Godkänt Kassasystem, vart ska man handla?

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Kolla vad övriga betalsystem kostar oavsett om du säljer något eller inte...

Japp. Jag vet vad olika betalsystem kostar och arbetar dagligen med olika betallösningar/växlar. iZettle är skitsmart och bra, men det är inte billigt. Babs och Euroline har betydligt billigare lösningar. Handlar man med kapitalprodukter med ett TB på 15-20 procent är det ingen höjdare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skaffa dig en iPhone/iPad och iZettle!
https://www.izettle.com/se

Funkar riktigt bra och kostar 2,75% av köpesumman.
Ingen månads/årsavgift.

Kan vara ett billigt alternativ i uppstarten i alla fall.
Vi kör kontantfaktura och iZettle lite beroende på köpesumman.

Jag har kollat på det där tidigare men jag tycker att det är ett dåligt alternativ då det är alldeles för dyra avgifter i samband med köp. Dessutom skulle jag inte ens ta i en apple-produkt med tång ens :fakta
Kontantfakturering är igång imorgon bitti och sen får vi se vad det blir för system senare, nu känns det bara skönt att "blåsa" skatteverket på deras svarta lådan och deras pissregler.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag har kollat på det där tidigare men jag tycker att det är ett dåligt alternativ då det är alldeles för dyra avgifter i samband med köp. Dessutom skulle jag inte ens ta i en apple-produkt med tång ens :fakta
Kontantfakturering är igång imorgon bitti och sen får vi se vad det blir för system senare, nu känns det bara skönt att "blåsa" skatteverket på deras svarta lådan och deras pissregler.
Finns till Android med!

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
Tjenare!
Såg tråden av en slump. Jag jobbar faktiskt med precis detta och har ett företag som säljer just PC-baserade kassasystem. Så jag har bra koll på allt vad gäller joboffice, easycashier och andra system. Även kortterminaler som jag såg någon hade frågat om.

Är det någon här på Sporthoj.com som har frågor så maila mig bara, fredrik@retailsolutions.nu. Ni kan kika på vår hemsida också om ni vill, www.retailsolutions.nu.

Ha de gött!

//Fredrik

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skaffa dig en iPhone/iPad och iZettle!
https://www.izettle.com/se

Funkar riktigt bra och kostar 2,75% av köpesumman.
Ingen månads/årsavgift.

Kan vara ett billigt alternativ i uppstarten i alla fall.
Vi kör kontantfaktura och iZettle lite beroende på köpesumman.

2,75 % är ju horribelt mycket. Jag skulle gissa att många butiker har mindre vinstmarginaler än så inkluderat alla andra kostnader.

Kolla ICA tex så är vinsten 3,2% av omsättningen så dom skulle alltså bli luggade på 85 % av sin vinst.
http://corporate.ica.se/Siffror-rapporter/

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tjenare!
Såg tråden av en slump. Jag jobbar faktiskt med precis detta och har ett företag som säljer just PC-baserade kassasystem. Så jag har bra koll på allt vad gäller joboffice, easycashier och andra system. Även kortterminaler som jag såg någon hade frågat om.

Är det någon här på Sporthoj.com som har frågor så maila mig bara, fredrik@retailsolutions.nu. Ni kan kika på vår hemsida också om ni vill, www.retailsolutions.nu.

Ha de gött!

//Fredrik

Tja Fredrik!
Jag kommer nog återkomma till dig, om inte i år så nästa år. Vi kör just nu på kontantfaktura och det fungerar riktigt bra men ju mer mindre prylar vi säljer desto mer behov av ett komplett kassasystem ser jag.
Nu får man skriva ut en kontantfaktura för ett luftfilter á 19:- men det funkar ju men det tar längre tid än nödvändigt, även om det bara är att fylla i beloppet på den färdiga kvittomallen på laptopen och trycka ctrl+p.

Vad är rimligt att betala för ett färdigt kassasystem, klarar man sig under 25´med allt?

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
Tja Fredrik!
Jag kommer nog återkomma till dig, om inte i år så nästa år. Vi kör just nu på kontantfaktura och det fungerar riktigt bra men ju mer mindre prylar vi säljer desto mer behov av ett komplett kassasystem ser jag.
Nu får man skriva ut en kontantfaktura för ett luftfilter á 19:- men det funkar ju men det tar längre tid än nödvändigt, även om det bara är att fylla i beloppet på den färdiga kvittomallen på laptopen och trycka ctrl+p.

Vad är rimligt att betala för ett färdigt kassasystem, klarar man sig under 25´med allt?

Generellt så hyr man system med licenser och allt men det går ju självklart att köpa. Men 25' för utrustning är absolut rimligt, sedan brukar det tillkomma löpande supportkostnad eller liknande. Dock skall man se vad kassasystem kan hjälpa till med, finns väldigt mycket smart idag. Exempelvis att du kan köra både kassasystem och fakturering med reskontra i samma system. Då tar man ju bort kostnaden för det befintliga fakturasystemet. Om ni kör Visma så kan man integrera och då skickas alla dagsavslut mm rakt in i bokföringen till Visma, vilket då sparar mycket tid.

Men när det är dags så kan du gärna höra av dig så hjälper jag till att du får den bästa lösningen för den budgeten ni har.

Ha de gott!

Mvh Fredrik

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Är kortet snott så åker du som butik på att betala, då det är osäker betalning med iZettle

Izettle har ju kommit med en säkrare lösning nu med pin kod. Dock fortfarande en ganska dryg lösning i min mening då det är ganska krångligt att ta betalt!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tja Fredrik!

Finns rätt många lösningar där ute där man leasar en kassa. Brukar börja runt en tusenlapp + moms utan kortterminal. Det vi fick ut mest at att ha en pc kassa är ju att man kan bättre följa upp hur mycket man säljer av olika produkter. Hade nått sharp liknande kassaregister innan men då hade man ju inte en susning vad man sålt i slutet av dagen.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Varför? Motivera. Se så rappa på

Kan börja med köpgränsen på 2000.- och sen gå vidare till att det ska knappas personnummer, mailas kvitton skrivas på med finger mm

Som sagt, finns en ny version nu som säkert har löst delar av det där men den gamla va i min mening för strulig för daglig användning.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Kan börja med köpgränsen på 2000.- och sen gå vidare till att det ska knappas personnummer, mailas kvitton skrivas på med finger mm

Som sagt, finns en ny version nu som säkert har löst delar av det där men den gamla va i min mening för strulig för daglig användning.

Visste inte om köpgränsen, mybad :krama

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Visste inte om köpgränsen, mybad :krama

Tycker iofs det är ett av de mindre problemen. Just strulet med att ta betalt är nog det värsta.. Sen tar det ju ett tag innan man får pengarna. Med en vanlig kortterminal finns ju pengarna på kontot samma dag eller dagen efter. Men allt beror väl på hur många transaktioner man gör om dagen. Jag skaffade izettle bara för att ha tills min riktiga kortläsare kunde bli levererad och han lessna långt innan dess :gnissla

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
Det värsta med iZettle är väl att det bara är kortbetalning. Man får ju ändå köpa en kassaapparat att ha till. iZettle ger nämligen inte några godkända kvitton. Sedan som någon sa så är det ju extremt dyrt.

Men det är bra om man har en väldigt liten verksamhet. Skulle nog säga att ett riktigt butiksdatasystem med integrerad kortterminal blir är dyrare än iZettle tills dess att man når cirka 100 000kr omsättning per månad. Så startar man en verksamhet som är mer än en hobby så är inte iZettle det bästa alternativet.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det värsta med iZettle är väl att det bara är kortbetalning. Man får ju ändå köpa en kassaapparat att ha till. iZettle ger nämligen inte några godkända kvitton. Sedan som någon sa så är det ju extremt dyrt.

Men det är bra om man har en väldigt liten verksamhet. Skulle nog säga att ett riktigt butiksdatasystem med integrerad kortterminal blir är dyrare än iZettle tills dess att man når cirka 100 000kr omsättning per månad. Så startar man en verksamhet som är mer än en hobby så är inte iZettle det bästa alternativet.

Har inte undersökt det närmre, men jag fick mail från iZettle om att de snart lanserar ett komplett kassasystem, så det kanske är på gång med en vettig lösning.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så här ett år senare så fungerar det alldeles utmärkt med kontantfakturering. Väldigt få betalar ju kontant numera och speciellt när de köper maskiner för +4-5000:-.
Och en positiv bieffekt av det hela är att vi får ett väldigt stort kundregister som vi kan skicka direktreklam till i framtiden om vi vill :brynad

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Så här ett år senare så fungerar det alldeles utmärkt med kontantfakturering. Väldigt få betalar ju kontant numera och speciellt när de köper maskiner för +4-5000:-.
Och en positiv bieffekt av det hela är att vi får ett väldigt stort kundregister som vi kan skicka direktreklam till i framtiden om vi vill :brynad

Eller sälja till ett telemarketing bolag om vinsten uteblir :musik

:näsblod

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE