:
Ok, då det är lite dåligt med svar får jag svara själv:

Fugawi Global Navigator: $99.95 US (+ VAT)
Ozi Explorer $85.00 US (+VAT)
OziExplorer3D (3D add-on to the OziExplorer software) $30.00 US (+ VAT)

i rest my case :)

Dessutom får du stå för kartmaterialet själv. Men, jag lovar dig att det är värt pengarna.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
McB skrev:
Men, jag lovar dig att det är värt pengarna.

Om du betalar.

Det här är fånigt. Fast, det kanske är jäkligt mycket jobb med att ändra vilka filer man ska tillåta... så det kanske är enklare att fejka igenom filerna dom gånger det behövs... :huvet

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
McB skrev:
Dessutom får du stå för kartmaterialet själv. Men, jag lovar dig att det är värt pengarna.
Jag har i min ägo dels Garmin MapSource med City Select Europe och Garmin Friluftskartan för hela Sverige, Microsoft Autoroute samt Fugawi med Lanmäteriets kartdata över hela Sverige i skala 1:50 000, men trots det så finns det tillfällen då det är oerhört givande att kika på satellitbilder. Konstigt va? :rolleyes:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
sgtpepper skrev:
Jag har i min ägo dels Garmin MapSource med City Select Europe och Garmin Friluftskartan för hela Sverige, Microsoft Autoroute samt Fugawi med Lanmäteriets kartdata över hela Sverige i skala 1:50 000, men trots det så finns det tillfällen då det är oerhört givande att kika på satellitbilder. Konstigt va? :rolleyes:

Nej, inte alls konstigt. Jag har ungefär samma "utrustning" själv men använder också Google Earth ibland. Satellitbilder är väldigt roande och givande, men de kommer aldrig att kunna ersätta en ordentlig karta. Det är det jag har försökt poängtera hela tiden, inget annat.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
McB skrev:
Nej, inte alls konstigt. Jag har ungefär samma "utrustning" själv men använder också Google Earth ibland. Satellitbilder är väldigt roande och givande, men de kommer aldrig att kunna ersätta en ordentlig karta. Det är det jag har försökt poängtera hela tiden, inget annat.

Skönt att höra att du är "välutrustad" :D

Vem har sagt att vi behöver en ordentlig karta ? Bara du.

Du kanske har rätt, men det är nog bara du som tycker det. Fast vi får finna oss i att du tycker det. Det rockar. :tummenupp

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Pejo skrev:
Vem har sagt att vi behöver en ordentlig karta ? Bara du.

Du kanske har rätt, men det är nog bara du som tycker det. Fast vi får finna oss i att du tycker det. Det rockar. :tummenupp

Nej, jag har aldrig påstått att du eller någon annan behöver en karta, jag har bara påpekat att Google Earth inte borde vara någons förstahandsval när det gäller navigering, vilket torde vara det huvudsakliga syftet här.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
I den här tråden hade det varit utmärkt om man kunnat bifoga Google Earth-placemarks, nu fungerar det ju även med direktlänkar till Google Maps, men varför begränsa möjligheterna?

Läser Swedie i detta forum?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Inte direkt övertygad bara. Kan ju lika gärna lägga upp en bild av området själv eller länka till sidan på google.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Swedie skrev:
Inte direkt övertygad bara. Kan ju lika gärna lägga upp en bild av området själv eller länka till sidan på google.

Allt som inte är absolut nödvändigt för flertalet förbjuds?

McB skrev:
torde vara det huvudsakliga syftet här.

Det tror jag inte. Då finns eniro o annat junk.

Måste det finnas nyttiga syften? Kan det inte bara få vara ball o smeta på en kmz-fil "till den där kurvan som så himla skön, ja ni ser själva" ?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Swedie skrev:
Det är en överdrift i skum betoning.

Jag vet, det var meningen...

Men hey, SH.com är ingen demokrati där vi röstar om saker - i slutändan är det en person som tycker till, och sliter häcken av sig för oss andra - och hittils har det fungerat jäkligt bra tycker jag.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pejo skrev:
i slutändan är det en person som tycker till, och sliter häcken av sig för oss andra
Nej. I slutändan så är det besökarna som gör SH, utan oss hade SH inte varit mycket mer än ännu ett vBulletin-forum.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
sgtpepper skrev:
Nej. I slutändan så är det besökarna som gör SH, utan oss hade SH inte varit mycket mer än ännu ett vBulletin-forum.

Kanske ett samspel, ett vågspel, mellan skapare & användare? Få se hur hårt ett icke godkännande av .kmz-filer slår. :tungan

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Hej,

jag är inte riktigt beredd att släppa det här helt.

Jag trodde lite naivt att när ett sån här ide lades fram, som skulle gynna användarna och slutligen hela SH.com, att det skulle tas emot positivt, eftersom jag inte ser något hinder till att hjälpa användarna att utbyta koordinat-filer.

Kanske är det problematiskt att genomföra en sådan förändring, kanske finns det principbeslut för att inte införa andra filer än dom som finns, vad vet jag.

Jo - jag vet att jag inte fått någon vettig motivering ännu till varför det inte är en bra ide. Att peka på andra programvaror och att man kan ta ut bilder och lägga in i forumet är inte en motivering, det är halvdana ursäkter.
Det vore nog på sin plats att motivera varför. Annars blir det bara ett "jasså" och ett "därför att".

Så - vad är problemet, egentligen?

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Pejo skrev:
Hej,

jag är inte riktigt beredd att släppa det här helt.

Jo - jag vet att jag inte fått någon vettig motivering ännu till varför det inte är en bra ide. Att peka på andra programvaror och att man kan ta ut bilder och lägga in i forumet är inte en motivering, det är halvdana ursäkter.
Det vore nog på sin plats att motivera varför. Annars blir det bara ett "jasså" och ett "därför att".

Så - vad är problemet, egentligen?

Håller med in med Google märkena :fatta!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO