Godkänt Kassasystem, vart ska man handla?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har precis startat ett nytt företag där det kommer finnas en butik inblandad och då ska kunderna kunna betala för sig också och tydligen så får man inte använda en plånbok på magen längre :va

Finns det någon här som har erfarenhet av olika kassasystem och kan rekommendera något? Jag har nu suttit och kollat runt på nätet i 2 timmar utan att bli något klokare på det hela och jag vill inte kasta pengarna i sjön och betala onödigt mycket för något då det har gått åt tillräckligt med pengar inför uppstarten av det hela.

Det som behövs är ju en godkänd kassaapparat och svarta lådan till skatteverket och en Babs men jag skulle vilja ha ett pc-baserat kassasystem där man enkelt kan lägga in kundnummer och dylikt och spara ordrar och fakturor etc.
Min syrra jobbar just med sådana system (pyramid) men deras tyckte hon var lite väl avancerat då det är kopplat till bokföringen direkt och det hade jag tänkt använda mig av Swedbanks e-bokföring för att enkelt få in alla betalningar direkt i bokföringen.

Min erfarenhet av kassor är från min gymnasietid då jag jobbade kvällar och helger på en pizzeria och där kunde man trycka på en knapp på undersidan om man inte ville registrera öppning av kassan... Och sen har jag stått i en bar och använt mig av pc-baserat system och det var ju hur smidigt som helst, till och med så enkelt att jag kunde klara av det utan direktiv från någon annan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Snor tråden och frågar efter ett bra kassasystem kompatibelt med SAP,
alternativt helt kompatibelt med excel (import/export).

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi stod också inför det där, men kom runt det med nåt som kallas "kontantfaktura".
Du printar helt enkelt ut en faktura och kunden betalar cash. Googla på det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vi stod också inför det där, men kom runt det med nåt som kallas "kontantfaktura".
Du printar helt enkelt ut en faktura och kunden betalar cash. Googla på det.

Hmm, inte så tokigt. Men kan det inte finnas en risk för att det blir bökigt och tidsödande när man har många inslag i kassan per dag?
Det kommer betalas allt från skruv och mutter till maskiner för 80 000:- även om jag hoppas att sistnämnda kommer betalas per faktura, så det kan bli väldigt mycket trafik i kassan en dag om det går som jag vill.
Men kan man koppla en babs till pc'n och köra med den icke godkända kassan som står i butiken idag så kan det ju vara en temporär lösning om inte annat tills jag har hittat ett bra alternativ.

Tack för tipset! :tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ska ru ha ett snorenkelt och billigt system så ligger http://www.joboffice.se/ bra till :tummenupp
Ladda hem och testa utvärderingsprogrammet och kolla om det passar dig.
Pm'a om du vill ha mer info och intryck, jag har letat runt efter kassasystem till butiker, det finns system med mer funktioner och flera kassor mot samma databas men det är mer utbildning och högre månadskostnad, tänk inte ens tanken med en enkel "kassaapparat".
Eller maila steffe@anITiot.se med uppgifter om hur många artiklar, varugrupper, verksamhet (sexshop, kiosk, mc-delar whatever) så kan jag svara lite utförligare :hej

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Ska ru ha ett snorenkelt och billigt system så ligger http://www.joboffice.se/ bra till :tummenupp
Ladda hem och testa utvärderingsprogrammet och kolla om det passar dig.
Pm'a om du vill ha mer info och intryck, jag har letat runt efter kassasystem till butiker, det finns system med mer funktioner och flera kassor mot samma databas men det är mer utbildning och högre månadskostnad, tänk inte ens tanken med en enkel "kassaapparat".
Eller maila steffe@anITiot.se med uppgifter om hur många artiklar, varugrupper, verksamhet (sexshop, kiosk, mc-delar whatever) så kan jag svara lite utförligare :hej

Enkel fråga, går det exportera dagsrapporter i excelformat med artiklar i en egen kolumn?
Enkel fråga 2, går det att få varje köp för sig i excelfilen?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kollar imorgon och återkommer i tråden :hej

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
http://www.easycashier.se/ kanske?

Laddat hem demot och det verkade OK.

Haha, skulle precis posta att vi använder det idag, och det är ganska kasst.
Iallafall om man ska få in datan i ett affärsystem, saknar exportfunktion på artikelnivå (enbart benämningar) och klumpar all försäljning, tex 2 sålda 1 retur = 1 såld.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Du behöver bara om du beräknas omsätta mer än 4 basbelopp på årsbasis.

Så du måste inte ha någon herrejösseskassa innan du har fått snurr på det hela. Vet av en frisk oldschool kassaapparat till bra kurs om du är sugen

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du behöver bara om du beräknas omsätta mer än 4 basbelopp på årsbasis.

Så du måste inte ha någon herrejösseskassa innan du har fått snurr på det hela. Vet av en frisk oldschool kassaapparat till bra kurs om du är sugen

Vi kommer uppnå 4 basbelopp ganska fort, kanske inte innan årsskiftet men om inte annat så behövs ett system efter nyåret. Dessutom har jag begärt förlängt räkenskapsår till februari 2014.
En sprillans Sharp-kassa finns idag men den är inte på listan över godkända.

Men jag tror att det lutar åt Starstrikers exempel till en början då det passar bra ihop med att vi kommer integrera ett kundregister i kassasystemet och då är det enkelt att ha faktura samt ett kvitto som ser ut likadant och sedan bara föra in kontantbetalningar i e-bokföringen som egen post.

Men jag har kollat in det ni har tipsat om och easycashier kändes inte schysst medan joboffice verkar ok men aningens dyrt? Ah, jag vettefan. Ska se vad syrran kan erbjuda också, där kan vi få webbaserat kassasystem med onlinesupport och bokföring och det går enkelt att föra in i eget excelsystem tillsammans med kundregister.
Jag är totalt kass på excel men som tur är så är den andra delägaren (min styvfar) en erfaren excelräv och han har jobbat med både löneplanering och budgetplanering under flera år så jag kommer inte göra ett endaste dugg åt något sånt :)
I dagsläget så sköter min revisor precis ALLT åt mig, jag jobbar bara och skickar bara in kunduppgifter så sköter de resten. Lite lathet i kombination med tidspress och det kostar inte speciellt mycket per år, ca 40 000:- med bokslut och allt. Nu har vi räknat med lite mer kostnad men då sköter vi (läs; farsan) all bokföring själv.

Varför ska det vara så jävla krångligt att sköta företag i Sverige? Jag är övertygad om att fler skulle förverkliga sina drömmar med goda resultat om det vore enklare...

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Skaffa dig en iPhone/iPad och iZettle!
https://www.izettle.com/se

Funkar riktigt bra och kostar 2,75% av köpesumman.
Ingen månads/årsavgift.

Kan vara ett billigt alternativ i uppstarten i alla fall.
Vi kör kontantfaktura och iZettle lite beroende på köpesumman.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Skaffa dig en iPhone/iPad och iZettle!
https://www.izettle.com/se

Funkar riktigt bra och kostar 2,75% av köpesumman.
Ingen månads/årsavgift.

Kan vara ett billigt alternativ i uppstarten i alla fall.
Vi kör kontantfaktura och iZettle lite beroende på köpesumman.

Är kortet snott så åker du som butik på att betala, då det är osäker betalning med iZettle

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin